Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Itse maksettu eläke" on sitkeästi elävä harhaluulo

Vierailija
17.01.2019 |

'Olen työni tehnyt, veroni maksanut, antakaa minun maata palmun alla.'

Tuollaista henkisyyttä olen havainnut lukuisissa kommenttiosastoissa. Vaikken kateellinen olekaan, niin ihmettelen vanhainkodissa asuvan ihmisen eläkeen suuruutta (entinen duunari), koska eläke on yhtä suuri kuin nettopalkkani.

t. diplomi-insinööri.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista henkisyyttä olen havainnut lukuisissa kommenttiosastoissa. Vaikken kateellinen olekaan, niin ihmettelen vanhainkodissa asuvan ihmisen eläkeen suuruutta (entinen duunari), koska eläke on yhtä suuri kuin nettopalkkani.

t. diplomi-insinööri.

Kannattaisiko sinun vaihtaa duunia, jos ansaitset niin vähän. 93 v anoppini eläke on 950e, ei ole vielä päässyt vanhainkotiin, vaan asuu yksin lahossa omakotitalossa.

Olet ehdottomasti palkkakuopassa.

Vierailija
22/30 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät suostu lisääntymään enempää, joten eläkkeet tulevat pienenemään nykyisten ikäluokkien itsekkyyden takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jään ensi vuonna eläkkeelle, 66 vuoden iässä. Olen tehnyt 21-vuotiaasta asti sairaanhoitajan töitä, yhden kerran olen ollut lyhyellä äitiyslomalla. Eli voi sanoa, että olen koko elämäni työskennellyt. Voin aivan surutta sanoa, että olen eläkkeeni ansainnut.

Vierailija
24/30 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka kumma sen 200 mrd euroa oikein on sinne eläkepottiin maksanut? Ettei vain se porukka, joka on eläkkeellä?

Onhan se selvitetty, että meillä on eläkerahastoissa rahaa niin paljon, että eläkkeet aina vuonna 1956 asti syntyneille voidaan maksaa sillä oletuksella, että rahastojen sijoitukset tuottavat suunnilleen saman kuin nyt. Kaikki palkansaajien maksamat nyt eläkevakuutuksiin menevät rahat ovat tuon päälle.

Tällä hetkellä suurin elossaoleva ikäluokka on vasta 56 v ikäinen, he käyvät töissä ja maksavat tuloistaan enemmän eläkevakuutusmaksuja kuin nuoremmat.

En ymmärrä, miksi nykyiset kolmekymppiset kadehtivat sitä, että naisillekin maksetaan nykyisin työeläkettä.

Vierailija
25/30 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. diplomi-insinööri.

Insinöörit on tunnetusti paperilla mutta ei käytännössä  toimivien asioiden tekijöitä.Miksi luulet että sinä olet se jonka pitäisi saada parhainta palkkaa.Ihmettele sinä siihen olet koulutuksen saanut ja olet kuitenkin kateellinen selvästi.

Vierailija
26/30 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeisiin voisi hyvin laittaa 2000 euron katon koskien myös jo "ansaittuja" eläkkeitä.

Vierailija
27/30 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi herää kysymys onko eläkevarat, joita eläkevakuutusyhtiöt hallinnoi - salaisella sopimuksella vakuutena hallituksen velkamäärälle? Jos valtio ajautuu maksukyvyttömään tilaan, eläkevarat toimivat lainan myöntäjälle vakuutena?

Perusperiaatteet on, että valtiot ei mene perinteisellä tavalla konkkaan, sillä eihän sitä ole mahdollista ulosmitata. Korkoja voidaan korottaa yms. "pakotteita" ja uhkauksia lisätä, mutta ihan hyvin näyttää tuo Argentiinakin selvinneen, vaikka vain ilmoitti ettei maksa velkojaan ja thats it. Toki myöhemmän talouspolitiikan takia on taas maksuvaikeuksissa, mutta melkein 15v. meni hyvin.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Argentiina

Vierailija
28/30 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörit ja dit on palkkakuopassa. Tai no kuka ei ole pl. lääkärit.

Vierailija
29/30 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauheeta!

Vierailija
30/30 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksettu eläke on tapa varmistaa eläketulot riippumatta siitä, mitä lakisääteiselle eläkejärjestelmälle tapahtuu. Eläkejärjestelmän ongelmahan on, että mitään eläketakuuta ei ole, vaan jokainen hallitus rukkaa eläkemääriä omalla tavallaan. Kuin eläkeikään on kymmeniä vuosia, on mahdotonta ennustaa, milölaista eläkettä tulee saamaan. Järjestelmän näyttämä kertymähän perustuu aina kulloisenkin hetken lainsäädäntöön. Varminta onkin jo  nuorena aloittaa eläkesäästäminen henkilökohtaiselle eläketilille, työuran aikana pienistäkin kuukausimaksuita kertyy melkoinen potti.