Mitä tietoa kaupanmyyjät näkevät pankkikorttiostoksissa?
Hei kaupanmyyjät
Mitä tietoja näette kun maksan pankkikortillani ostokseni? Näkeekö esim nimen tai syntymäajan (kortinhaltijan tietoja)?
Kommentit (23)
Ei mitään muuta kuin sen mitä fyysisestä kortista voi nähdä / lukea etu- tai takapuolelta. Aiemmin kun kortti vedettiin asiakkaan puolesta, niin näitä tietoja näki helpommin. Nykyään harvemmin, koska myyjä ei juurikaan käsittele korttia.
Sitten voi tulla maksun yhteydessä erilaisia yleistekstejä " ota kortti pois", "ei myyntilupaa" , "kortti ei kelpaa", "vanhentunut kortti" jne.
Että saitko ostettua. Käytännössä, että kortti ei ole varolistalla ja että sillä oli nostovaraa. Ei mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Samat mitkä itsekin näet.
Asiakas ei näe myyjän ruutua tai tietoa mitä kaupan järjestelmä kerää. Haluaisin uteliaisuudesta tietää mitä myyjät näkevät?
ps. itse näen vain sen että maksu maksettu.
Myyntitapahtumassa maksupääte muodostaa yhteyden korttiin liitettyyn pankkitiliin ja kassalla näkyy siten viimeaikaiset tapahtumat ja tilin saldo/luotto.
Aika usein tulee teksti ja koodi...ei katetta.
Ja sitten selitykset ;D
Vierailija kirjoitti:
Näkeekö kortin tyypin tai pankin?
Pankin näkee yleensä kortin päältä siinä vaiheessa, kun asiakas käsittelee korttia. Todennäköisesti seuraava jonossa oleva näkee tämän myös. Kun kortteja näkee paljon, niin aika helposti tunnistaa eri pankkien kortit jo väristä jne.
Kassa näkee yleensä kassan näytöstä samat tiedot, mitä kirjautuu asiakkaan kuittiin. Toki tämä riippuu kassapäätteestä.
Ei me oikeesti nähdä saldoa, kone kyllä ilmoittaa, jos tili on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Näette siis muita tietoja (nimet yms) ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas ei näe myyjän ruutua tai tietoa mitä kaupan järjestelmä kerää. Haluaisin uteliaisuudesta tietää mitä myyjät näkevät?
Ruokakauppojen kassat näkee ruudulla kuitissa olevat tiedot. Samat tiedot näet itse siinä paperisessa versiossa. (Edellyttäen, että kaupassa on esim. kosketusnäyttökassat.) Pikakassalla näet ne tiedot, mitä kassakin näkisi normaalilla kassalla ja mitkä printtautuu kuittiin.
Yrittääkö joku tässä nyt saada selville voiko käyttää puolisonsa korttia ilman että myyjä näkee kortinhaltijan nimeä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokakauppojen kassat näkee ruudulla kuitissa olevat tiedot. Samat tiedot näet itse siinä paperisessa versiossa. (Edellyttäen, että kaupassa on esim. kosketusnäyttökassat.) Pikakassalla näet ne tiedot, mitä kassakin näkisi normaalilla kassalla ja mitkä printtautuu kuittiin.
Eli myyjä ei voi edes nähdä muuta kuin nuo tiedot edes mistään ''järjestelmästä'' Ei nimeä tai muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Näette siis muita tietoja (nimet yms) ?
Ei saa kertoa, liikesalaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Yrittääkö joku tässä nyt saada selville voiko käyttää puolisonsa korttia ilman että myyjä näkee kortinhaltijan nimeä :D
:D Jotain hämärää tässä on...
Ei mää juuri mitään tietoja. Just sen että hyväksyttiinkö maksu vai ei. Joskus tullut kortti ei kelpaa, ei katetta tms. Joku joskus alkoi huutamaan mulle että kyttää sen tilitietoja siitä kassalta et väitänkö ettei hänellä oo rahaa. Ja tietysti silloin kone ilmoitti et ei oo katetta. 😃
Sinun henkilötunnuksesi, kotiosoitteesi, tilisi saldon ja kaikki noloimmat ostoksesi.