Auttakaa mua, erotilanne
Miehellä on toinen nainen ja haluaa erota. Ovat tapailleet koko syksyn, mulle piti kertoa vasta myöhemmin, mut sain selville aiemmin. Meillä 2 lasta ja okt. Miehelle sopii et mä olen lähihuoltaja ja lapset kirjoilla mun luona. En voi jäädä taloon, en pysty maksamaan kuluja. Mies hengailee täällä vielä, ja on luvannut maksaa kaiken kuin ennenkin siihen asti kun talo on myyty. En tietty voi luottaa siihen. Voinko muuttaa tästä vuokralle lasten kanssa ja saada häneltä elarit, niin että hän jää taloon myynnin ajaksi? Olenko velvollinen maksamaan lainat ym jos omistan puolet talosta? Ihan kamala tilanne, ja olen itse ihan shokissa. Tarvin apuanne!
Kommentit (51)
Niin kauan, kun pystytte sopimaan asioista, on yks ja sama, vaikka miehesi maksaisikin lainat ja kaiken muun. Sulla ei siis ole mitään velvollisuutta, jos miehesi ei halua sun osallistuvan talon kustannuksiin. Mutta mieshän voi tietenkin ihan milloin tahansa muuttaa mielensä ja jos kerran on jo uusi nainen kuvioissa, voi tämän naisen mielipiteillä olla vaikutusta siihen, mitä mies haluaa.
Voit siis muuttaa vuokralle lasten kanssa, mies voi jäädä taloon kunnes se on myyty ja miehellä on ihan täysi oikeus maksaa niin lainat kuin talon muutkin kustannukset, JOS hän haluaa. Jos hän lakkaa haluamasta, tietenkin olet velvollinen maksamaan oman osasi, jos laina on molempien nimissä kuten nyt oletan sen olevan. Jos taas laina on vain miehen nimissä, sun ei tarvitse lyhentää lainaa ollenkaan, mutta toki sun pitää maksaa omistamasi talon muita mahdollisia kustannuksia.
Asut talossa tietenkin siihen saakka kunnes se on myyty. Sitten otat puolet rahoista näppiin ja OSTAT uuden asunnon. Mä en kotoani hievahtaisi minnekään ennen kuin se olisi myyty.
On kamalaa että olen niin miehen armoilla rahallisesti, hänellä on yli puolet isompi palkka. Voisin saada asumistukea tähän taloon, mut sit hän ei voi olla tässä kirjoilla jolloin voi kieltäytyä auttamasta taloon liittyvissä kuluissa, jotka on suuret. Onko jollain kokemusta, muuttuuko tilanne riitaisammaksi eron edetessä, pitöisikö elatusmaksuasiat heti hoitaa eikä vasta sitten kun talo on myyty?
Ap
Nyt ensi tilassa yhteys asianajajaan ja lastenvalvojaan. Sovitte heti asiat paperilla eli sen, mitä talon kanssa tehdään ja että sinulla on lasten lähivanhemmuus. Koskaan ei tiedä, kilahtaako toisella ja sitten seuraavaksi ollaan oikeudessa riitelemässä joka ikinen asia.
Kotoasi ja lasten kotoa et lähde minnekään ennen kuin talo on myyty. Hae vaikka pankilta vapautusta lainanlyhennyksistä siksi aikaa. Näitä tapauksia on lähipiirissä, joissa toinen vanhempi on lähtenyt yhteisestä kodista eron uhatessa ja luullut, että lapset voi muuttaa hänen kanssaan, mutta toinen vanhempi ei ole hyväksynytkään lasten muuttoa.
Jos käy niin, että sinä muutat kirjasi vuokra-asuntoon ja mies ei hyväksy lasten kirjojen siirtoa siihen asuntoon vaan jää lasten kanssa ok-taloin kirjoille, miehestä tulee mitä tidennäköisimmin lasten lähivanhempi. Katsotaan, että sinä otit ja lähdit.
Talon juoksevien kulujen kannalta mies kannattaisi pitää kirjoilla niin kauan kunnes talo on myyty? Tää on kamala tilanne kun itse olen shokissa, petetty, jätetty ja rahaton, en pysty syömään enkä nukkumaan ja en ole koskaan ollut tällaisessa tilanteessa.
Älä usko mitään mitä miehesi ja Av palsta väittää. Hanki asianajaja. Älä laita mihinkään paperiin nimeäsi! Hanki terapiaa, sillä henkisesti rankin aika vasta tulossa. Olet nyt vasta shokkivaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
On kamalaa että olen niin miehen armoilla rahallisesti, hänellä on yli puolet isompi palkka. Voisin saada asumistukea tähän taloon, mut sit hän ei voi olla tässä kirjoilla jolloin voi kieltäytyä auttamasta taloon liittyvissä kuluissa, jotka on suuret. Onko jollain kokemusta, muuttuuko tilanne riitaisammaksi eron edetessä, pitöisikö elatusmaksuasiat heti hoitaa eikä vasta sitten kun talo on myyty?
Ap
Heti. Hae eron liitännäisasiana itsellesi lapsen huoltajuutta! Se pitää siinä ilmoittaa käräjäoikeudelle!
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tarvitset varmaan lainoppineen neuvoa, jotta saat asiat hoidettua hyvässä järjestyksessä... Muistakaa, että talo on myös lastenne koti, ja olisi hyvä lähtökohta että he saisivat siellä edelleen asua; lainan lyhennyksen voi varmasti neuvotella tilanteen mukaiseksi, jos mies vaatii, että talo myydään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ensi tilassa yhteys asianajajaan ja lastenvalvojaan. Sovitte heti asiat paperilla eli sen, mitä talon kanssa tehdään ja että sinulla on lasten lähivanhemmuus. Koskaan ei tiedä, kilahtaako toisella ja sitten seuraavaksi ollaan oikeudessa riitelemässä joka ikinen asia.
Kotoasi ja lasten kotoa et lähde minnekään ennen kuin talo on myyty. Hae vaikka pankilta vapautusta lainanlyhennyksistä siksi aikaa. Näitä tapauksia on lähipiirissä, joissa toinen vanhempi on lähtenyt yhteisestä kodista eron uhatessa ja luullut, että lapset voi muuttaa hänen kanssaan, mutta toinen vanhempi ei ole hyväksynytkään lasten muuttoa.
Jos käy niin, että sinä muutat kirjasi vuokra-asuntoon ja mies ei hyväksy lasten kirjojen siirtoa siihen asuntoon vaan jää lasten kanssa ok-taloin kirjoille, miehestä tulee mitä tidennäköisimmin lasten lähivanhempi. Katsotaan, että sinä otit ja lähdit.
Komppaan tätä neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Älä usko mitään mitä miehesi ja Av palsta väittää. Hanki asianajaja. Älä laita mihinkään paperiin nimeäsi! Hanki terapiaa, sillä henkisesti rankin aika vasta tulossa. Olet nyt vasta shokkivaiheessa.
Älä mene terapiaan, säästä rahasi ja aikasi - keskity saamaan konkreettista apua lainoppineelta henkilöltä. Oikeusapu?
Tuntui niin kamalalta jos minä laitan eron vireille kun en olisi halunnut edes erota. Kuvittelen että mies palaa vielä luokseni, vaikka en itseni takia voisikaan siihen suostua
Jos lapsi on yli 3-vuotias, osoitteen muutokseen tarvitaan molempien vanhempien suostumus. Mieti, missä lasten olisi parhainta asua, ja raha-asiat sen mukaan. Eli priorisoi ykköseksi lapset.
Ensinnäkin pahoitteluni tilanteesta.
Käsittääkseni jos toinen jää taloon niin hänen pitää maksaa toiselle vuokraa puolikkaastaan.
Kannattaa hoitaa viralliset asiat (elatussopimus, lasten asuminen) mahdollisimman nopeasti. Älä muuta pois ellei mies suostu myös lasten kirjojen muuttoon uuteen osoitteeseesi (vaikka antaisi lasten muuttaa, niin kirjat pitää myös saada vaihdettua, jos aiot saada lähihuoltajuuden).
Vierailija kirjoitti:
Tuntui niin kamalalta jos minä laitan eron vireille kun en olisi halunnut edes erota. Kuvittelen että mies palaa vielä luokseni, vaikka en itseni takia voisikaan siihen suostua
Äitinä sinun täytyy nyt ajatella vain lapsiasi, ja muu järjestyy sen mukaan. Miksi koet painetta laittaa ero vireille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitinä sinun täytyy nyt ajatella vain lapsiasi, ja muu järjestyy sen mukaan. Miksi koet painetta laittaa ero vireille?
Näin. Miksi sinun pitäisi laittaa ero vireille, kun mies haluaa erota? Anna miehen tehdä se ja maksaa siihen liittyvät maksut myös. Säästöä sekin.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin pahoitteluni tilanteesta.
Käsittääkseni jos toinen jää taloon niin hänen pitää maksaa toiselle vuokraa puolikkaastaan.
Kannattaa hoitaa viralliset asiat (elatussopimus, lasten asuminen) mahdollisimman nopeasti. Älä muuta pois ellei mies suostu myös lasten kirjojen muuttoon uuteen osoitteeseesi (vaikka antaisi lasten muuttaa, niin kirjat pitää myös saada vaihdettua, jos aiot saada lähihuoltajuuden).
Ei tuollaisat lakia ole, että pitäisi maksaa vuokraa toiselle - asiat on täysin sovittavissa tapauskohtaisesti. Jos isälle on tärkeää, että hänen lapsensa saavat jäädä kotiinsa asumaan, hänellä on tuskin otsaa vaatia vuokraa tietäen, että se heikentäisi äidin kautta hänen lapsiensa oltavia. Myös elatusapu on täysin sovittavissa.
Kyllähän se miehesi voi hoitaa tuon eron fiksustikin, varsinkin kun se on vielä uuden suhteen onnellisessa tilassa. Ero voi joskus sujua ilman ilmiriitojakin.
Jos mies jo asuu muualla, voit ehdottaa että muuttaa kirjatkin jo sinne, että saat asumistukea.
Vasta sitten jos asiat oikeasti alkavat mennä riitelyksi, voi harkita tuota asianajajaa.
Erohakemusta kiirehdin vain lähivanhemmuuden takia, vai päätetäänkö se lastenvalvojalla? Kamala tilanne tässä shokissa, kun ei ole mitään kokemusta. Lapset ovat 11 ja 14 v ovat suuttuneet isälleen tästä toisesta naisesta, mies asuu vielä luonamme. Minulla on niin pienet tulot etten pärjää jos mies alkaa hankalaksi, toisaalta hänellä kiire naisensa luo
En saa taloon asumistukea kun lainat lyhennysvapaalla mutta talossa isot sähkö, vesi ym maksut, vakuutukset etc joita en yksin pysty maksamaan. Jos mies ei ole kirjoilla hän voi kieltäytyä maksamasta niitä
Ero ei vaikuta asuntolainaan ollenkaan, eli jos teillä on yhteinen asuntolaina,sinun pitää maksaa sitä omalta osaltasi kunnes talo on myyty. Voit muuttaa vuokralle jos sinulla on siihen varaa. Elareita saat kai vasta kun ero on virallinen ja elatussopimus on tehty. Tai voikohan elatussopimuksen tehdä jo ennen eroa? Sosiaalitoimisto tietäisi.