Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhempia syyllistetään päivähoidon tarpeesta?

Vierailija
17.01.2019 |

Lueskelin eilen sitä pitkää ketjua, jossa ap ihmetteli ja harmitteli sitä, että pieni lapsensa palelee päiväkodissa iltapäivisin. Ketju meni siihen, että ap syyllistettiin siitä että lapsensa ylipäätään on hoidossa. Sävy oli inhottava, ja moni kommentti tuli itse hoitajilta.

Jäin miettimään tätä. Tässä ajassa jokaisen pitäisi tuottaa, tuottaa ja tuottaa. Työttömyys on häpeä. Eletään pätkätöiden, osa-aikaisuuksien ja yt-neuvotteluiden aikaa. Moni tekee töitä pää kainalossa, tai ylitöitä palkatta koska ei uskalla työpaikan menettämisen pelossa sanoa mitään.

Ja kuitenkin sitten vanhemmat syyllistetään päivähoidon tarpeesta. Se on kallista, ja päivähoidosta on monessa kunnassa leikattu kerta toisensa jälkeen. Silti ihmetellään että oikeastiko et voi tehdä lyhempää päivää ja oikeastiko isä ei voi jäädä hoitovapaalle ja eikö muka ole säästöjä?!

Huokaus. Ja sitten vielä hoitajat syyttävät vanhempia kaikesta. Päiväkodit on täynnä, mutta se on vanhempien syy. Kukaan ei ehdi tehdä mitään, ja se kostetaan viattomalle lapselle.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap usko kaikkea mitä luet. Tuollaisia kommentteja ei kukaan fiksu hoitaja jakele. Kyllä he parhaansa tekevät työssään - ainakin useimmat - eikä lapsille kosteta mitään.

Mutta kiire on aina vieraana. Ja vierasta lasta ei tunne samalla lailla kuin omaansa. Jos huomaat, että lapsellesi on aina puettu liian vähän, mieti, oletko a) itse ehkä väärässä ja ylipuet (lastenhoidon ammattilaisen luulisi tietävän, mitä missäkin säätilassa on tarpeen pukea, mutta ainokaisensa hoidosta hössöttävä äiti saattaa pukea lapselleen niin paljon, että tämä on hiessä eikä jaksa liikkua ja leikkiä). Tai b) onko virhe todellinen, jolloin siitä kannattaa asiallisesti sanoa.

Usein nähdäkseni lapset pukevat itse ja siihen kannustetaan. Mutta lapsi ei osaa välttämättä pukea kaikkia vaatteita. Valvonta on tarpeen.

Joten rohkeasti: "Eilen meidän Tildalla oli yllään pelkät sisähousut haalarin alla, vaikka pakkasta oli 12 astetta... voisitteko katsoa, että kun hän pukee, hän vetää välihaalarinkin ylleen, se ei hänestä ole kiva ja siksi jättää helposti sen pois, jos ei vahdi..."

On ihan selvää, että työssäkäyvien on käytävä töissä ja silloin lapsi on hoidossa. Se ei ole mikään rakkauden mittari, onko töissä vai ei. Jos joku on työtön, vanhempainvapaalla tai eläkkeellä, niin fine, mutta enemmistön on pakko käydä töissä oman taloutensa JA Suomen talouden pystyssä pysymisen takia!

Vierailija
2/12 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ykkönen vielä: paljon riippuu palautteen tyylilajista. Ikävä kyllä somessa on nykyää. Tosi aggressiivinen keskustelutyyli. Jos menet syyttämään hoitajia tuolla tavalla että he KOSTAVAT lapselle jne., niin kai nyt sen ymmärrät, että he ilkeilevät takaisin?

Totta kai kaikissa ammateissa on pieni määrä ihmisiä, jotka ovat ns. väärällä alalla. Heitä on onneksi vähän. Lastentarhoissa ainakin, palkkaus kun on sen verran kehno, että harva kaiketi haluaa ehdoin tahdoin alalle ruveta ilman, että tykkää lapsista....

1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvon vastaaja, minä en ole sen ketjun ap, eikä nyt ole puhe siitä lapsen pukemisesta vaan sen ketjun ap:n syyllistäminen. Minä kysyin otsikossani, että miksi vanhempia syyllistetään hoitoon viemisestä.

Ap

Vierailija
4/12 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tällaista meidän päiväkodissamme tavannut. Päinvastoin vaikuttaa siltä, että hoitajat mieluiten pitäisivät lapset siellä pidempään. Lapseni ovat päiväkodissa siis osa-aikaisesti niin kauan kuin työnantajalleni sopii, että teen lyhyempää työpäivää.

Ihan ystävällisesti on tarjottu varahoitoa, kun päiväkoti on ollut loma-aikaan kiinni. Ja muistutettu asiasta pariin otteeseen.

Vierailija
5/12 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvon vastaaja, minä en ole sen ketjun ap, eikä nyt ole puhe siitä lapsen pukemisesta vaan sen ketjun ap:n syyllistäminen. Minä kysyin otsikossani, että miksi vanhempia syyllistetään hoitoon viemisestä.

Ap

Niin ja minä vastasin, että syyllistäminen - JOS sitä todella tapahtui - on tyhmää. Olen ihan samaa mieltä siitä, että työssä on käytävä ja lapsille pitää saada hyvää hoitoa sen ajaksi.

Ja sanoin, että en ihan usko, että ammattitaitoinen lastenhoitaja tai lastentarhanopettaja syyllistisi vanhempia töissä käymisestä, mutta täällä kuka tahansa voi väittää olevansa vaikka tasavallan presidentti - joten ei kannata ottaa kaikkea tosissaan.

Ja toisessa kommentissani sanoin, että osin voi myös olla kyse siitä, että se "syyllistäminen" on todellisuudessa takaisinvitt.ilua, jos sinä (tai se toisen kommentin ap) olette ilkeilleet aloituksessa. Asioista asiallisesti keskustellessa ilkeillään ja syyllistetään vähemmän kuin silloin, jos liikkeelle lähdetään hyökkäävästi.

1

Vierailija
6/12 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiahan nykyään somessa joku syyllistää. Minusta paljon yleisempää on, että kotiäitejä mollataan ja syyllistetään. Naiset haukkuvat toisiaan todella ikävään sävyyn: "aivotonta touhua, MINÄ en ainakaan kestäisi olla mitään tekemättömänä kotona ja heittää koulutusta hukkaan..."

Ja silti se lapsen kasvatus ja psyykkinen/fyysinen kehitys ovat kyllä ihan akateemisia tutkimusaloja, joissa voi mokata niin tuhannella eri tavalla. Jos siinä ei näe haasteita ja mielenkiintoa, on vikaa omassa asenteessa.

Työuraa ehtii sen keskimääräisen kahden lapsen hankkimisen ja muutaman vuoden kotihoidon päällekin tehdä vielä - mitä? - kolmisenkymmentä vuotta. Ei siinä koulutus hukkaan mene.

Huom., en syyllistä myöskään töihin varhain palaavia. Jokainen tekee ratkaisunsa itse, ja eri tilanteessa. Työpaikasta on pakko pitää näinä maailmanaikoina kiinni. Perheiden talous ei pyöri pelkällä hyvällä tahdolla, rahaa on saatava elämiseen.

T. Akateeminen kahden lapsen äiti, joka oli hoitovapaalla kolme vuotta ja nousi töihin palattuaan esimiestehtäviin.

Vierailija
7/12 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap oli pannut päiväkotiin, teki pitkää päivää ja isä oli hävinnyt.

Kaikki mokia ja omia valintoja.

Siksi.

Vierailija
8/12 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se eilinen riehuja ollut mies, joka halusi tuottaa syyllisyyttä ja pahaa mieltä äideille trollailemalla. Harva nainen puhuu esimerkiksi hiekasta vaginassa.

Vierailija
9/12 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tällä palstalla syyllistetään , jos tuo julki että lapsi , alle 2-3v , on päivähoidossa tai hänet pitäisi sinne saada.

- ei noin pieni kuulu päiväkotiin

- olisit säästänyt

- missä isä

- miksi teit lapsen kun työsi/ palkka/eläke on tärkeämpi

- jne

Yhteiskuntakin näyttää palstan perusteella edellyttävän kotihoitoa, samaan aikaan kun päätöksen tekijät huutavat naisia töihin sieltä kotoa.

Tästä syyllistämisestä ym. oli hyvä esimerkki ketju hs:n äidistä , joka pakotettiin kotiin hoitopaikan puutteessa. Täällä nainen haukuttiin maanrakoon itsekkääksi rahan ja uran perässä juoksijaksi vaikka ko.henkilön ongelma oli hoitopaikan puuttuminen. Luulisi sen herättävän solidaarisuutta , mutta ei.

Vierailija
10/12 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissäni on useampikin lastehoitaja. Kyllä kaikki ovat todenneet tavalla tai toisella, että ei 1-vuotiaan paikka ole päiväkodissa. Se on todella raadollinen paikka, missä lapset joutuu äkkiä selviämään niin pitkälle itse niillä taidoilla mitä on.

Omani oppi kävelemään vasta 1v 4kk iässä, ei siitä olisi tullut mitään, että hän olisi ollut puolitoista tuntia päiväkodin pihalla näillä keleillä vaan makaamassa ja konttailemassa. Järkikin sen sanoo, että siinä on silloin isompi pinta-ala jatkuvassa kosketuksessa routaisen maan kanssa ja paleltumia tulisi. Eikä tuon kokoisille ole vielä mitään teknisiä vaatteita, pakko pukea michelinukoksi, joka vaikeuttaa liikkumista entisestään.

Aina ei ole vaihtoehtona olla kotona, vaan on mentävä töihin, että saa laskut maksettua. Surku se on pienille lapsille, mutta yhtä surku olisi se, että saisi syödä pelkkää puuroa päivät pitkät, kun ei ole laskujen jälkeen rahaa ostaa ruokaa. Hoitajat tekee parhaansa, mutta kaikille ei riitä sitä syliä ja läheisyyttä, mitä 1-vuotiaat yleensä kaipaa paljon. Ainakin omani.

Vierailija
11/12 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa työskentelevä tuttavani päivitteli, kuinka yhä useammalle täytyy tilata aamupala päiväkodissa, yhä useampi siis tulee aikaisin hoitoon ja hoitopäivät ovat pitkiä. Anteeksi mitä? Aamupala on kello 8, kyllä normaalia päivätyötä tekevien vanhempien lapsi on siinä kohtaa ollut hoidossa helposti puoli tuntia, moni pidempäänkin. Omakin työaikani on 7.30-16, hoitopäivälle siis tulee mittaa 7-16.30. Ei siinä ole mitään ihmeteltävää.

Vierailija
12/12 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ketjun ap kerskui että hänellä on hyvä palkka, mutta silti ei voinut käyttää sitä lapsen parhaaksi. Ei voinut tehdä osittaista hoitovapaata. Eikä edes etsiä perhepäivähoitajaa.

Hyvä vanhempi ei kyllä laita yksivuotiasta päiväkotiin kymmeneksi tunniksi.