Velkalumipallo - kokemuksia?
Onko joku päässyt veloistaan onnistuneesti lumipallotekniikalla?
Velkalumipallon ideana on siis maksaa velat pois yksi kerrallaan pienimmästä suurimpaan. Kaikista muista maksetaan kuukausittain minimilyhennys, mutta pienimpään velkaan laitetaan kaikki velanmaksuun liikenevät varat. Ja kun velka on kuitattu, aletaan lyhentää seuraavaa velkaa vähintään summalla, johon sisältyy myös jo kuitatun velan kk-lyhennys. Tästä syntyy ns. lumipalloefekti, joka tutkitustikin motivoi jatkamaan velkojen maksua.
Lisää aiheesta:
https://matkallavaurauteen.com/lumipallotekniikalla-velattomaksi.html
Itse olen juuri aloittanut, ja sain kuitattua ensimmäisen velan 17 000 euron potista tänä aamuna. Velkalumipallon tukena käytän tarkkaa tulojen ja menojen seurantaa, budjetointia ja säästäväistä elämäntapaa. Kerään myös pientä varakassaa, jotta yllttävät menot eivät kaada taloutta.
Pidän tätä samalla mahdollisuutena opetella vastuullista taloudenpitoa - on kerta kaikkiaan aivan pakko, jos haluaa veloista eroon ja kartuttaa varallisuutta. Enkä pelkää epäonnistumista, koska jos projekti jää kesken, olen todennäköisesti saanut joitain pieniä ja kalliskuluisia velkoja maksettua pois joka tapauksessa.
Onko muilla kokemuksia velkojen vyöryttämisestä velkalumipallolla?
Kommentit (22)
Mulla on enää asuntolainaa jäljellä. Nyt kun korot ovat olleet niin matalat, olen tehnyt ylimääräisiä lyhennyksiä mutta sijoittanut silti pienen summan joka kuukausi.
Lasken niin että kun korot nousevat, pääoma on ehtinyt lyhentyä suunniteltua sen verran nopeammin että korkojen nousu ei vaikuta talouteen juurikaan.
Tiedän että moni käyttäisi ylimääräisiin lyhennyksiin käyttämäni rahat sijoittamiseen, mutta itse saan mielenrauhaa juuri velkapääoman pienenemisestä.
Ja tuloni eivät todellakaan ole suuret. Olen vain hurahtanut nuukailemiseen enkä osta mitään turhaa enkä kuluta kuin pakollisen.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuloni eivät todellakaan ole suuret. Olen vain hurahtanut nuukailemiseen enkä osta mitään turhaa enkä kuluta kuin pakollisen.
Sama tilanne täällä. Nuukailuun hurahtaminen tapahtui ennen tätä velkojen hoitamisen aloittamista, kun yksinkertaisesti kyllästyin siihen, että kaikki tilille tuleva raha meni samantien. Omat kulutustottumukset ovat menneet kovaa vauhtia uusiksi: ostan harkiten, säästän ruokakuluissa mm. hävikkiä vähentämällä, kierrätän ja korjaan. En enää halua ostaa uudempaa ja parempaa, esimerkiksi auto on vanha ja nolo, mutta oma, joten en todellakaan aio päivittää sitä.
Sanomattakin lienee selvää, että velat syntyivät yli varojen elämisestä. Se tie on nyt kuljettu läpi ja todettu, ettei mikään kuluttaminen tuota samanlaista iloa kuin oman talouden hallinta.
- aloittaja
Meilläkin on saman tyyppinen homma menossa, mies velkaantui holtittomasti ja nyt olen alkanut hoitamaan myös hänen raha asiat. Luottokortti ja kolme kulutusluottoa on jo pätkitty pois, seuraava on alle 0,5v päässä. Nyt on velkaa enää alle 90 000, kun aloitin vuosi sitten tämän projektin velkasaldo oli päälle 100 000...
Onnea myös 1 ja 4 velkojen nujertamisesta (ainakin osittain) ja kovasti tsemppiä jatkoon! Mukava kuulla onnistumisista.
- aloittaja
mulla velkaa joku vähän yli 1000€ ei muuten mutta oon pienillä rahoilla sairaslomalla. En tiiä milloin saan maksettua velat.
TUon idea on juuri siinä, että se motivoi ja helpottaa elämää kun joku velka häviää nopeasti kokonaan. mutta taloudellisesti se ei ole kannattavin systeemi.
Niinpä jos ihmisellä ei ole ylivelkaantumista vaikka olisi paljonkin velkaa, vaan on varaa maksaa kaikki, kannattaa ehdottomasti maksaa ensin se velka, jossa on isoin korko. Ja jos korot ovat suht tasaisia, voi maksaa ihan vain kaikkia velkoja tasaisesti.
Tuo on oikeastaan juuri se oikea tapa, mitä usein suositellaan. Näin saadaan kuukausittaisia maksuja pienemmäksi. Ensin luottokorttivelat yms. pienemmät pois ja sitten isompien kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
TUon idea on juuri siinä, että se motivoi ja helpottaa elämää kun joku velka häviää nopeasti kokonaan. mutta taloudellisesti se ei ole kannattavin systeemi.
Niinpä jos ihmisellä ei ole ylivelkaantumista vaikka olisi paljonkin velkaa, vaan on varaa maksaa kaikki, kannattaa ehdottomasti maksaa ensin se velka, jossa on isoin korko. Ja jos korot ovat suht tasaisia, voi maksaa ihan vain kaikkia velkoja tasaisesti.
Matemaattisesti tietenkin korkeakorkoisimman maksaminen olisi järkevintä.
Harvoin kuitenkaan kukaan velkaantuu sen takia, että toimisi kovinkaan järkevästi saati olisi suurituloinen.
Siksi pienimmästä suurimpaan lyhentäminen on suositeltavinta, koska velat lähtevät kuittaantumaan nopeammin ja motivaatio velkojen maksuun pysyy paremmin yllä. Ihmisen toiminta on 80-prosenttisesti tunnepohjaista ja 20-prosenttisesti rationaalista, ja sama pätee talousasioihin, vaikka taloustiede sanoisi mitä. Lumipallotekniikka on käytännön tutkimuksissa osoittautunut toimivimmaksi tavaksi luottojen maksuun, joten on tarpeetonta edes verrata sitä taloudellisesti kannattavampiin vaihtoehtoihin - paras tekniikka kun on se, jota ihminen pystyy noudattamaan!
Vierailija kirjoitti:
Arvasin, että joku tulee sanomaan tämän!
Mutta lumipallovyörytys ei ole väärä tapa päästä velattomaksi. Alkuun se on kallista, mutta idea onkin juuri se, että koko ajan saa vipuvartta pidemmäksi.
Mulla on kanssa vaan asuntolainaa. Ostan kaikki käteisellä ja mitä ostan luottokortilla (isommat nettiostokset, hotelliyöpymiset ja vuokra-autot ym), maksan heti seuraavan kuun lopussa pois.
Jos ei ole varaa ostaa jotain käteisellä, lykkään ostoa kunnes rahaa on säästössä tarpeeksi. Tällä periaatteella olin ilman uunia melkein 4kk, kun telkkari laukesi suurin piirtein samaan aikaan ja sekin piti ostaa uusi :D Hyvin pärjäsin pelkällä kaasuliedellä. (Onneksi ei ollut kombi, vaan uuni ja liesi erikseen.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin, että joku tulee sanomaan tämän!
Mutta lumipallovyörytys ei ole väärä tapa päästä velattomaksi. Alkuun se on kallista, mutta idea onkin juuri se, että koko ajan saa vipuvartta pidemmäksi.
Lisäksi on vähän hassua neuvoa ylivelkaantuneita lyhentämään velkojaan taloudellisesti kannattavimmalla tavalla. Jos he olisivat alunperinkin ajatelleet taloudellisesti järkevästi, velkaa ei olisi ollenkaan...
Enää ei ole kuin luottokortti ja opintolaina. Opintolainaa lyhennän 50e/kk ja luottokorttia niin suurella summalla kuin mahdollista. Kun luottokortti on maksettu pois, nostan opintolainan lyhennyksen isommaksi, kuitenkin niin, että rahaa jää enemmän elämiseen kuin nyt. Siinä on kuitenkin niin matalat korot, etten koe tarvetta vetää vyötä niin kireälle, kuin luottokortin laskun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on saman tyyppinen homma menossa, mies velkaantui holtittomasti ja nyt olen alkanut hoitamaan myös hänen raha asiat. Luottokortti ja kolme kulutusluottoa on jo pätkitty pois, seuraava on alle 0,5v päässä. Nyt on velkaa enää alle 90 000, kun aloitin vuosi sitten tämän projektin velkasaldo oli päälle 100 000...
Olet kyllä aarre miehellesi. Itsellä hieman sama tilanne. Pakko alkaa hoitaa hänenkin velkoja pois, että saadaan yhteinen elämä aloitettua kunnolla ilman hänen entisen elämän painolastia. Kauhistuttaa vaan tuo velan iso määrä. Hänelläkin tuo lähes 100 000. Omaakin velkaa minulla on, mutta se on sentään vain asuntovelka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä aarre miehellesi. Itsellä hieman sama tilanne. Pakko alkaa hoitaa hänenkin velkoja pois, että saadaan yhteinen elämä aloitettua kunnolla ilman hänen entisen elämän painolastia. Kauhistuttaa vaan tuo velan iso määrä. Hänelläkin tuo lähes 100 000. Omaakin velkaa minulla on, mutta se on sentään vain asuntovelka.
Onko miehellä peliongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matemaattisesti tietenkin korkeakorkoisimman maksaminen olisi järkevintä.
Harvoin kuitenkaan kukaan velkaantuu sen takia, että toimisi kovinkaan järkevästi saati olisi suurituloinen.
Siksi pienimmästä suurimpaan lyhentäminen on suositeltavinta, koska velat lähtevät kuittaantumaan nopeammin ja motivaatio velkojen maksuun pysyy paremmin yllä. Ihmisen toiminta on 80-prosenttisesti tunnepohjaista ja 20-prosenttisesti rationaalista, ja sama pätee talousasioihin, vaikka taloustiede sanoisi mitä. Lumipallotekniikka on käytännön tutkimuksissa osoittautunut toimivimmaksi tavaksi luottojen maksuun, joten on tarpeetonta edes verrata sitä taloudellisesti kannattavampiin vaihtoehtoihin - paras tekniikka kun on se, jota ihminen pystyy noudattamaan!
Nimenomaan.
Itsekin lyhensin ennen velkoja väärin ja aina repsahdin ottamaan lisää kulutusluottoa.
Luin tämän lumipallolyhentämisen tapaisesta systeemistä ja ensi kertaa joku kehotti maksamaan ensin pienimmän velan pois! Aloitin 150 euron vaatenettikaupan tilistä sitten. Vuosi sitten mulla oli vielä 2 eri vaatenettitiliä, klarnan lyhennys, kulutuslaina, kaksi kulutusluottoa ja luottokortit.
Nyt on enää luottokorttia 1500euroa jäljellä. Aloitin maksamalla pienimmän pois ja jatkoin sitä rataa. Samoin nyt lyhennän ensin toisen luottokortin missä vähemmän velkaa ja sitten vasta toisen, siihen asti toisessa minimilyhennykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ne lainat ovat tulleet hänelle todella ikävien asioiden seurauksena ja lain mukaan valitus petoksissa tulisi tehdä 5 vuoden sisällä. Mutta näin hän ei ole voinut tehdä... Pitkä tarina. Koitan auttaa häntä parhaani mukaan. Aion ottaa itsekin kaikkiin mahdollisiin tahoihin yhteyttä ennen ja saada selville onko Suomessa oikeasti näin vääristynyt systeemi. 5 vuotta kun pystyy piilottelemaan petosta, pääsee pälkähästä ja vastuu siirtyy uhrille. Omaan oikeustajuuni se ei mene.
Näillä mennään nyt. Koitan auttaa ja viimekädessä alan maksamaan hänen velkojaan pois. Kerään vaikka hiljaisuudessa omalle tilille niitä ja maksan isompana summana sitten kun saan varmuuden, että mieskin säntillisesti hoitaa niitä. Sen jälkeen vannotan häntä ettei ikinä enää anna kenenkään vetää häntä höplästä, edes verisukulaisen. Mies ei ole äärimmäisen tyhmä, vaan todella kiltti mitä tulee lähimmäisiinsä ja sen uskon hänet saattaneen tähän tilanteeseen.
Ihminen on rakas, joten mitäpä ei tekisi hänen vuokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ne lainat ovat tulleet hänelle todella ikävien asioiden seurauksena ja lain mukaan valitus petoksissa tulisi tehdä 5 vuoden sisällä. Mutta näin hän ei ole voinut tehdä... Pitkä tarina. Koitan auttaa häntä parhaani mukaan. Aion ottaa itsekin kaikkiin mahdollisiin tahoihin yhteyttä ennen ja saada selville onko Suomessa oikeasti näin vääristynyt systeemi. 5 vuotta kun pystyy piilottelemaan petosta, pääsee pälkähästä ja vastuu siirtyy uhrille. Omaan oikeustajuuni se ei mene.
Näillä mennään nyt. Koitan auttaa ja viimekädessä alan maksamaan hänen velkojaan pois. Kerään vaikka hiljaisuudessa omalle tilille niitä ja maksan isompana summana sitten kun saan varmuuden, että mieskin säntillisesti hoitaa niitä. Sen jälkeen vannotan häntä ettei ikinä enää anna kenenkään vetää häntä höplästä, edes verisukulaisen. Mies ei ole äärimmäisen tyhmä, vaan todella kiltti mitä tulee lähimmäisiinsä ja sen uskon hänet saattaneen tähän tilanteeseen.Ihminen on rakas, joten mitäpä ei tekisi hänen vuokseen.
Ongelmanahan tässä on ollut se myös, ettei hänellä ole ollut halua hoitaa niitä velkoja, koska ne eivät ole hänen velkoja, vaan petoksen avulla hänen nimiin saatuja velkoja. Ei taida Suomalaisessa oikeusvaltiossa tässä tilanteessa kuitenkaan kuin ottaa lapio kouraan ja alkaa luomaan tätä pee-askaa pois päiväjärjestyksestä. Sitten vasta on vapaa kun kaikki on hoidettu.
Ap tässä: velka numero 2 kuitattu. Tuntuu hyvältä!
Loistavaa, että olet aloittanut taloutesi ja oman elämäsi haltuunottamisen!
Sinä olet jonain päivänä velaton.
Itse maksan viimeistä kulutusluottoa pois, luottokortti on jo velaton ja säästöillä pystyisin maksamaan luotonkin, mutta tämä ei enää taloutta kaada että satanen + pienet korot maksan joka kuukausi. En jaksa vetää ihan tiukoille.
Tärkeintä tietysti on, että kulutustavat ovat muuttuneet.