Yö- ja päiväkastelu ekaluokkalaisella – älä vastaa, ellei sinulla ole tietoa tai kokemusta asiasta!
Meillä on ekaluokkalainen poika, jolla on yökastelua ja joskus harvoin päiväkasteluakin. Hän kuuluu selvästi näihin, jotka eivät tunne pissahädän merkkejä hyvin. Lisäksi hänellä on todennäköisesti lepomunuaiset, koska pissan määrä yöllä on niin suuri.
Viimeisen vuoden aikana yökastelua on ollut tosi vähän, mutta nyt on tullut uusi ilmiö – lapsella on tullut päiväkastelua koulussa. Ei myöskään kotiin tullessaan kerro, että housut ovat märät, vaan sitten jossain vaiheessa huomaan, että kappas.
Nyt kysyn: onko jollakulla kokemusta vastaavasta? Mikä auttoi, hoidettiinko jotenkin? Meillä on ollut kaksi hoitojaksoa piipparilla, mutta yökastelu ei loppunut sillä.
Huom! En tee mitään kommenteilla, joissa arvellaan tai päivitellään. Haluan vastauksia niiltä, joilla on kokemusta tai ihan oikeaa tietoa asiasta.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Aika parantaa.
t. ex koulukastelija
Niin mäkin luulen, mutta pelottaa, että lasta aletaan kiusata, jos joku huomaa!
Nyt ainakin koulu-th ottaa verensokerin ja juttelee asiasta koululääkärin kanssa.
Ap
Meillä oli juuri saatu tilanne aika hyväksi yökastelyn osalta, mutta sitten koulussa tuli uutena ongelmana pöiväkastelu. Ei malttanut lähteä vessaan, kun oli kiire välitunnille eikä oikein tunnistanutkaan hätää ennen kuin se oli tosi kova. Ja sitten olikin jo niin kova hätä, että housut kastui...
Opettajan kanssa sovittiin sitten että hän muistuttaa vessasta käynnistä tietyssä vaiheessa pöivää, samaan aikaan joka päivä. Ajatuksena, että siitä tulee vähitellen automaattinen tapa pojalle itselleen
Kotona kävi vessassa juuri ennen kouluun menoa, sitten koulussa tietyllä välkällä ja ip-kerhossa tiettyyn aikaan. Sillä saatiin asia kuntoon yllättävän nopeasti
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli juuri saatu tilanne aika hyväksi yökastelyn osalta, mutta sitten koulussa tuli uutena ongelmana pöiväkastelu. Ei malttanut lähteä vessaan, kun oli kiire välitunnille eikä oikein tunnistanutkaan hätää ennen kuin se oli tosi kova. Ja sitten olikin jo niin kova hätä, että housut kastui...
Opettajan kanssa sovittiin sitten että hän muistuttaa vessasta käynnistä tietyssä vaiheessa pöivää, samaan aikaan joka päivä. Ajatuksena, että siitä tulee vähitellen automaattinen tapa pojalle itselleen
Kotona kävi vessassa juuri ennen kouluun menoa, sitten koulussa tietyllä välkällä ja ip-kerhossa tiettyyn aikaan. Sillä saatiin asia kuntoon yllättävän nopeasti
Kiitos kokemuksen jakamisesta, kuulostaa aika samanlaiselta kuin meillä (yökastelua on ollut tosi vähän viimeisen puolen vuoden aikana). Mun pitää varmasti mennä juttelemaan opettajan kanssa. Lapsi itse väittää käyvänsä koulussa usein vessassa, mutta mä en oikein usko...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika parantaa.
t. ex koulukastelija
Niin mäkin luulen, mutta pelottaa, että lasta aletaan kiusata, jos joku huomaa!
Nyt ainakin koulu-th ottaa verensokerin ja juttelee asiasta koululääkärin kanssa.
Ap
Nojoo, olin koulukiusattu mutta en tuon takia. Mitä nyt yhden kerran liikuntatunnille tullessa jäin kiinni kastelusta, joka oli noloa, mutta ei siitäkään tarvinnut myöhemmin kuulla. Ei tuon ikäisenä vielä mitään järjestelmällistä kiusaamista ainakaan meillä ollut.
Meidän 3-luokkalainen ei ole vielä yökuiva. Pari vuotta sitten kokeiltiin piipparia: (muut heräsi, poika ei) ja
miniriniä: (kovaa päänsärkyä, auttoi 2 ensimmäistä yötä, sitten kastelu jatkui aiemman kaltaisena). Urheilevan lapsen kyseessä ollessa ei voi nesteen juontiakaan rajoittaa. Niinä öinä kun herätämme vessaan, voi silti olla aamulla yövaipassa isosti pissaa.
Poika nukkuu äärettömän sikeästi.
Hänellä oli satunnaista päiväkastelua vielä 1.luokalla, mutta se on jäänyt pois itsestään. Hänellä tulee pissahätä salamannopeasti: kun tunnistaa pissahädän, olisikin heti pakko päästä jo pöntölle.
Tällä hetkellä en ota asiasta stressiä, sillä keinoja ei juurikaan ole. Kasvun ja hormonitoiminnan muuttumisen myötä ongelma poistunee itsestään. Yökyläilyjä ja pelireissuja varten on laadittu suunnitelma miten toimia niin ettei kukaan huomaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 3-luokkalainen ei ole vielä yökuiva. Pari vuotta sitten kokeiltiin piipparia: (muut heräsi, poika ei) ja
miniriniä: (kovaa päänsärkyä, auttoi 2 ensimmäistä yötä, sitten kastelu jatkui aiemman kaltaisena). Urheilevan lapsen kyseessä ollessa ei voi nesteen juontiakaan rajoittaa. Niinä öinä kun herätämme vessaan, voi silti olla aamulla yövaipassa isosti pissaa.
Poika nukkuu äärettömän sikeästi.Hänellä oli satunnaista päiväkastelua vielä 1.luokalla, mutta se on jäänyt pois itsestään. Hänellä tulee pissahätä salamannopeasti: kun tunnistaa pissahädän, olisikin heti pakko päästä jo pöntölle.
Tällä hetkellä en ota asiasta stressiä, sillä keinoja ei juurikaan ole. Kasvun ja hormonitoiminnan muuttumisen myötä ongelma poistunee itsestään. Yökyläilyjä ja pelireissuja varten on laadittu suunnitelma miten toimia niin ettei kukaan huomaa asiaa.
Myös meidän poikamme nukkuu todella sikeästi. Muistaakseni hänkään ei herännyt piippariin ollenkaan, me vanhemmat kyllä heräsimme.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kokemuksen jakamisesta, kuulostaa aika samanlaiselta kuin meillä (yökastelua on ollut tosi vähän viimeisen puolen vuoden aikana). Mun pitää varmasti mennä juttelemaan opettajan kanssa. Lapsi itse väittää käyvänsä koulussa usein vessassa, mutta mä en oikein usko...
Ap
Lapsen käsitys siitä mikä on usein voi myös olla kovin erilainen kuin aikuisen. Hänelle se voi tarkoittaa että köy kerran viikossa kun pitäisi käydä säännöllisesti joka päivä
Meillä poika on nyt kolmannella luokalla ja tilanne on varsin hyvä. Koulussa vahinkoja ei ole enää käynyt. Vahinkoja tulee oikeastaan vain jos rutiini rikkoutuu. Esim kakkosen päätteeksi luokkaretkellä ei huomannut mennä vessaan ennen kuin oli myöhäistä.
Ehdottomasti kannattaa jutella opettajan kanssa. Ja toivottavasti teillä asiaan löytyy yhtä helppo ratkaisu kuin meillä
Meillä auttoi jonkin verran lääkitys. En muista nimeä, cyctrin?
Aika on auttanut myös mutta stressaavissa elämäntilanteissa aina pahenee. Poika nyt 5 luokalla.
Jos pissahätä tulee niin se tulee heti ja pakko päästä heti vessaan. Olen nyt miettinyt että pitäisikö taas ottaa puheeksi ja esim ultralla katsoa. Nyt ei ole lääkettäkään ollut vuosiin.
Meillä enemmän päiväkastelua mutta ei sellaista että koko housut kastuisi ihan märiksi. Myöskään yöllä ei tule kuin pieni läntti mutta haisee sekin. Ja tosiaan nyt on ihan eri luokan ongelma, paljon lievempi kuin nuorempana, eli aika tosiaan auttaa.
Mun sukulaistytöllä oli rakenteellinen poikkeavuus joka esti normaalin virtsanpidätyksen. Virtsaa ikäänkuin tihkui läpi. Leikkauksella vika korjattiin ja sen jälkeen ei enää vaivannut. Oli alakouluikäinen.
En tiedä onko sama pojalla mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla jatkui yläasteelle asti. Pirun noloa mutta minkäs teet. Ei löytynyt mitään fysiologista selittäjää eikä psykologillakaan käyminen auttanut. Piipparit lähinnä herättivät koko talon mutta eivät minua. Sitten se vaan loppui.
En tiedä mikä voisi auttaa mutta koeta olla tukena ja minimoida traumoja. Älä syyllistä äläkä tee asiasta liian suurta numeroa. Kyllä se hoituu ajan kanssa mutta ehkä voi kuitenkin olla hyvä käydä lääkärillä selvityämässä että fysiologia on kunnossa.
Minusta tuli filosofian tohtori ja aika hyvin pärjännyt tutkija ja asiantuntija/konsultti eli asiasta kyllä pääsee yli ja voi pärjätä ihan hyvin. Sen verran kuitenkin jäi traumaa että kukaan joka ei tuntenut minua lapsena, ei edes vaimoni jonka kanssa olen ollut parikymmentä vuotta, ei tiedä siitä.
Jaksamista!
Kiitos! Tällä lapsella on myös krooninen ihosairaus sekä nyt uutena syylät, jotka ovat kipeytyneet... En usko, että lapsessa mitään vikaa on, sen verran monella tiedän tätä kastelua olleen. Mutta kun stressaa jo yökastelukin (ei kotona niinkään, mutta reissussa), ja tämän lisäksi pitää nyt jännittää, että tuleeko koulussa pissa housuun.
Ap
Toivotaan että asia ratkeaa tavalla tai toisella, mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Kysyy kärsivällisyyttä kaikilta ja ehkä vaiva on yleisempi kuin mitä luullaan mutta siitä ei puhuta paljoa. Koeta vain jaksaa olla lapsesi tukena. Ihan on yhdelle lapselle tarpeeksi vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lapsen käsitys siitä mikä on usein voi myös olla kovin erilainen kuin aikuisen. Hänelle se voi tarkoittaa että köy kerran viikossa kun pitäisi käydä säännöllisesti joka päivä
Meillä poika on nyt kolmannella luokalla ja tilanne on varsin hyvä. Koulussa vahinkoja ei ole enää käynyt. Vahinkoja tulee oikeastaan vain jos rutiini rikkoutuu. Esim kakkosen päätteeksi luokkaretkellä ei huomannut mennä vessaan ennen kuin oli myöhäistä.
Ehdottomasti kannattaa jutella opettajan kanssa. Ja toivottavasti teillä asiaan löytyy yhtä helppo ratkaisu kuin meillä
Itseasiassa kun muistelen niin tuo luokkaretkipöivä tais olla kakkosen ainoa vahinko
Nyt yritetään keksiä keinoja miten myös tuollaisena erikoispöivänä huomaisi käydä vessassa. Kun sitten kun sen tynnidtaa, niin vessan pitäisi olla ihan vieressä & ei jonoa, jotta ehtisi ilman kastelua
Pakko puuttua asiaan. Lapsi pitää viedä urologille. Asia on tutkittava sitä kautta.
Ota ehdottomasti aika ja pyydä kiirehtimään ajan saantia.
Tuon ikäinen lapsi saattaa hävetä moitituksi tulemista, mutta syy on ihan varmasti otettava selville.
Ilmeisesti kyse eri asiasta, mutta ekaluokalla en uskaltanut käydä koulun huusissa, kun siinä ei ollut minkäänlaista ylsityisyyttä.
Tuli useikin laskettua lahkeeseen
Tueksi sain huutamista ja sättimistä sekä tukkapöllyä.
Kun tarpeeksi solvattiin, oli se pahempaa kuin vessassa käynti...
Hmm, ette suostu herättämään yöllä kun vanhempien uni menisi siis VANHEMPIEN??
Eikö nyt ajatella lasta ja lapsen oppimista kuivaksi?
Aikaa saattaa mennä mutta yöllä vessattaminen on paras kokeilu ensiksi.
Meillä loppui siihen.
Ja onko tutkittu ADHD, ADD?
Ne saattavat myös aiheuttaa yökastelua.
Päiväpissaamisen ottaisin opettajan kanssa puheeksi.
Hankkikaa puhelin ja muistutus siihen.
Onko tutkimuksia tehty sisäisesti? Urologi?
Kiusaamista koulussa mikä saattaa aiheuttaa?
Kiusattu tai kiusaaja? Nämä kaikki kannattaa laskea pois.
Kastelu kun saattaa olla oire niistäkin.
Tsemppiä teille!
Meillä tuli ainakin eskarissa pari kertaa pissat housuun lapsella. Molemmilla kerroilla oli saanut vääränlaista ruokaa. Pojalla siis laajat allergiat ja jotkut ruoka-aineista joille allerginen vievät pidätyskyvyn.
Jos poika söi haukkauksen ruisleipää tai rypsiöljyä sisältävää kaurajuomaa niin pidätyskyky katosi.
Öisinkin oli kylläkastelua mutta se loppui joskus eskarin/ ensimmäisten kouluvuosien aikana.
Yöllä herättäminen ei asiaa auta, se itseasiassa tutkimusten mulaan on vaan haitaksi oman hormonitoiminnan heräämiselle. Se ei siis ole tarpeellista milläänlailla.
Meillä on kolmasluokkalainen poika, joka on kastellut joka ikinen yö. Sänky on märkä vaipasta huolimatta. Minirin on kokeiltu kuudesti, hälytinhoito kolmen kuukauden jaksossa kolmesti. Päivällä vahinkoja sattuu joskus, niitä varten on repussa varavaatteet. Osaa nykyään hyvin käydä ne itse vaihtamassa jos niin käy, ymmärtää kun asiasta on riittävän monta kertaa juteltu. Jokusenkin kerran olen laittanut tuon haistamaan niitä eilisiä pissaisia housujaan jotta tajuaisi miltä se muiden nenään ottaa. Että ei ole reilua haista sillälailla kaverien nenään vaikka itse asialle ei kovin paljon voikaan. Eli pitää käydä aamulla hyvin suihkussa ja vaihtaa vaatteet heti jos kastuvat.
Päiväkasteluun auttoi paljonkin se, että opetettiin lapsi käymään vessassa asiaa ajatellen. Eli rauhassa, istualtaan ja hommaan keskittyen. Silloin rakko tyhjenee kunnolla kun ei vaan malttamattomuuttaan hutaise vähän sinne pönttöön päin.
Yökastelusta en tiedä milloin auttaa ja mikä auttaa. Sen tiedän, että yhtään ei auta asiaa tuntemattomien pölvästien neuvot. Meillä on hyvä hoitosuhde ykstyiseen asiaan erikoistuneeseen lastenlääkäriin ja kaikki rakenteelliset tai sairauksista johtuvat syyt on suljettu pois. Toivottavasti murrosikä auttaa asiaan, siihen asti pestään pyykkiä. Patjat kannattaa suojata muovitetulla froteella, eurokankaasta esimerkiksi saa ihan metritavarana.
Lääkäriin kannattaa ehdottomasti mennä. Siksikin, että kun asia on jollainlailla hoidossa ja seurannassa, voi yökastelun vuoksi hakea lapselle Kelan vammaistukea ja sitä myöten on oikeutettu hoitotarvikejakelun kautta maksuttomiin vaippoihin. Meillä vielä ekaluokan ajan sieltä saadut yövaipat aika usein piti sängyn kuivana joka oli melkoinen helpotus pyykkirumbaan. Nykyään ei tosiaan toimi enää mikään.
Välillä tympii ihan kauheasti, turhauttaa ja pelottaakin. Mutta sitten toisaalta tuo lapsi on muuten täysin terve, ihana kasvava ihminen. Jaksan uskoa, että joskus tämä loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Pakko puuttua asiaan. Lapsi pitää viedä urologille. Asia on tutkittava sitä kautta.
Ota ehdottomasti aika ja pyydä kiirehtimään ajan saantia.
Tuon ikäinen lapsi saattaa hävetä moitituksi tulemista, mutta syy on ihan varmasti otettava selville.
Samaa mieltä ja meillä ainakin oltiin käyty kaikki munuais-yms.tutkimukset läpi ennen kouluikään. Käyntejä oli urologilla, urohoitajalla ja terveyskeskuksessa kasteluun erikoistuneena terveydenhoitajalla. Heiltä tuli valtavasti tietoa juuri tuosta kun päivällä pissa tulee yht'äkkiä vauhdilla housuun ja myös selostus siitä miksei saa herättää yöllä "väärään" aikaan vessaan. Piiippari herättää oikeaan aikaan. Mutta ensin tutkittiin kaikki elimelliset syyt ja infektiot. Ihmettelen jos ei mitään tutkimuksia ole tehty, vaikka erityisiä asiaan perehtyneitä hoitajia ei paikkakunnalta löytyisikään. Ennen oli myös mahdollisuus hakea hoitotukea kastelun takia. Siihenkin tarvittiin lääkärintodistuksen ja tutkimukset.
Vierailija kirjoitti:
Yöllä herättäminen ei asiaa auta, se itseasiassa tutkimusten mulaan on vaan haitaksi oman hormonitoiminnan heräämiselle. Se ei siis ole tarpeellista milläänlailla.
Meillä on kolmasluokkalainen poika, joka on kastellut joka ikinen yö. Sänky on märkä vaipasta huolimatta. Minirin on kokeiltu kuudesti, hälytinhoito kolmen kuukauden jaksossa kolmesti. Päivällä vahinkoja sattuu joskus, niitä varten on repussa varavaatteet. Osaa nykyään hyvin käydä ne itse vaihtamassa jos niin käy, ymmärtää kun asiasta on riittävän monta kertaa juteltu. Jokusenkin kerran olen laittanut tuon haistamaan niitä eilisiä pissaisia housujaan jotta tajuaisi miltä se muiden nenään ottaa. Että ei ole reilua haista sillälailla kaverien nenään vaikka itse asialle ei kovin paljon voikaan. Eli pitää käydä aamulla hyvin suihkussa ja vaihtaa vaatteet heti jos kastuvat.
Päiväkasteluun auttoi paljonkin se, että opetettiin lapsi käymään vessassa asiaa ajatellen. Eli rauhassa, istualtaan ja hommaan keskittyen. Silloin rakko tyhjenee kunnolla kun ei vaan malttamattomuuttaan hutaise vähän sinne pönttöön päin.
Yökastelusta en tiedä milloin auttaa ja mikä auttaa. Sen tiedän, että yhtään ei auta asiaa tuntemattomien pölvästien neuvot. Meillä on hyvä hoitosuhde ykstyiseen asiaan erikoistuneeseen lastenlääkäriin ja kaikki rakenteelliset tai sairauksista johtuvat syyt on suljettu pois. Toivottavasti murrosikä auttaa asiaan, siihen asti pestään pyykkiä. Patjat kannattaa suojata muovitetulla froteella, eurokankaasta esimerkiksi saa ihan metritavarana.
Lääkäriin kannattaa ehdottomasti mennä. Siksikin, että kun asia on jollainlailla hoidossa ja seurannassa, voi yökastelun vuoksi hakea lapselle Kelan vammaistukea ja sitä myöten on oikeutettu hoitotarvikejakelun kautta maksuttomiin vaippoihin. Meillä vielä ekaluokan ajan sieltä saadut yövaipat aika usein piti sängyn kuivana joka oli melkoinen helpotus pyykkirumbaan. Nykyään ei tosiaan toimi enää mikään.
Välillä tympii ihan kauheasti, turhauttaa ja pelottaakin. Mutta sitten toisaalta tuo lapsi on muuten täysin terve, ihana kasvava ihminen. Jaksan uskoa, että joskus tämä loppuu.
Koululääkäri tokaisi meille, että murrosiän alkaminen auttaa yökasteluun. Ja näin kävi. Kastelu loppui kuin seinään esimurrosiässä. Ehkä ne hormonit alkaa silloin viimeistään toimimaan. Sitä ennen tuntui epätoivoiselta, nykyään kasteluaikas ei edes muista.
Tsemppiä.
Mä haluan toivottaa tsemppiä! Meillä nyt jo 18-vuotias poika, jolla aikanaan oli sama ongelma. Ei ollut lääkitystä tai patjoja, yritettiin kaikkemme ihan kotikonstein. Patjansuojukset olivat must, niitä piti olla muutama, tilasin jostain Ellokselta. Ja tosiaan varavaatteet kouluun mukaan. Päiväkastelua tapahtui harvoin, eikä ainakaan oma poikamme joutunut kiusatuksi. Opettajat kyllä toimivat hienosti ja ns. vaivihkaa asiassa. Pikku hiljaa kerrat vähenivät ja lopulta loppuivat.
Jos jotain voisin noista ajoista muuttaa, niin haluaisin ottaa takaisin ne kerrat, jolloin turhautuneena pojalle motkotin, että joko taas. Ei niitä kertoja montaa ollut, mutta kumminkin. Koululääkäri sanoikin kerran, että pitää muistaa, ettei lapsi tee sitä tahallaan ja että kroppa ei vain ole vielä valmis. Pojilla ilmeisesti aika yleinenkin ongelma ja se, jos jompi kumpi vanhemmista on ollut kastelija, lisää mahdollisuutta, että joku lapsistakin on. Minä itse yökastelin ala-asteiässä jonkun verran. Meni sitten ohi.
Aika parantaa.
t. ex koulukastelija