Tiesitkö että 1.4. alkaen palkka vaikuttaa työttömyysetuuteen vasta kun palkka on maksettu
Tätä uudistusta onkin odotettu.
Enää ei tarvitse pelätä pätkätöiden vastaanottamista.
Kommentit (12)
Aktiivimalli on suomen perusta ja Juha Sipilä on suomen historian ja tulevaisuuden paras politiikko joka ansaitsee jatkokautta hallituksessa ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli on suomen perusta ja Juha Sipilä on suomen historian ja tulevaisuuden paras politiikko joka ansaitsee jatkokautta hallituksessa ehdottomasti.
Ja tuoko oli vastauksesi ap. esittämään kysymykseen, keskustatrolli on jo herännyt, huomenta.
Juha Sipilä teki mitä kuka tahansa Suomea rakastama poliitikko tekisi. Kiitos Juha! <3
Tiesin, tästä oli jossain uutisissa. Todella tervetullut uudistus. Olin jossain välissä koulusihteerinä ja näin miten välillä sijaisopettajien palkkojen maksu kesti aivan kohtuuttoman pitkään, saattoi olla parikin kuukautta sijaistuksen jälkeen. Opiskelijalle tuo ei ole niin kohtalokasta, mutta työttömälle opettajalle joka sinnittelee tukien ja sijaistusten varassa tuo oli ihan katastrofi. Hieno juttu, että tähän saatiin nyt korjaus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuoko oli vastauksesi ap. esittämään kysymykseen, keskustatrolli on jo herännyt, huomenta.
En minä ole mikään keskusta trolli, ei ne mitään minulle maksa, ei minulla ole leipääkään kotona.
Oih, mitähän kivaa pätkähommaa keksis tuon 1.4 jälkeen, mutta ennen kesää :) Yrittäis tienata edes sen noin 300e ylimääräistä :)
Vierailija kirjoitti:
Enää ei tarvitse pelätä pätkätöiden vastaanottamista.
Onks toi ennen ollu vttumainen systeemi.. Miten toi ennen toimi sit... Siis kysyn kun en ole ikinä ollut työtön, mutta käyrät firmassa sen verran alaspäin menossa, että enköhän minäkin ole työtön kohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää ei tarvitse pelätä pätkätöiden vastaanottamista.Onks toi ennen ollu vttumainen systeemi.. Miten toi ennen toimi sit... Siis kysyn kun en ole ikinä ollut työtön, mutta käyrät firmassa sen verran alaspäin menossa, että enköhän minäkin ole työtön kohta.
Tuet ovat katkolla niin kauan kunnes toimitat palkkakuitin. Pahimmillaan voi joutua olemaan pari-kolme kuukautta ilman rahaa.
Itselläni ollut kerran seuraava tilanne. Tein tammikuun alussa pari päivää töitä. Palkka maksettiin vasta helmikuun 15. päivä, jolloin sai palkkakuitinkin.
Edellisen työttömyyskorvauksen olin saanut joulukuun alkupuolella ja seuraava tuli noiden työpäivien takia vasta helmikuun 20. päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää ei tarvitse pelätä pätkätöiden vastaanottamista.Onks toi ennen ollu vttumainen systeemi.. Miten toi ennen toimi sit... Siis kysyn kun en ole ikinä ollut työtön, mutta käyrät firmassa sen verran alaspäin menossa, että enköhän minäkin ole työtön kohta.
Tuet ovat katkolla niin kauan kunnes toimitat palkkakuitin. Pahimmillaan voi joutua olemaan pari-kolme kuukautta ilman rahaa.
Itselläni ollut kerran seuraava tilanne. Tein tammikuun alussa pari päivää töitä. Palkka maksettiin vasta helmikuun 15. päivä, jolloin sai palkkakuitinkin.
Edellisen työttömyyskorvauksen olin saanut joulukuun alkupuolella ja seuraava tuli noiden työpäivien takia vasta helmikuun 20. päivä.
Ok. Nyt tajusin miks kaveri oli niin hiilenä, kun se teki aktiivimallin 18h duunia ja kaikki asiat kusi. Se ei enää menny tekee sitä 18h työtä. Kiroili kun oli aktiivinen, mutta sitä ei huomioitu kun just reilu kuukauden päästä, kun toimitti sen palkkakuitin.
Siis onhan tuet ennenkin maksettu ennen palkkaa, mikäli palkkanauha on tullut ennen palkkaa, ja sen on voinut siksi lähettää kelalle ennen tilipäivää. Kyse on siitä, milloin työntekijä saa palkkanauhan, ei siitä milloin palkka kosahtaa tilille. Moni työnantaja vitkastelee palkkanauhan lähettämisen kanssa kuukausiakin, vaikka palkka tulisikin tilille silloin kun pitää. Kela kuitenkin maksaa tuen nimen omaan sen palkkanauhan perusteella, ei sen, mitä kenenkin tilille palkkana tulee. Eli mikä tässä nyt on uutinen? En löytänyt kelan sivuilta tarkentavaa juttua.
Mitä huo käytännössä tarkoittaa että ”palkka vaikuttaa työttömysetuuteen vasta kun palkka on maksettu”?
Ei auennut...
https://elamassa.fi/tarpit/nain-kelan-etuudet-muuttuvat-vuonna-2019/