Onko parempi olla työttömänä, jos on korkeakoulutettu?
Ja montako prosenttia korkeakoulutetuista tekee tuottavaa työtä? Näppituntuma viimeisessä kysymyksessä on, että aika pieni %-osuus.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja montako prosenttia korkeakoulutetuista tekee tuottavaa työtä? Näppituntuma viimeisessä kysymyksessä on, että aika pieni %-osuus.
Pilkuntarkasti ottaen tässä maailmassa vähemmistö tekee konkreettisesti tuottavaa työtä. Esimerkiksi kaikenlainen myyntityö ei ole varsinaisesti tuottavaa, vaan ansaitaan muiden tuottamilla tuotteilla.
Tolla logiikalla vain käsitöitä tekevät tekevät tuottavaa työtä, koska jos on tehtaalla töissä nykyaikana niin robotit ym hoitavat "tuottavat" työt. Huoltomiehet, prosessinhoitajat ym eivät tee tuottavaa työtä. Eli vain käsin puuta veistävät ovat tuottavia.
Kovaks on mennyt maailma, kun promillen luokkaa tekevät enää tuottavaa työtä ja muut vaan loisii toisten töillä muka tehden jotain...
Pikkuisen ironiaa...😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkos sinulla ongelmia sitten koulutustasosi kanssa? tai jonkun muun asian kanssa? Onko kenties pakkomielteitä?alemmuudentila jostain yms.?
Tavallaan on. Vähän hirvittää, kun vähä-älyiset paksukallot laitetaan mäiskäämään tienaamiani veroja. Jos en niitä itse saisikaan panna haisemaan, olisi useinkin niillä parempaa ja rehdimpää käyttöä.
Ja mikäs estää sua kouluttautumasta pidemmälle? Voisit saada siten enemmän päätösvaltaa. Suomessa kouluttautuminen on yhä ilmaista. Miksi nimittelet korkeakoulutettuja vähä-älyisiksi paksukalloiksi? Eikö sinulla ole käytöstapoja? Tiesitkö, että mitä vähemmän ihminen tietää sitä enemmän hän usein kuvittelee tietävänsä? Siksi amis voikin kuvittella olevansa omnipotentti, korkeakoulutettu ehkä sitten hieman harvemmin sortuu samaan.
Turhaa on alka mitään ivaa jakelemaan, miten korkeakoulutettu ei tekisi tuottavaa työtä tms. Aika moni korkeakoulutettu on juuri niitä jotka pohtivat miten tämä maailma pyörii. Tekin jokainen olette kirjottaneet tämän palstan tekstinne korkeakoulutetun suunnittelemilla laitteilla.
Ammattiin opiskelu taas takaa että riittää porukkaa tekemään ne konkreettiset työt; en minä ainakaan antaisi englannin kielen lehtorin korjata autoani, silti olen kiitollinen että aikanaan se lehtori sai minut oppimaan lähes virheettömäksi englannin kieliopin.
Toinen näkökulma on sitten se että tuttaviin kuuluu tekniikan tohtori, joka on 1990-luvulla itse purkanut auton moottorin täysin, huoltanut kuntoon ja saanut sen taas toimimaankin. jotta ei se korkeakoulutus automaattisesti sulje pois käytännön töitä.
Mitä itse kysymykseen tulee, joskus vaan käy niin että korkeakoulutettu saa parempaa palkkaa kuin ammattikoulutettu, mikä tietysti näkyy ansiosidonnaisessa työttömyyskorvauksessa. Tärkeimpänä itse kyllä pidän sitä että korkeakoulutettuna talousammattilaisena voi hakea aika laajasti eri tehtäviä, ammattikoulutetulla se on hieman rajoitetumpi. Kyllähän se toimialasta ja sen kysyntätilanteesta riipppuu, kuinka nopsaan töitä saa, oli sitten korkea- tai ammattikoulutettu.
Vierailija kirjoitti:
StadinTyötön kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pää kestää nolon työttömyyden, niin ok. Minä en ainakaan kehtaisi edes sanoa olevani työtön korkeakoulutettuna, se lyö ihmiseen heti sekopää leiman.
Aika vähä-älyinen ja kokematon olet.
Mulla on alempi korkeakoulututkinto, tradenomi ja en työllisty. Aikani tein hanttihommia jotka eivät vastaa koulutustani, mutta näin nelikymppisenä äijänä katsoin paremmaksi lopettaa. Mieluummin työtön kuin hanttihommia.
Mulla onkuitenkin omaisuutta, olen vuokraisäntäja saan pääomatuloja. Hanttihommista juoksee ansiosidonnaiset, avovaimo maksaa nykyisen asunnon asuntolainasta puolet ja saan aika kovaa vuokratuloa toisesta asunnostani. Tilillä kymmeniä tuhansia rahaa, kuten avovaimollakin,hänkin meinaa lähivuosina jättää työelämän. On rehkinyt ihan tarpeeksi 40K€ vuosibruttotuloilla ja elättäny veroillaan monia junnuja narkkareita ja 20+ ikäsiä pentuja jotka ei oo ikinä ollu työelämässä. Menköön PikkuPennut vuorostaan duuniin.
Jos nyt tekisin paskahommia 5 vuotta,sanotaanko koiran palkalla 2000€/kk bruttoa, niin nettohyöty olisi noin 30K€ luokkaa viidessä vuodessa. Mun realisoitava koko omaisuus olisi vuonna 2024 noin 460 000€. Kun taas täysi työttömänä ja tukien ja mahdollisen asumistuen kanssa omaisuuteni olisi noin 420 000 - 435000€.
Ei kannata 30 000€ takia rehkiä kun mulle vapaa-aika ja työttömänä oleminen on niin ihanaa ja tärkeää saada olla vapaa. Vieläkin koen traumoja työelämästä, liian kauan palvelin asiakaspalvelussa v-maisia juoppoja asiakkaita vuosikymmeniä ja vielä tradenomin papereilla.
Nyt lepään ja nautin päihteettömästi laatuelämästä enkä ainakaan hanttihommia tee enää ikinä.
Rahaa nyt sattuu olemaan.... mutta siitä ei kannata huudella edes omassa suvussakaan, kateellisia on veti jonossa käsi ojossa... nämä rahani käytän itseeni ja vapaa-aikaan ja otan vielä kaikki mahdolliset lakisääteiset tuet päälle...Usuttakaas nyt parikymppiset PikkuPennut töihin hanttihommiin ja kärsimään sama taakka mitä olen itse kokenut....!!
Olen 45 vuotias ja en ole ollut päivääkään työttömänä. Kesä- ja iltatyöt aloitin 14 vuotiaana ja tein hanttihommia opiskeluiden ohessa. Opiskelin uuden edellistä ammattiani tukevan tutkinnon niin, et valmistuin siitä kymmenisen vuotta sitten. Ulkomailla olin töissä nuorena aikuisena usean vuoden ajan. Mielenkiintoisia töitä tehdessä elämä on juuri sitä mitä haluan ja rahasta ei ole puutetta, omakotitalokin on velaton. Sellainen vähä-älyinen olen. :)
Silti sinä olet sivistymätön ja käytöstavaton ja junttimaisesti leveilet av:lla omaisuudellasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei amis mitään tuota ja jos tuottaakin, ei ainakaan enempää kuin korkeakoulutettu. Amikselle ei vain mene perille, ettei kaikki tuottava työ ole yhtä konkreettista kuin omat hommat. Suomalaisten sivistystasosta kertoo paljon se, että työtä ei usein pidetä oikeana työnä, ellei siinä eritteet lennä. Ajattelu, suunnittelu ja sen sellainen ei ole oikeaa työtä, oikeasta työstä tulee hiki ja känsät käteen.
Just. Jos töissä käyt, taidat olla niitä "luovan työn" tekijöitä. Hih. Mun työpanos ja sen tulos ei näy eikä esiinny missään, mutta se on todella kriittinen ja valtava. Uskokaa nyt. Se on vaan .niin korkealentoista, ettei kukaan muu tajua. Paitsi tietenkin äiti. Hän ymmärtää minua aina.
Hei sinä kommentoija numero 26, kommentilla: "Silti sinä olet sivistymätön ja käytöstavaton ja junttimaisesti leveilet av:lla omaisuudellasi."
Osoitatko kommentin tälle 45 -vuotiaalle kaverille joka on ollu duunissa 14v asti VAI minulle (nimimerkki StadinTyötön) joka kirjoitin pitkästi ja perustelin miksi oon työtön nyt?
Viittauksesi osoittaa tuohon 45 -vuotiaaseen, älä häntä hauku!
Minnäkään en näin anonyyminä pröystäile, vaan tuon väsyneenä esille syyt miksi mun aika HanttiTyöElämässä on ohi. On rahaa ala ja totaalikyllästyminen hanttitöihin. Päätin siis lopettaa. Aikani raataneena neuvonkin ny parikymppisiä junnuja tekemään osuutensa..
Yritin vastata NOPEASTI hänelle joka kysyi asunnoistamme sekä 45 - vuotiaalle ahkeralle miehelle.
Jostain syystä tuli ilmoitus "kommenttisi odottaa ylläpidin hyväksyntää" ja aika kauan ootte saanu odottaa vastaustani. Ihmeen hidasta, sillä mun työelämössö oli JATKUVA stressi ja tehtävät piti hoitaa viipymättä. Asiakkaat eivät juuri koskaan joutuneet odottamaan. No, ehkä tämän kiireen vuoksi kärsinkin.... ja kun huomaa että muualla yhteiskunnassa joutuu aina odottamaan, niin turhautuneena mietin: Miksi, oi miksi mun oli sitten pakko sykkiä kiireisessä aikataulussa ja palvella nöyrästi humalaisia asiakkaita vuosikausia?
Vastaan nyt uudestaan asunnosta kysyvälle: on useita asuntoja, kaikki mun omaisuutta, asunto jossa ASUTAAN on puoliksi eukon kaa.
45- vuotiaalle vastaan että: Hienoa että olet päässyt fiksuihin töihin joissa on fiksuja työkavereita ja työtehtävät mieluisia. Minä en päässyt noin pitkälle, epäonnistuin työnhaussa vaikka kuinka yritin. Ehkä ymmärrät turhautunutta juoppojen palvelijaa nyt paremmin...
Vierailija kirjoitti:
On parempi. Mä olen periaatteessa työtön (vailla vakinaista työsuhdetta), mutta saan koko ajan ulkomailta freelancer keikkaa koulutukseni ja osaamiseni takia, hommia joita voin tehdä etätöinä kotoa, niin että en joudu ollenkaan turvautumaan yhteiskunnan tukiin ja alistumaan sen kyttäys- ja kyykytyssysteemeihin kuten aktiivimalliin.
Arvelen, että minulla on sama koulutus ja osaaminen kuin sinullakin. Anna vinkki siitä, mistä olet tuon freelance-keikkailun lähteen löytänyt. Minä olen tehnyt tuota työtä neljännesvuosisadan ja yhtäkkiä en kelpaakaan mihinkään. Taidot ovat tallella, työhalut samoin, mutta aiemman työnkuvan vuoksi verkosto puuttuu. En jaksa enää tätä aikuisen, heti työhön valmiin ammattilaisen nöyryyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkos sinulla ongelmia sitten koulutustasosi kanssa? tai jonkun muun asian kanssa? Onko kenties pakkomielteitä?alemmuudentila jostain yms.?
Tavallaan on. Vähän hirvittää, kun vähä-älyiset paksukallot laitetaan mäiskäämään tienaamiani veroja. Jos en niitä itse saisikaan panna haisemaan, olisi useinkin niillä parempaa ja rehdimpää käyttöä.
Ja mikäs estää sua kouluttautumasta pidemmälle? Voisit saada siten enemmän päätösvaltaa. Suomessa kouluttautuminen on yhä ilmaista. Miksi nimittelet korkeakoulutettuja vähä-älyisiksi paksukalloiksi? Eikö sinulla ole käytöstapoja? Tiesitkö, että mitä vähemmän ihminen tietää sitä enemmän hän usein kuvittelee tietävänsä? Siksi amis voikin kuvittella olevansa omnipotentti, korkeakoulutettu ehkä sitten hieman harvemmin sortuu samaan.
En tietenkään sano kaikkia korkeakoulutettuja paksukalloiksi. Varmasti esim kolmasosa on paikkansa ja palkkansa ansainnutkin ja ovat todella niitä tärkeitä lenkkejä. Niin paljon on vaan rahareikiä näissä muissa, jotka olisivat kenties hyödyksi muissa työtehtävissä.
Se myyntityökin haukuttu näköjään...
No, jos joku ei myy ja keksi edelleen lisää asiakkaita, niin jää se tuotettu tavara myymättä. niin simppeliä, oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään sano kaikkia korkeakoulutettuja paksukalloiksi. Varmasti esim kolmasosa on paikkansa ja palkkansa ansainnutkin ja ovat todella niitä tärkeitä lenkkejä. Niin paljon on vaan rahareikiä näissä muissa, jotka olisivat kenties hyödyksi muissa työtehtävissä.
Kuka sinä oikein luulet olevasi arvioimaan muiden tarpeellisuutta tai kykyä tehdä työnsä? Tai älyä? Vaikutat itse hyvin sivistymättömältä, yksinkertaiselta ja kapeakatseiselta etkä tosiaan millään tavalla älykkäältä. Onneksi et ole päättämässä yhtään mistään merkittävästä. Olet pelkkä röyhkeäksi yltynyt ylemmillesi kateellinen duunari. Et yhtään sen kummempi.
Mun asiallista vastausta ei ole vieläkään julkaistu, kirjoituksestani jo useampi tunti.
Mä olen ketjussa vastaajana niminerkillä "StadinTyötön". Vastasin tuolle 45 - vuotiaalle laajemmin kun hän on ollut onnekas yöelämässä ja ahkera 14-vuotiaasta lähtien. Minun vastauksessani ei ole mitään loukkaavaa tai herjaavaa, ihmettelen miten sen julkaisu kestää näin kauan.
Minulla on myös sanoman - tili, mutta tässä ketjussa paljastan tosiasioita ja en halua että ylläpitokaan tietää kuka olen 400+ K€ omaisuudellani, sen verran kateellisia ihmisiä on jo nyt helposti tulossa ympärille.Vaikka ei niitä "ystäviä" näkynyt kun mulla meni huonosti.
Ehkä ylläpito tietää tilini, mutta pahoittelen, tähän ketjuun vastaan anonymisti muttakuitenkin aina asiallisesti.
Aihe osui niin naulankantaan mun elämääni. Olen korkeakoulutettu, mutta vähänkään koulutukseeni liittyvää työtä ei ole. Hanttihommia en jaksa enää. Rahaa on.
Miksi enää tekisin KakkaTöitä joissa olen pitkään kärsinyt? Mitä itte tekisit mun asemassa?
Ihan saat itse päättää, kummin on parempi. Kaikki korkeastikoulutetut tuttuni ovat töissä. Osalla heistä työ ei ole koulutusta vastaavaa, mutta töissä kuitenkin.
Stadin Työttömälle sanoisin: älä puhu soopaa!
Antamiesi tietojen perusteella nettotulosi on n. tonnin, hanttihommissa olet saanut hankittua omaisuutta n. 450000€, töitä olet ehtinyt tekemään n.15 vuotta. Sehän tekee 30000€/vuosi nettona. Olet todellinen neropatti. Höpö höpö ja ota lääkkeesi!
Vierailija kirjoitti:
Ihan saat itse päättää, kummin on parempi. Kaikki korkeastikoulutetut tuttuni ovat töissä. Osalla heistä työ ei ole koulutusta vastaavaa, mutta töissä kuitenkin.
Stadin Työttömälle sanoisin: älä puhu soopaa!
Antamiesi tietojen perusteella nettotulosi on n. tonnin, hanttihommissa olet saanut hankittua omaisuutta n. 450000€, töitä olet ehtinyt tekemään n.15 vuotta. Sehän tekee 30000€/vuosi nettona. Olet todellinen neropatti. Höpö höpö ja ota lääkkeesi!
Kuuleppas sinä raukkamainen "vierailija". Haiskahdat huutelijalta joka huutaa mitä sattuu, ja kun sinulle pistetään jauhot suuhun niin varmasti katoat bittiavaruuteen ja et varmasti palaa paikalle. Et ainakaan myöntämään virhettäsi ja myöntämään olevasi väärässä! Puhumattakaan anteksipyynnöstä.
Paljonkos uskaltaisit lyödä vetoa että tarinani on tosi? Mä en lääkkeitä, pillereitä tai huumeita tarvinnu urheilullisena nelikymppisenä,en ikinä ainakaan henkisiin tarpeisiin. Kuten sanoin, kaikki juopotkin vi. tuttaa nykysin, liikaa kuunnellu humalaisten juttuja.
Lue mun tekstini oikein huolella. Mulla asuntoja, osakkeita. Esitin aiemmin arviointi vertailun mitä olisi omaisuus 5 vuoden kuluttua hanttihommilla ja mitä ilman. Sisältäen kaiken, jos omaisuus realisoitais ja kaikki lainat maksettais. Kyllä, summa reilusti yli 400 K€.
Toki mahdollinen lama, ja yllätävät, joskin epätodennäköiset, asuntojen hintojen äkilliset pudotukset voisivat muuttaa pelin täysin.
Tällä hetkellä nettotulot yli 3000€ kuukaudessa sisältäen ansiosidonnaiset ja vuokratulot. Asuntojen arvonnousut kuitenkin vakaalla pohjalla.
Laskit oikein että hanttihommillani en olisikaan saanu juuri mitään kasaan. Entäs jos sanon että 2000-luvulla verokarhu mätkäisi mulle yllättäen kuusinumeroisen summan perintöveroja. Älyät että 6 numeroinen luku on yli 100K€ mutta alle miltsin.
Joko nyt alat tajuta ja tajuatko miehekkäästi pyytää anteeksi haukkumistasi?
Just sun tyyppisten kouluttamattomien ja kapeakatseisten idioottien vuoksi en haluakaan palata mihinkään työelämään vuosiin. Olette rasittavia ihmistyyppejä kun luulette tietävänne, mutta ette vaivaudu katsomaan kaikkia vaihtoehtoja läpi. Aika usein ÄO on teillä kaksinumeroinen luku, mutta joku työnantaja on viehättynyt sun tyyppisten moukkien suunsoitosta ja ottanu säälistä töihin. Onneksi en tapaa sun tyyppisiä ihmisiä kaveripiireissä enkä enää työyhteisöissäkään..
Saatiin vierailijalle jauhot suuhun. Hän kirjoitti klo 11:57 | 18.1.2019, hän tuskin palaa paikalle, on sen verran häpeissään.
Hävettää olla suomalainen kun kuitenkin hänen tasoisiaan HuutelijaMulkkuja löytyy.
Kaveri varmaan jo kännissä kun on perjantai iltakin ;)
Mutta Luojan kiitos, ihana kohtalo ja vapauttava tuleva elämä.... hänen tasoisiaan huutelevia idiootteja en minäkään enää työelämässä ikinä tapaa.... EN IKINÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On parempi. Mä olen periaatteessa työtön (vailla vakinaista työsuhdetta), mutta saan koko ajan ulkomailta freelancer keikkaa koulutukseni ja osaamiseni takia, hommia joita voin tehdä etätöinä kotoa, niin että en joudu ollenkaan turvautumaan yhteiskunnan tukiin ja alistumaan sen kyttäys- ja kyykytyssysteemeihin kuten aktiivimalliin.
Arvelen, että minulla on sama koulutus ja osaaminen kuin sinullakin. Anna vinkki siitä, mistä olet tuon freelance-keikkailun lähteen löytänyt. Minä olen tehnyt tuota työtä neljännesvuosisadan ja yhtäkkiä en kelpaakaan mihinkään. Taidot ovat tallella, työhalut samoin, mutta aiemman työnkuvan vuoksi verkosto puuttuu. En jaksa enää tätä aikuisen, heti työhön valmiin ammattilaisen nöyryyttämistä.
Ihan vaan LinkedInissä mulle on tullut näitä hommia ilman mitään verkostoja tai omaa aktiivisuutta paitsi mahdollisimman hyvä LinkedIn profiili.
Kyllä alkuun epäilytti kovin lähteä näihin, olin varma että yhteydenottajat on huijareita suurelta osin ja joudun kusetetuksi. Ensimmäinen keikka oli, että joku tanskalainen head hunter otti yhteyttä ja etsi suurasiakkaalle projektiin konsulttia. Siinä vaiheessa tajusin että kyse ei ole huijarista kun tosiaan Danfossin kanssa keskusteltiin toimenkuvastani ja osaamisestani, eikä enää vain head hunterin. Sain tuosta ekan projektini ulkomailla (asuin Suomessa koko ajan ja tein töitä etänä, pari työmatkaa vain sinne). Tämän jälkeen olen rohkeammin muutenkin ottanut näitä tämäntyyppisiä hommia vastaan enkä ole kertaakaan päätynyt huijatuksi mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan LinkedInissä mulle on tullut näitä hommia ilman mitään verkostoja tai omaa aktiivisuutta paitsi mahdollisimman hyvä LinkedIn profiili.
Kyllä alkuun epäilytti kovin lähteä näihin, olin varma että yhteydenottajat on huijareita suurelta osin ja joudun kusetetuksi. Ensimmäinen keikka oli, että joku tanskalainen head hunter otti yhteyttä ja etsi suurasiakkaalle projektiin konsulttia. Siinä vaiheessa tajusin että kyse ei ole huijarista kun tosiaan Danfossin kanssa keskusteltiin toimenkuvastani ja osaamisestani, eikä enää vain head hunterin. Sain tuosta ekan projektini ulkomailla (asuin Suomessa koko ajan ja tein töitä etänä, pari työmatkaa vain sinne). Tämän jälkeen olen rohkeammin muutenkin ottanut näitä tämäntyyppisiä hommia vastaan enkä ole kertaakaan päätynyt huijatuksi mitenkään.
LinkedInin kautta minullekin on tarjottu urakoita, mutta kaikki tarjoajat ovat toistaiseksi olleet jonkinlaisia huijareita. Yhden intialaisen suurasiakkaan konsultit pitivät minua varpaillani kuukausitolkulla, kunnes kaikki kommunikaatio katkesi ja konsultit ilmestyivät näkyviin työpaikkaa vaihtaneina. Itäeurooppalaisten kanssa olen nähnyt jo ensikosketuksella, että he haluavat työni mutta eivät ole kiinnostuneita maksamaan. Kurkkijoita on paljon, mutta yhteydenottoja vain pari kertaa vuodessa.
Selitystä selitystä... Totuus lienee hieman toinen. Onko av:lla roikkuminen laatuelämää?