Kokemuksia opintolainan takaisinmaksusta
Heip,
millaisia maksusuunnitelma kokemuksia teillä on opintolainan takaisinmaksun suhteen?
Kuinka suuria kuukausieriä n. 10 000 lainassa on?
Ovatko kuinka joustavia jos elämäntilanne muuttuu esim. että joutuu työttömäksi tai että on huonommat tulot?
Itseni ei vielä tarvi sitä alkaa maksamaan, mutta mielelläni vain kuulisin muiden kokemuksia asiasta.
Minulla Nordeassa laina.
Kommentit (39)
Ei ilman sitä opintolainaa oikein pärjää.
Itse otin vuonna 2009 n. 8000 e lainaa ja välissä olen maksanut isompiakin summia lainaa pois ja viimeiset vuodet vain 56 e / kk. Laina on maksettu muutaman kuukauden päästä kokonaan pois eli n. 10 vuotta valmistumisestani.
Olen opiskellut välissä toisen tutkinnon, johon en tarvinut lainaa ja nyt valmistun AMK:sta, jonne ei myöskään onneksi tarvinut hakea lainaa. Näin 29-vuotiaana perheellisenä ei viitsisi turhaan lainoja nostella. Säästössäkin on sopivasti rahaa, joten seuraava laina, jonka tulen joskus ehkä ottamaan tulee olemaan sijoitusasuntoihin liittyvät lainat, joihin olen siis käsirahat jo säästänyt ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordea antoi anteeksi koko lainan noin 15 vuoden jälkeen kun en ollut työelämässä enkä pystynyt edes korkoa maksamaan, pankkihan sen takasikin.
Näinhän se menee muissakin veloissa, vastuu jää takaajalle jos velallisella ei ole maksukykyä.
Opintolaina on valtion takaamaa, ei pankin. Veronmaksajat maksaa, sinäkin (jollet loisi tuilla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otin ensimmäisen opintolainani syksyllä 1989 ja viimeisen erän n. vuonna 1998. Enimmillään lainaa oli noin 12 000 euroa, ja vuotuiset lainanhoidon kulut olivat 1200 euron luokkaa. Viimeisen erän maksoin pois syksyllä 2012. Välillä jouduin pitkälle sairaslomalle, ja silloin homma hoidettiin vain käymällä pankissa keskustelemassa. Noin vuoden ajan maksoin vain korot, mikä ei ollut kummoinenkaan taakka, sillä osa lainasta oli sitä vanhanaikaista korkotukilainaa.
Tästä voimme laskea, että karkeasti ottaen maksuerä kuukautta kohden oli noin 100 euroa. Ei siis mikään kohtuuton summa työssäkäyvälle, mutta työttömälle tai sairaslomalaiselle kyllä merkittävä meno.
Olen ollut sairaana jo opiskeluaikana, eikä minulla olisi ollut voimia tehdä merkittäviä työmääriä opintojen ohella. Ilman lainaa opiskeluvuodet olisivat olleet täysin kohtuutonta kituuttamista ja toisaalta, takaisinmaksu oli joustava, eikä se maksamisen taakka nyt vallan mahdoton ollut. Koska opintotuki ei nykyään riitä juuri mihinkään, oma ehdotukseni opintoajan elatukseen on jonkinlainen ansiotulojen ja lainan yhdistelmä. Ihan kaikkea lainaa ei varmaankaan ole tarvis nostaa, jos rahkeet riittävät työntekoon opintojen ohessa. Toisaalta, itseään ei passaa ajaa uuvuksiin liiallisen arjen kuormituksella. Kohtuullinen lainan määrä on perusteltavissa.
Opintolainan osuus opintotuessahan on kasvanut opiskeluaikojesi jälkeen, opintolainaa myönnetään korkeakouluopiskelijalle nykyään 650 euroa kuukaudessa joten takaisin maksettavat erät tulevat olemaan nykyopiskelijoilla suurempia.
Toisaalta 1.8.2014 ja sen jälkeen aloittaneilla Kela maksaa 40 % tli 2000 euron menevästä lainasta, jos valmistuu tarpeeksi nopeasti. 20 000 euron opintolainasta saa 7200 euroa anteeksi.
Huomioi se että sitä summaa ei anneta anteeksi, vaan se huomioidaan verotuksessa.
Ei, vaan nimenomaan osan lainasta saa anteeksi. Verovähennys koskee ennen vuotta 2014 aloittaneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oppilas on ottanut opintolainan ja keskeyttää opintonsa , opintolaina lankeaa maksuun heti.
Hei mitäs tämä tarkoittaa? Olen vaihtamassa alaa tänä keväänä (jos voin) ja oon jo puolen vuoden opintolainat nostellu (ja käyttänyt). Pitääkö alanvaihtajankin maksaa ne heti vai tarkoitetaanko keskeyttäjällä, että lopettaa opiskelun kokonaan? Apua??
Vierailija kirjoitti:
Nordea antoi anteeksi koko lainan noin 15 vuoden jälkeen kun en ollut työelämässä enkä pystynyt edes korkoa maksamaan, pankkihan sen takasikin.
Mitä sekoilet?
Makselin maskusuunnitelman mukaisesti, en muista paljonko maksettavaa oli kuukaudessa, mutta aika kivuttomasti se meni kun olin töissä.
En kyllä enää muista markka-ajalta lainan suuruutta, mutta kaikki tuli opintojen jälkeen pankille maksettua.459
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oppilas on ottanut opintolainan ja keskeyttää opintonsa , opintolaina lankeaa maksuun heti.
Hei mitäs tämä tarkoittaa? Olen vaihtamassa alaa tänä keväänä (jos voin) ja oon jo puolen vuoden opintolainat nostellu (ja käyttänyt). Pitääkö alanvaihtajankin maksaa ne heti vai tarkoitetaanko keskeyttäjällä, että lopettaa opiskelun kokonaan? Apua??
Mistä luulet lainan myöntäneen tietävän miksi olet aikeissa keskeyttää opintosi. Tai siis sen keskeytätkö vai loeptatko kokonaan. - Sinuna olisin yhteydessä lainan myöntäneeseen tahoon. Luultasti et oudu maksamaan lainaasi takaisin "heti" vaan voit lykätä maksamista tuonnemmaksi. Toivottavsti alan vaihto onnistuu.
Sovi takaisinmaksusta hyvissä ajoin pankin kanssa. Takaisin maksu alkoi minulla kaksi vuotta valmistumisen jälkeen. Minulla ei ollut paljoa lainaa, reippaasti alle 5000€ ja minun pankissa (OP) oli tullut nettipankkiin ehdotelma takaisinmaksusta. Hoksasin tämän työkiireiltä vasta kuukausi ennen kuin ensimmäinen erä piti maksaa koska asiasta ei tullut pankin puolelta mitään viestiä, että ovat tehneet ehdotelman. No siellähän oltiin sitä mieltä että maksaisin lainaa 400€ kuukaudessa. Tulot tietenkin mitoitettu palkan mukaan niin ettei 400€ kuukaudessa ollut mielestäni mitenkään kohtuullista. Sain neuvoteltua asian ja maksoin 150€ kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla roikkuu Nordeassa 1200 e vuonna 2013 otettua lainaa. Pitkään aikaan siitä ei mennyt mitään, sitten oisko nyt 1,5-2 vuoden aikana kadonnu t n. 5 e puolen vuoden välein ja nyt itse asiassa eilen joku 17 e lähti tililtä sen lyhennystä. Eikös opintolaina ole muuten koroton? Mietin vain, että oisko järkevämpi sopia maksavansa kerralla pois, mutta jos ei mene korkoa niin saa mun puolesta tuo 17 e kadota tililtä kunnes hoitunut. Eikai siinä mitään käsittelymaksuja mene?
Ja alapeukuttajat kiitos huomiosta, hoidan tuon alta pois, mutta ei huvita nyt maksaa kerralla enkä ole konkkaan mennyt tämän takia, ei tule maksuhäiriömerkintöjä ja mulla on niin löyhät periaatteet, että mun tyoeryydellä saa rahastaa. :)
Opintolainan takaisinmaksu alkaa 2v kuluttua VALMISTUMISESTA automaattisesti. Tähän asti maksetaan vain korkoja. Eli nuo maksut mitkä sulta on mennyt on korkoja, eivätkä pienennä lainasummaa ollenkaan. Paitsi jos siinä on viimeisimmässä lukenut ”lyhennys”. Nettipankissa näet varmaan mikä on lyhennyksen, koron ja kulujen osa. Ainakin OP:lla näin. Edullisuus tulee siitä, että valtio hyvittää osan lainasta jos opinnot tulevat ajallaan maaliin. Lyhentämistä ei kannata aloittaa ennen tuon 2v kulumista opinnoista, muutoin hyvitettävä määrä laskee (ainakin näin silloin kun itse sitä otin, on saattanut muuttua kun kela aina ehtoja välillä päivittää).
Opintolaina ei ole (ainakaan missään tietääkseni) koroton. Näet korkosi ja marginaalisi lainan tiedoista. Ainakin OP:lla josta mulla on opintolaina, se on sidottu OP-prime-korkoon joka on isompi kuin euriborit. Eli kalliimpaa kuin esim asuntolainani tällä hetkellä (marginaali on myös isompi).
Op:lla omasta lainastani menee käsittelykuluja myös 2.3e kuussa. Eli lyhentäminenkin maksaa joka kuukausi.
Kannattaa lukea ne lainaehdot kun ottaa lainaa niin ei tarvii arvailla. Tai lukea sieltä verkkopankista jos vahinko pääsi jo käymään...
Joo, valmistuin kyllä jo 2015 eli 2017 alkaen on sitten mennytkin yhteensä se 20 e jo jotain... ja nyt tuo 17 e, voisinhan tuon lukaista. Ajattelin maksaa sen kesällä koko potin, että ei tarvitse sitä ihmetellä. Tällä hetkellä vaan pidän mieluummin kaiken rahan yrityksessä koska se nyt kasvaa paremmin rahaa kuin tuo opintolaina nielee korkoja tai käsittelmaksuja vaikka alkaisi mennä kuukausittain tuo 17 e. Rehellisesti en lukenut lainaehtoja silloin 19 v kun piti vain saada vuokra maksettua... nyt taas ei liikuta vaikka olisi vähän takkiin tullutkin, ihan kaikesta ei jaksa stressata, eli ei myöskään tuosta lainasta, tietenkin jos laina olisi kymppitonnin luokkaa niin nuo tilitatahtumat jo kiinnostaisikin.
6,5 k€ opintolainaa, maksan 80€ kuukaudessa sitä pois.
Onko uudempia kokemuksia, paljonko otitte lainaa, mikä on maksuaika ja paljonko maksatte kuussa lainaa pois?
Tyypillisesti pankki kyllä mielellään tekee mahdollisimman pitkän takaisinmaksusopimuksen. Jos sen maksamisessa tulee vaikeuksia, saattavat aika helposti periä lainan Kelalta. Kela tosin perii rahansa sitten sinulta, hieman isommalla korolla tyypillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otin ensimmäisen opintolainani syksyllä 1989 ja viimeisen erän n. vuonna 1998. Enimmillään lainaa oli noin 12 000 euroa, ja vuotuiset lainanhoidon kulut olivat 1200 euron luokkaa. Viimeisen erän maksoin pois syksyllä 2012. Välillä jouduin pitkälle sairaslomalle, ja silloin homma hoidettiin vain käymällä pankissa keskustelemassa. Noin vuoden ajan maksoin vain korot, mikä ei ollut kummoinenkaan taakka, sillä osa lainasta oli sitä vanhanaikaista korkotukilainaa.
Tästä voimme laskea, että karkeasti ottaen maksuerä kuukautta kohden oli noin 100 euroa. Ei siis mikään kohtuuton summa työssäkäyvälle, mutta työttömälle tai sairaslomalaiselle kyllä merkittävä meno.
Olen ollut sairaana jo opiskeluaikana, eikä minulla olisi ollut voimia tehdä merkittäviä työmääriä opintojen ohella. Ilman lainaa opiskeluvuodet olisivat olleet täysin kohtuutonta kituuttamista ja toisaalta, takaisinmaksu oli joustava, eikä se maksamisen taakka nyt vallan mahdoton ollut. Koska opintotuki ei nykyään riitä juuri mihinkään, oma ehdotukseni opintoajan elatukseen on jonkinlainen ansiotulojen ja lainan yhdistelmä. Ihan kaikkea lainaa ei varmaankaan ole tarvis nostaa, jos rahkeet riittävät työntekoon opintojen ohessa. Toisaalta, itseään ei passaa ajaa uuvuksiin liiallisen arjen kuormituksella. Kohtuullinen lainan määrä on perusteltavissa.
Opintolainan osuus opintotuessahan on kasvanut opiskeluaikojesi jälkeen, opintolainaa myönnetään korkeakouluopiskelijalle nykyään 650 euroa kuukaudessa joten takaisin maksettavat erät tulevat olemaan nykyopiskelijoilla suurempia.
Toisaalta 1.8.2014 ja sen jälkeen aloittaneilla Kela maksaa 40 % tli 2000 euron menevästä lainasta, jos valmistuu tarpeeksi nopeasti. 20 000 euron opintolainasta saa 7200 euroa anteeksi.
Huomioi se että sitä summaa ei anneta anteeksi, vaan se huomioidaan verotuksessa.
Kyllä se summa annetaan ihan anteeksi, älä jaa väärää tietoa. 3v opinnoista, 2500€ ylittävältä osalta valtio maksaa 40% opintolainasta, jos valmistuu tavoiteajassa.
Vierailija kirjoitti:
Onko uudempia kokemuksia, paljonko otitte lainaa, mikä on maksuaika ja paljonko maksatte kuussa lainaa pois?
Osaathan laskea tuon itsekin. Lainan koko summa jaetaan summalla, mikä saadaan kun lainan määrä jaetaan kuukausien määrällä x 2, miltä olet saanut lainaa. Siihen lisätään korko, mikä selviää ao. pankin sivuilta.
Takaisinmaksu alkaa, kun opintojen tukemisesta on kulunut 2 vuotta. Ei siis välttämättä valmistumisesta, voi alkaa jo aiemmin, jos tukikuukaudet on käytetty. Korko nousee heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaathan laskea tuon itsekin. Lainan koko summa jaetaan summalla, mikä saadaan kun lainan määrä jaetaan kuukausien määrällä x 2, miltä olet saanut lainaa. Siihen lisätään korko, mikä selviää ao. pankin sivuilta.
Eikös tuota maksuaikaa pysty sopimaan pidemmäksi mitä 2xlainanottokuukaudet..
Lainaa oli 5600€+korot. Maksoin osuuspankin määrittämää summa 65€ kymmenen vuotta. Aika paljon meni korkoihin. Ylimääräisiä lyhennyksiä olisi varmaan kannattanut tehdä, kun varaa oli. No ohi on.
Laskeskelin että voisin ottaa n. 10 000e lainaa vuosien aikana ja pohdiskelin vain tuota takaisinmaksuaikaa
Vähän ohi, koska en vielä omakohtaista kokemusta omaa. Mutta minua ihmetyttää kun osa korostaa toisinaan, että kuinka opintolaina on halpaa ja edullist alainaa, koska se on valtion takaamaa. - No totta toinen puoli. Se (opintolaina) on kyllä valtuion (vakiintuneesti Kelan) takaama laina.
Mutta ei tämä sitä takoita, etteikö Kela myöhemmin perisi takaussaatavansa, lisättynä korkokuluilla takaisin, jos se joutuu maksamaan lainan ottaneen asemasta lainan pankille.
Toki lainanmaksua varten voidaan tehdä maksujärjestelyjä eli sitä ei mm. tarvitse maksaa yhdellä kertaa takaisin. - Jos maksusuunnitelman laatiminen ei onnistu ja/ tai jättää maksamatta tahallaan, niin takaisin maksu siirtyy pakkotoimin ts. ulosoton kautta perittäväksi.
Joissain tapauksissa -käytännössä verraten harvoissa- takaisin maksusta voi saada joko kokonaan vaputuksen tai osittain, kuten saada esim. korkoavustusta.
Mutta jotta näistä viimeksi mainituista, jokin käytännössä realisoituisi on omien tulojen oltava hyvin pienet. Tulorajaan vaikutta myös se onko sinulla muita elätettäviä e. lapsia vai ei. - Jos olet työtön tulorajat tarkistetaan tapauskohtaisesti. - Jotta koko opintolainan takaisn maksusta vapautettaisiin tarkoittaa se sitä, että tulisi olla useamman vuoden työkyvytön tai pysyvästi työkyvytön,