Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia opintolainan takaisinmaksusta

Vierailija
16.01.2019 |

Heip,
millaisia maksusuunnitelma kokemuksia teillä on opintolainan takaisinmaksun suhteen?
Kuinka suuria kuukausieriä n. 10 000 lainassa on?
Ovatko kuinka joustavia jos elämäntilanne muuttuu esim. että joutuu työttömäksi tai että on huonommat tulot?
Itseni ei vielä tarvi sitä alkaa maksamaan, mutta mielelläni vain kuulisin muiden kokemuksia asiasta.
Minulla Nordeassa laina.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordea antoi anteeksi koko lainan noin 15 vuoden jälkeen kun en ollut työelämässä enkä pystynyt edes korkoa maksamaan, pankkihan sen takasikin. 

Vierailija
2/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla n. 120€/kk, Nordea minullakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin ensimmäisen opintolainani syksyllä 1989 ja viimeisen erän n. vuonna 1998. Enimmillään lainaa oli noin 12 000 euroa, ja vuotuiset lainanhoidon kulut olivat 1200 euron luokkaa. Viimeisen erän maksoin pois syksyllä 2012. Välillä jouduin pitkälle sairaslomalle, ja silloin homma hoidettiin vain käymällä pankissa keskustelemassa. Noin vuoden ajan maksoin vain korot, mikä ei ollut kummoinenkaan taakka, sillä osa lainasta oli sitä vanhanaikaista korkotukilainaa.

Tästä voimme laskea, että karkeasti ottaen maksuerä kuukautta kohden oli noin 100 euroa. Ei siis mikään kohtuuton summa työssäkäyvälle, mutta työttömälle tai sairaslomalaiselle kyllä merkittävä meno.

Olen ollut sairaana jo opiskeluaikana, eikä minulla olisi ollut voimia tehdä merkittäviä työmääriä opintojen ohella. Ilman lainaa opiskeluvuodet olisivat olleet täysin kohtuutonta kituuttamista ja toisaalta, takaisinmaksu oli joustava, eikä se maksamisen taakka nyt vallan mahdoton ollut. Koska opintotuki ei nykyään riitä juuri mihinkään, oma ehdotukseni opintoajan elatukseen on jonkinlainen ansiotulojen ja lainan yhdistelmä. Ihan kaikkea lainaa ei varmaankaan ole tarvis nostaa, jos rahkeet riittävät työntekoon opintojen ohessa. Toisaalta, itseään ei passaa ajaa uuvuksiin liiallisen arjen kuormituksella. Kohtuullinen lainan määrä on perusteltavissa.

Vierailija
4/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletuksena takaisinmaksuaika ja sen myötä erän suuruus määräytyy sen perusteella monenko opintovuoden ajan olet nostanut lainaa. Takaisinmaksu Nordeassa taitaa alkaa muistaakseni 2v valmistumisen jälkeen. Silloin sieltä tulee automaattisesti sinulle lasku yksi päivän postin mukana.

Vierailija
5/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

130 € / kk makselen pois.

Vierailija
6/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heip,

millaisia maksusuunnitelma kokemuksia teillä on opintolainan takaisinmaksun suhteen?

Kuinka suuria kuukausieriä n. 10 000 lainassa on?

Ovatko kuinka joustavia jos elämäntilanne muuttuu esim. että joutuu työttömäksi tai että on huonommat tulot?

Itseni ei vielä tarvi sitä alkaa maksamaan, mutta mielelläni vain kuulisin muiden kokemuksia asiasta.

Minulla Nordeassa laina.

Lainan takaisinmaksu alkaa 2 vuotta valmistumisen jälkeen (toki ennemminkin jos haluaa, mutta viimeistään tuolloin 2 vuoden jälkeen valmistumisesta alkaa lyhennykset automaattisesti veloittua tililtä maksusuunnitelman mukaan).

Kymppitonnin opintolainan takaisinmaksusuunnitelma voi olla siten esimerkiksi noin  141e-150e/kk.

Silloin jos tulee ylitsepääsemätön tilanne, voi sopia asiasta pankin kanssa että maksaa pelkkiä korkoja, mutta silloin itse lainan pääoma ei tietenkään lyhene.

Jos oppilas on ottanut opintolainan ja keskeyttää opintonsa , opintolaina lankeaa maksuun heti.

Vierailija
7/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppitonni oli Nordean pankista. Lyhensin sitä kk 120€

Joskus teki tosi tiukkaa että itketti. Onneksi sinnikkäästi ja hammasta purren velat maksettu.

Vierailija
8/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otin ensimmäisen opintolainani syksyllä 1989 ja viimeisen erän n. vuonna 1998. Enimmillään lainaa oli noin 12 000 euroa, ja vuotuiset lainanhoidon kulut olivat 1200 euron luokkaa. Viimeisen erän maksoin pois syksyllä 2012. Välillä jouduin pitkälle sairaslomalle, ja silloin homma hoidettiin vain käymällä pankissa keskustelemassa. Noin vuoden ajan maksoin vain korot, mikä ei ollut kummoinenkaan taakka, sillä osa lainasta oli sitä vanhanaikaista korkotukilainaa.

Tästä voimme laskea, että karkeasti ottaen maksuerä kuukautta kohden oli noin 100 euroa. Ei siis mikään kohtuuton summa työssäkäyvälle, mutta työttömälle tai sairaslomalaiselle kyllä merkittävä meno.

Olen ollut sairaana jo opiskeluaikana, eikä minulla olisi ollut voimia tehdä merkittäviä työmääriä opintojen ohella. Ilman lainaa opiskeluvuodet olisivat olleet täysin kohtuutonta kituuttamista ja toisaalta, takaisinmaksu oli joustava, eikä se maksamisen taakka nyt vallan mahdoton ollut. Koska opintotuki ei nykyään riitä juuri mihinkään, oma ehdotukseni opintoajan elatukseen on jonkinlainen ansiotulojen ja lainan yhdistelmä. Ihan kaikkea lainaa ei varmaankaan ole tarvis nostaa, jos rahkeet riittävät työntekoon opintojen ohessa. Toisaalta, itseään ei passaa ajaa uuvuksiin liiallisen arjen kuormituksella. Kohtuullinen lainan määrä on perusteltavissa.

Opintolainan osuus opintotuessahan on kasvanut opiskeluaikojesi jälkeen, opintolainaa myönnetään korkeakouluopiskelijalle nykyään 650 euroa kuukaudessa joten takaisin maksettavat erät tulevat olemaan nykyopiskelijoilla suurempia.

Vierailija
9/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin jos tulee ylitsepääsemätön tilanne, voi sopia asiasta pankin kanssa että maksaa pelkkiä korkoja, mutta silloin itse lainan pääoma ei tietenkään lyhene.

Tämä. Omassa pankissa maksusuunnitelman muutos onnistuu tarvittaessa (= hyvästä syystä) vuodeksi kerrallaan, mutta tämän muutoksen tekeminen maksaa 100€. Sama maksu menee, jos muuttaa maksuerää pienemmäksi. Eli ei noita muutoksia ihan mielellään tee, vaan mielummin laittaa tuonkin rahan lyhennykseen, jos vaan mahdollista.

Vierailija
10/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun valmistuin oli lainaa 50 000 markkaa 1985

Kaksi vuotta vapaata, sitten alkoi maksuaika , jota oli 10 v

ei tuntunut op laina enää juur missään kun siihen tuli asuntolainaa ym

Vierailija
11/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 tuhatta on opintolainaa ja maksuerä 187e/kk

Vierailija
12/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla roikkuu Nordeassa 1200 e vuonna 2013 otettua lainaa. Pitkään aikaan siitä ei mennyt mitään, sitten oisko nyt 1,5-2 vuoden aikana kadonnu t n. 5 e puolen vuoden välein ja nyt itse asiassa eilen joku 17 e lähti tililtä sen lyhennystä. Eikös opintolaina ole muuten koroton? Mietin vain, että oisko järkevämpi sopia maksavansa kerralla pois, mutta jos ei mene korkoa niin saa mun puolesta tuo 17 e kadota tililtä kunnes hoitunut. Eikai siinä mitään käsittelymaksuja mene?

Ja alapeukuttajat kiitos huomiosta, hoidan tuon alta pois, mutta ei huvita nyt maksaa kerralla enkä ole konkkaan mennyt tämän takia, ei tule maksuhäiriömerkintöjä ja mulla on niin löyhät periaatteet, että mun tyoeryydellä saa rahastaa. :)

Vierailija
13/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainan osuus opintotuessahan on kasvanut opiskeluaikojesi jälkeen, opintolainaa myönnetään korkeakouluopiskelijalle nykyään 650 euroa kuukaudessa joten takaisin maksettavat erät tulevat olemaan nykyopiskelijoilla suurempia.

Toisaalta 1.8.2014 ja sen jälkeen aloittaneilla Kela maksaa 40 % tli 2000 euron menevästä lainasta, jos valmistuu tarpeeksi nopeasti. 20 000 euron opintolainasta saa 7200 euroa anteeksi.

Vierailija
14/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta 1.8.2014 ja sen jälkeen aloittaneilla Kela maksaa 40 % tli 2000 euron menevästä lainasta, jos valmistuu tarpeeksi nopeasti. 20 000 euron opintolainasta saa 7200 euroa anteeksi.

Korjaus: se olikin yli 2500 eurosta eli 20000 euron opintolainasta saa anteeksi 7000 eur (vähemmän, jos tutkinnon laajuus on alle 330 op).

Vierailija
15/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satasen verran kuussa makselin pois sitä lainaa. Hyväpalkkaisessa it-alan työssä ollessa sitä ei edes oikeastaan huomannut koko lainan lyhentelyä. Ei siis tullut mieleeenkään koskaan katua sitä että nostin kaikki lainat mitä vaan sain kun opiskelin. Eikä myöskään huvittanut maksaa aikaisemmin pois, oli niin mukavaa se että oli rahaa hyvin käytettävissä muuhun kun opintolainaan meni niin vähän.

Vierailija
16/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla roikkuu Nordeassa 1200 e vuonna 2013 otettua lainaa. Pitkään aikaan siitä ei mennyt mitään, sitten oisko nyt 1,5-2 vuoden aikana kadonnu t n. 5 e puolen vuoden välein ja nyt itse asiassa eilen joku 17 e lähti tililtä sen lyhennystä. Eikös opintolaina ole muuten koroton? Mietin vain, että oisko järkevämpi sopia maksavansa kerralla pois, mutta jos ei mene korkoa niin saa mun puolesta tuo 17 e kadota tililtä kunnes hoitunut. Eikai siinä mitään käsittelymaksuja mene?

Ja alapeukuttajat kiitos huomiosta, hoidan tuon alta pois, mutta ei huvita nyt maksaa kerralla enkä ole konkkaan mennyt tämän takia, ei tule maksuhäiriömerkintöjä ja mulla on niin löyhät periaatteet, että mun tyoeryydellä saa rahastaa. :)

Opintolainan takaisinmaksu alkaa 2v kuluttua VALMISTUMISESTA automaattisesti. Tähän asti maksetaan vain korkoja. Eli nuo maksut mitkä sulta on mennyt on korkoja, eivätkä pienennä lainasummaa ollenkaan. Paitsi jos siinä on viimeisimmässä lukenut ”lyhennys”. Nettipankissa näet varmaan mikä on lyhennyksen, koron ja kulujen osa. Ainakin OP:lla näin. Edullisuus tulee siitä, että valtio hyvittää osan lainasta jos opinnot tulevat ajallaan maaliin. Lyhentämistä ei kannata aloittaa ennen tuon 2v kulumista opinnoista, muutoin hyvitettävä määrä laskee (ainakin näin silloin kun itse sitä otin, on saattanut muuttua kun kela aina ehtoja välillä päivittää).

Opintolaina ei ole (ainakaan missään tietääkseni) koroton. Näet korkosi ja marginaalisi lainan tiedoista. Ainakin OP:lla josta mulla on opintolaina, se on sidottu OP-prime-korkoon joka on isompi kuin euriborit. Eli kalliimpaa kuin esim asuntolainani tällä hetkellä (marginaali on myös isompi).

Op:lla omasta lainastani menee käsittelykuluja myös 2.3e kuussa. Eli lyhentäminenkin maksaa joka kuukausi.

Kannattaa lukea ne lainaehdot kun ottaa lainaa niin ei tarvii arvailla. Tai lukea sieltä verkkopankista jos vahinko pääsi jo käymään...

Vierailija
17/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksan aivan minimierää vaikka laina on suuri, koska olen pienituloinen. En aio edes kysyä asiasta mitään koska muutokset maksavat. Teen vain ylimääräisiä lyhennyksiä silloin kun pystyn.

Mutta jos 30v. laina-ajan päätyttyä ei ile pystynyt maksamaan kaikkea pois, mitäs sitten tapahtuu?

Vierailija
18/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordea antoi anteeksi koko lainan noin 15 vuoden jälkeen kun en ollut työelämässä enkä pystynyt edes korkoa maksamaan, pankkihan sen takasikin. 

Näinhän se menee muissakin veloissa, vastuu jää takaajalle jos velallisella ei ole maksukykyä.

Vierailija
19/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse maksan aivan minimierää vaikka laina on suuri, koska olen pienituloinen. En aio edes kysyä asiasta mitään koska muutokset maksavat. Teen vain ylimääräisiä lyhennyksiä silloin kun pystyn.

Mutta jos 30v. laina-ajan päätyttyä ei ile pystynyt maksamaan kaikkea pois, mitäs sitten tapahtuu?

ei mitään, jos kela ei saa sinulta pienien tulojesi vuoksi mitään  

Vierailija
20/39 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomioi se että sitä summaa ei anneta anteeksi, vaan se huomioidaan verotuksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme