Alijäämähyvitys/asuntovelan korot
Jos siirrän miehenikin korot itselleni tulee minulle korkohyvityksiä reilu 3000 euroa. Meneekö tämä jonkin rajan yli vai vähennetäänkö koko summa sitten minulta. Jäi vaivaamaan kun luin tuota " alijäämähyvitys" ketjua enkä oikein päässyt siitä perille. ;)
Merkitsevätkö muut siihen kohtaan jotain " varmuuden varalta" kun itse en edelleenkään tajua mistä on kyse. :D Mitkä lasketaan " pääomatuloiksi" ?
Kommentit (3)
Varmistaisin vielä sen, että en jää " miinukselle" jos laitan nuo kaikki itselleni. Korkoja siis noin 3030e, lapsia kolme. Ja ensiasunto tosiaan kyseessä. :)
Vierailija:
Varmistaisin vielä sen, että en jää " miinukselle" jos laitan nuo kaikki itselleni. Korkoja siis noin 3030e, lapsia kolme. Ja ensiasunto tosiaan kyseessä. :)
Jos siirrän miehenikin korot itselleni tulee minulle korkohyvityksiä reilu 3000 euroa. Meneekö tämä jonkin rajan yli vai vähennetäänkö koko summa sitten minulta.
*Alijäämähyvityksen enimmäismäärä on 1400 euroa/hlö, puolisoilla yhteensä 2800 euroa. Lapsikorotus 400 euroa. Alijäämähyvityksellä tarkoitetaan mm. sitä, että ensiasunnon koroista saa vähentää 30%, tavallisen asuntolainan koroista 28%. Eli jos teillä yhteensä 3000 euroa korkoja * 30%=900 euroa. Alijäämähyvitys siis olisi tuo 900 euroa, tämä summa siis vähennetään SUORAAN sinulle muuten maksettavaksi tulevasta verosta.
Merkitsevätkö muut siihen kohtaan jotain " varmuuden varalta" kun itse en edelleenkään tajua mistä on kyse.
*Jos teillä on asuntolainan korkoja, niin niitten pitäisi näkyä veroilmoituksella. Jos ei näy, ilmoita ne itse. Katso myös, onko korot oikeassa paikassa (asuntolainan korot vs. ensiasunnon korot). Jos nuo kohdat on oikein, tapahtuu alijäämähyvityksen laskeminen automaattisestii.
:D Mitkä lasketaan " pääomatuloiksi" ?[
*Pääomatuloja ovat mm. vuokratulot, osinkotulot, arvopaperikaupan myyntivoitot, muut luovutusvoitot jne.
Kysy lisää, jos en osannut selittää tarpeeksi hyvin :)