Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3v lapsi ei halua, että äiti on isän kanssa?

Vierailija
17.01.2019 |

Meillä on ihan pian 3v lapsi, joka on viime viikkoina alkanut tällaisen, että jos isänsä on vessan puolella ja minä menen sinne, juoksee kiljuen perään, takertuu jalkaani ja repii minua pois.

Ajattelin alkuun, että se johtuu vessasta, mutta olen huomannut, että ei ole tätä ongelmaa, ellei hänen isänsä ole siellä. Muualla asunnossa ei tee tätä, nyt on hieman mököttänyt isänsä nähdessään, kun hänellä on ollut paljon iltatöitä ja on ollut aika paljon poissa.

En käsitä, mikä ihme tuollaisen käytöksen voi aiheuttaa? Isä ei ole mitään pahaa tehnyt lapselle, komentaa siinä missä minäkin, lapsella on kyllä nyt aika vahva äiti-vaihe, mutta en vain käsitä. Onkohan tämä nyt sitä, että lapsi yrittää pompottaa minua vai mitä ihmettä?

Ainoa, minkä keksin tuolle syyksi, on se, että meillä korjattiin wc-pönttöä joitakin viikkoja sitten ja vessan puoli oli tietysti kuin pommin jäljiltä, siellä oli kaikenlaisia vahvoja aineita, joten lasta ei päästetty sinne. Kun menin käymään vessassa, eikä jälkiä vielä oltu siivottu, isänsä piti lasta poissa vessan puolelta sen aikaa, kun lukko ei toimi. Koska lapsella on nyt vahva äiti-kausi, se raivo oli jotain aivan kauheaa, kun ei päässyt perääni sinne vessaan. Tuo on ainoa asia, joka tulee mieleeni, joka olisi voinut aiheuttaa tuon, että ei halua minun olevan isänsä kanssa samaan aikaan siellä.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä nyt vaan välttäisin tunkemasta yhtäaikaa sinne vessaan isän kanssa. Lapsilla nyt tulee ja menee kaikenlaisia kotkotuksia, ei kannata jokaisella päätään vaivata liikaa tai ei muuta ehdi tekemäänkään kuin murehtimaan. Varmasti menee ohi hetken kuluttua.

Vierailija
4/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan jo oppinut, että vessa on jossain määrin "yksityinen paikka", eikä siellä "kuulu" olla useampaa ihmistä yhtä aikaa.

Vierailija
5/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se pelkää että jää kokonaan yksin, jos te molemmat katoatte vessaan.

Vierailija
6/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä nyt vaan välttäisin tunkemasta yhtäaikaa sinne vessaan isän kanssa. Lapsilla nyt tulee ja menee kaikenlaisia kotkotuksia, ei kannata jokaisella päätään vaivata liikaa tai ei muuta ehdi tekemäänkään kuin murehtimaan. Varmasti menee ohi hetken kuluttua.

Kiitos vastauksesta! Varmasti meneekin ohi itsellään tämäkin vaihe. Siksi oikeastaan lähdin kysymään aiheesta, että onkohan nyt taas vain joku päähänpisto että ei noin voi tehdä, vai yrittääkö pompottaa minua.

-Ap

Vierailija
7/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tuosta, että vessa on yksityinen paikka, tulee aina minun mukaani vessaan kun sinne menen. 

Sitäkin mietin, jos pelkää että jää yksin, mutta ei sille pitäisi olla aihetta, mutta mistä noista lapsista silti tietää, mitä päässä liikkuu.

-Ap

Vierailija
8/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsopa tietoa oidipaalivaiheesta, kateus toista vanhempaa kohtaan.

Vierailija
9/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä en ollutkaan ennen kuullut, kiitos tiedosta!

-Ap

Vierailija
10/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oidipaalinen vaihe alkanut? 3-vuotiaat ovat pääsääntöisesti tajunneet jo oman ulkopuolisuuden vanhempien suhteesta ja se potuttaa. Ilmenee varmaan vessaan menossa sen vuoksi, että siinä niin konkreettisesti menette yhdessä ilman häntä toiseen tilaan. Jatkossa alkaa näkymään varmasti muissakin asioissa. Eli ihan normaalia sanoisin. Tuossa oikeastaan on vain yksi virhe minkä voi tehdä ja se on antaa lapselle viesti että hän on vahvempi kuin vanhempien suhde. Näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan jos teillä on hyvä suhde, lapset pidetään parisuhderiitojen ulkopuolella ja molemmat vanhemmat tukevat lapsen suhdetta toiseen vanhempaan. Tuosta vessatilanteesta en tekisi numeroa, kyllä se kohta ohi menee, vaikka itse kehitysvaihe ei kyllä hetkeen menekään ohi.

Vierailija
11/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ekasta lauseesta tuli mieleen: lapsi yrittää suojella äitiä. Näkemästä... mitä isästä roikkuu!

Mikä tahansa syy onkin, ole ERITTÄIN HIENOVARAINEN. Kaikki voimakas reagointi, myös nauraminen, voi olla lapselle nöyryyttävää/traumatisoivaa. Eikä sillä ole loppujen lopuksi edes väliä, mikä lapsen syy on, kunhan hän tuntee olonsa yleisesti ottaen turvalliseksi.

Vierailija
12/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

kannattaa  hankkia tietoa lapsen kehityksestä, jos on sellaisen tullut hankkineeksi 😊

Vierailija
13/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivänselvä Oidipus!

Vierailija
14/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsen käytös viittaa mielestäni kateuteen, vaan pelkoon. 

Vierailija
15/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

kannattaa  hankkia tietoa lapsen kehityksestä, jos on sellaisen tullut hankkineeksi 😊

Jotta voisi tehdä juntteja tulkintoja?

Vierailija
16/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmevuotias ei halua, että äiti on isän kanssa vessassa? Jospa se on mustasukkainen, kun tietää mitä siellä touhuatte...

Vierailija
17/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Lueskelin hieman tuosta vaiheesta ja siltä tämä kuulostaa. 

Tosiaan kun menemme vessan puolelle, olemme eri tavalla toisessa tilassa ilman häntä, kuin muualla asunnossa, koska asunto on aika avara. Käy usein myös katsomassa välillä, mitä touhuan ja menee sitten jatkamaan omia touhujaan. 

Kun hän saa näitä "kohtauksiaan", kysyn mikä hänellä on hätänä, mutta enhän tietenkään saa vastaukseksi mitään muuta kuin kiljuntaa ja pois repimistä. Yleensä kyllä sitten lähdenkin lapsen mukaan ja yritän kysellä, tarvitseeko hän jotain jne. Jos minulla silti on jokin kesken, esim. pyykkien laittaminen, sanon lapselle että tulen sitten kun olen laittanut pyykit.

-Ap

Vierailija
18/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Uskon vahvasti, että jokaiselle vanhemmalle jokin asia lapsen kehitysvaiheissa tulee jonkinlaisena yllätyksenä. =)

-Ap

Vierailija
19/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä tuntisit itsesi kateelliseksi... ja yrittäisit estää kumppaniasi näkemästä henkilöä, johon kateutesi liittyy... olisiko kiljuminen ja takertuminen ensimmäinen reaktiosi? Kateus on luonteeltaan vaimeampaa. Se voi ilmetä esim. lyömisenä, mutta ei kiljumisena. Lapsi on todennäköisemmin huolissaan äidistä.

Vierailija
20/28 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi tyttö vai poika?