Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa mua, erotilanne

123
17.01.2019 |

Miehellä on toinen nainen ja haluaa erota. Ovat tapailleet koko syksyn, mulle piti kertoa vasta myöhemmin, mut sain selville aiemmin. Meillä 2 lasta ja okt. Miehelle sopii et mä olen lähihuoltaja ja lapset kirjoilla mun luona. En voi jäädä taloon, en pysty maksamaan kuluja. Mies hengailee täällä vielä, ja on luvannut maksaa kaiken kuin ennenkin siihen asti kun talo on myyty. En tietty voi luottaa siihen. Voinko muuttaa tästä vuokralle lasten kanssa ja saada häneltä elarit, niin että hän jää taloon myynnin ajaksi? Olenko velvollinen maksamaan lainat ym jos omistan puolet talosta? Ihan kamala tilanne, ja olen itse ihan shokissa. Tarvin apuanne!

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko siirtää lainan pelkille koroille sen ajaksi että saatte asunnon myytyä. Jos ette pysty asumaan samana katon alle, ehkä voisitte vuokrata yksiön myymisen ajaksi ja vuorotella asumista siellä. Lapset saisivat olla kotona. Siinä tulee myös näkökulma viikko-viikko asumisesta, jota ehkä lapset joutuvat kokemaan tulevaisuudessa.

Vierailija
22/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mitään asianajajaa tarvittu. Sain asua talossa ilman vuokraa. Tosin otin asuntolainan maksun itselleni ja maksoin ukolle 15000 € jotta pääsi alkuun. Kolmen vuoden päästä lunastin talon itselleni. Ex ei halunnut lapsiensa elämää hankaloittaa joten itse tätä ehdotti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuisi, jos vaatisit miestä olemaan omien lastensa lähihuoltaja? Sinulla on ilmeisesti kuitenkin työpaikka, joten millä oikeudella mies kuvittelee lapsivastuun tulevan olemaan pääasiassa sinulla?

Joskus ihmettelen naisten (äitien) suostumista siihen, että mies, siis isä, noin vain sallii itsensä vilkuilla ympärilleen ja sitten vaihtaa puolisoa. Uusi vaimokekin todennäköisesti ajattelelee, ellei miehen perhe häiritse häntä kuin korkeintaan joka toinen viikonloppu ja joskus lomilla, mutta ihan oikeasti hänet ja lasten isä pitää laittaa tosiasioiden eteen eli jos alkaa seurustella parisuhteessa olevan perheellisen kanssa, ei avioero lapsivastuita poista.

Paljon parempituloinen miehesi luulee sinun kai suostuvan kiltisti yksinhuoltajaksi (en tarkoita vain rahaa, vaan aikaa, voimia ja vastuuta). Olet ymmärrettävästi loukattu ja huolissasi, mutta älä ole ylikäveltävä. Hanki lakiapua, selvitä kaikki vaihtoehdot.

Jos oikein muistan, taloon jäävä maksaa asumisedustaan "vuokraa" vasta kun ositus on tehty eli kun toinen käyttää toisen omaisuutta, toisaalta siihen asti myös molemmilla on oikeus käydä ja oleskella talossa. Tämäkin pitää kysyä lakimieheltä. Jos käytät pankin lakimiestä, varmista, että hän on sinun puolellasi, joskus yhteisen pankin lakimies onkin selvästi vain toisen puolison puolella, sen joka häneen yhteyttä otti, siis varo!

Vierailija
24/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukea saa myös omakotitalon lämmityskuluihin ja vesimaksuihin, Kelan sivuilla enemmän tietoa.

Vierailija
25/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuisi, jos vaatisit miestä olemaan omien lastensa lähihuoltaja? Sinulla on ilmeisesti kuitenkin työpaikka, joten millä oikeudella mies kuvittelee lapsivastuun tulevan olemaan pääasiassa sinulla?

Joskus ihmettelen naisten (äitien) suostumista siihen, että mies, siis isä, noin vain sallii itsensä vilkuilla ympärilleen ja sitten vaihtaa puolisoa. Uusi vaimokekin todennäköisesti ajattelelee, ellei miehen perhe häiritse häntä kuin korkeintaan joka toinen viikonloppu ja joskus lomilla, mutta ihan oikeasti hänet ja lasten isä pitää laittaa tosiasioiden eteen eli jos alkaa seurustella parisuhteessa olevan perheellisen kanssa, ei avioero lapsivastuita poista.

Paljon parempituloinen miehesi luulee sinun kai suostuvan kiltisti yksinhuoltajaksi (en tarkoita vain rahaa, vaan aikaa, voimia ja vastuuta). Olet ymmärrettävästi loukattu ja huolissasi, mutta älä ole ylikäveltävä. Hanki lakiapua, selvitä kaikki vaihtoehdot.

Jos oikein muistan, taloon jäävä maksaa asumisedustaan "vuokraa" vasta kun ositus on tehty eli kun toinen käyttää toisen omaisuutta, toisaalta siihen asti myös molemmilla on oikeus käydä ja oleskella talossa. Tämäkin pitää kysyä lakimieheltä. Jos käytät pankin lakimiestä, varmista, että hän on sinun puolellasi, joskus yhteisen pankin lakimies onkin selvästi vain toisen puolison puolella, sen joka häneen yhteyttä otti, siis varo!

Vierailija
26/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alkaisin tuossa tilanteessa etä-äidiksi. Lapset kuitenkin jo niin isoja ja saisi uusi nainen ottaa koko paketin eikä mies pääsisi kuin koira veräjästä. Talouskin olisi paremmalla tolalla, kun saisin vuokrata pienemmän asunnon yms.

Vierailija
27/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt ovat lähesempiä minun kanssani, kuin isän. Käyn töissä, mutta ilman elatusapua en pystyisi maksamaan edes oman asunnon vuokraa😩Jos mies olisi lähivanhempi voisinko joutua maksamaan hänelle elatusmaksua vaikka minulla n. 3000€ pienemmät tulot?

Vierailija
28/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa taloon asumistukea kun lainat lyhennysvapaalla mutta talossa isot sähkö, vesi ym maksut, vakuutukset etc joita en yksin pysty maksamaan. Jos mies ei ole kirjoilla hän voi kieltäytyä maksamasta niitä

Ei asumistukea myönnetäkään kuin vastikkeisiin ja korkoihin, mahdollisesti muihin pakollisiin maksuihin. Lyhennyksiin ei saa asumistukea ikinä, vaan omaisuus on myytävä ennen kuin saa tukia.

Vierailija
29/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt olisin eroamassa niin itsekin ryhtyisin etä-äidiksi. Kadun etten niin tehnyt. Ex pääsi kuin koira veräjästä. Ei paljon lapsia hoitanut saati tavannut.

Vierailija
30/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöt ovat lähesempiä minun kanssani, kuin isän. Käyn töissä, mutta ilman elatusapua en pystyisi maksamaan edes oman asunnon vuokraa😩Jos mies olisi lähivanhempi voisinko joutua maksamaan hänelle elatusmaksua vaikka minulla n. 3000€ pienemmät tulot?

No voisit, mutta ei ole järjeä tehdä miehestä lähivanhempaa, parempi niillä tytöillä on kasvaa sinun luona.

Jos miehesi on järkevä, voi hän maksaa elatusapua myös minimimäärien yli. Tuskin hän haluaa lastensa elävän köyhyydessä.

Vierailija
31/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli asuntolaina on molempien nimissä, niin siitä et voi keplotella irti mitenkään. Pankille on yhdentekevää oletteko naimisissa, kihloissa, eroamassa tms. Mikäli mies ei halua ottaa koko lainaa nimilleen (ostaa sinut ulos, googlaa ositussopimus) niin ainoa vaihtoehto on laittaa myyntiin, ja odottaa kattoon räkijöitä jotka huudattaa kämpän hintaa alaspäin. Joko teet miehen kanssa sopimuksen elatuksesta, tai sitten teetät sen lastenvalvojalla, tosin se ei ole sitova ennen kuin käräjäoikeus sen määrää, mikäli siis (ex)miehesi sitä ei sellaisenaan hyväksy, oikeus veivaa jonkun kompromissin. Kyllä sä tästä selviät, et ole ainoa etkä viimeinen. Osaa ne naisetkin hypätä vierasiin, eikä vain miehet.

Vierailija
32/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on yhteinen laina, niin onhan teillä yhteinen talokin? Kun se myydään, saat ostettua omalla osallasi uuden asunnon. Lainaa tietysti joudut ottamaan, mutta jos olet töissä, se tuskin on ongelma. 

Jos mies on koko ajan maksanut asuntolainat, niin hän ei välttämättä ole suostuvainen jakamaan puoliksi myynnistä saatavia rahoja. Toivottavasti pystyt itse osoittamaan osallistuneesi yhteiseen talouteen. Mies vaikuttaa tuntevan syyllisyyttä, pyri järjestelemään asiat nopeasti, sovi kaikesta kirjallisesti ja ole joustava ja sovinnollinen. 

Muista, että huoltajuus ja lasten elatus ovat kaksi eri asiaa. Voit olla lähivanhempi ja silti jaatte huoltajuuden puoliksi ja mies maksaa elatusmaksua. 

Nämä ovat kaikki sovittavia asioita. Sinuna pysyisin lasten kotona niin pitkään kuin mahdollista. Parasta jos voisit esim. joka toinen viikonloppua olla jossain muualla ja mies on vastuussa lapsista. Tai yövyt kotona, mutta mies on vastuussa ruuasta, harrastuksista jne. 

Vierailija
33/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on hoitanut lainanlyhennykset, minä olen ostanut vaatteet, kengät harrastustarvikkeet ja maksanut harrastukset ja muita laskuja. Voidaanko jossain todentaa etten ole maksanut lyhennyksiä vaikka laina on yhteinen? Luulen että järkevintä jäädä tähän, kunnes talo on myyty, voinko tehdä miehen kanssa oman kirjallisen sopimuksen että hän lupautuu maksamaan kulut myyntiin asti? Mies haluaa laittaa talon myyntiin vasta keväämmällä, mielestäni se pitäisi tehdä asap.

Ajattelimme että meillä olisi yhteishuoltajuus, mutta minä olisin lähivanhempi, etuuksienkin takia. Lapset tietty saavat päättää, mutta mies tuskin ehtii panostaa lapsiin nyt kun on rakastunut.

On jännä miten kaikki voi romahtaa silmänräpäyksessä, arvaamatta.

Vierailija
34/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihuoltajaksi ei voi pakottaa ketään. Sellaista lakipykälää ei ole olemassakaan, jonka mukaan joku voitaisiin määrätä lähihuoltajaksi vastoin henkilön omaa tahtoa. Samoin viikko-viikko -systeemiin ei voi  pakottaa, jos toinen ei halua pitää lasta luonaan kuin joka toinen viikonloppu. Itse asiassa ketään ei voi pakottaa tapaamaan lapsiaan ikinä, jos ei halua. Lapsella on tapaamisoikeus etävanhempaansa kuten myös etävanhemmalla lapseensa, mutta etävanhemmalla ei ole velvollisuutta tavata lastaan. Vaikka olisi tehty millainen tapaamissopimus tahansa, etävanhemman ei tarvitse noudattaa sitä, jos ei halua. 

Vierailija
35/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai saiko mies sittenkin selville sinun "tyttöjen matkat" Gambiaan vai Jamaikalle? Vai oletko sittenkin lähi-VOKíssa töissä?

Vierailija
36/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on hoitanut lainanlyhennykset, minä olen ostanut vaatteet, kengät harrastustarvikkeet ja maksanut harrastukset ja muita laskuja. Voidaanko jossain todentaa etten ole maksanut lyhennyksiä vaikka laina on yhteinen? Luulen että järkevintä jäädä tähän, kunnes talo on myyty, voinko tehdä miehen kanssa oman kirjallisen sopimuksen että hän lupautuu maksamaan kulut myyntiin asti? Mies haluaa laittaa talon myyntiin vasta keväämmällä, mielestäni se pitäisi tehdä asap.

Ajattelimme että meillä olisi yhteishuoltajuus, mutta minä olisin lähivanhempi, etuuksienkin takia. Lapset tietty saavat päättää, mutta mies tuskin ehtii panostaa lapsiin nyt kun on rakastunut.

Jos lainanlyhennykset on maksettu miehesi tililtä eikä sinun tililtäsi, niin siinähän se todiste on. Jos taas teillä on yhteinen tili, josta myös lainan lyhennykset on maksettu, niin siellähän ei ole eroa siinä, kumman euro tililtä on lähtenyt. 

Vierailija
37/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä avioehtoa? Jos ei niin omaisuus jaetaan puoliksi.

Vierailija
38/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä mies taloon tyttöjen ja nyxän kanssa. Kotileikki loppuu lyhyeen murkkujen kanssa. Ihan oikeesti tee tämä!

Vierailija
39/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ihmiset kyselee täältä apuja? Ihan toivoton paikka. 

Vierailija
40/51 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä mies taloon tyttöjen ja nyxän kanssa. Kotileikki loppuu lyhyeen murkkujen kanssa. Ihan oikeesti tee tämä!

Paras ohje tilanteeseen. Tulevat exät on ihan liian kilttejä.