kuinka monen juuri 6v täytänyt osaa lukea?
meidän lapsi oppi lukemaan 5 vuotiaana ihan itsekseen... tämä outoa meidän perheessä.. onko yleistä, että ennen esikoulua jo opitaan lukemaan?
Kommentit (11)
...olen itse päiväkodissa töissä ja silloin tällöin joku pikkueskari oppii lukemaan, mutta ei edes joka vuosi. Samoin lasteni eskareissa...oma tyttöni ja yksi toinen osasivat lukea mennessään eskariin ja pari oppi sen vuoden aikana. Tyttäreni ekaluokalla osasi viisi lukea aluksi. Nyt poikani eskarissa kaksi lukee, joista vain toinen osasi eskarin alussa.
Minä ja siippani ollaan molemmat luettu alle nelivuotiaina. Minun äitini tosin yritti hillitä lukemisintoani, koska ajatteli sen olevan liian aikaista.
Enpä ole huomannut muuta haittaa kuin että lukemisen alkeiden opettelu koulussa ensimmäisellä luokalla tuntui helvetin turhalta touhulta.
...vaikka todellisuudessa lapsi on oppinut tunnistamaan sanan tai pari ulkonäöltä, mutta ei todellakaan lue annettuja helppojakaan sanoja.
Mulla yksi lapsista osasi lukea jo neljävuotiana kirjoja itsenäisesti ja luki myös muille lapsille ääneen, sisarukset taas ovat oppineet lukemaan myöhemmin, toinen vasta ekaluokalla ja toinen eskari-iässä
luokalla lukemaan, keskimmäinen oppi eskarissa ja tämä nuorin siis 5 vuotiaana. Tarhassa kyselivät että olemmeko me opettaneet lasta, mutta ei tosiaan olla. Ehkä on oppinut ekaluokkalaisen siskonsa " kyljessä" lukemaan...
noa inakin tämä 4 vuotias osasi lukea, luki jo kovasti kirjoja ääneen, hitaasti, mutta varmasti
Vierailija:
...vaikka todellisuudessa lapsi on oppinut tunnistamaan sanan tai pari ulkonäöltä, mutta ei todellakaan lue annettuja helppojakaan sanoja.
lokakuussa 6v täyttänyt tyttö on lukenut vuoden verran...oppi itse pikkuhiljaa kirjoista ja 5v tuleva eskari ei vielä, mutta tavailee alkeellisesti
Kesällä 5v täyttävä sisko tosi kateellinen veljensä lukutaidosta ja salaa opettelee omassa huoneessaan. Oletettavasti oppii lähiaikoina hänkin, kun on kova halu ja hajullakin on jo.
Nuorin on nyt 3 ja kovasti opettelee. Siis aivan hyvin 3-vuotias voi osata lukea, ei siinä mitään merkillistä tai käsittämätöntä voi olla. Meidän esikoinen oppi 3-vuotiaana lukemaan itse, opettamatta, mutta muut lapset opetin. Lastemme eppuluokilla on n. puolet luokasta osannut lukea koulun alkaessa.
Meillä molemmat lapset lukivat sujuvasti ennen eskaria. Ei olla miehen kanssa opettamalla opetettu heitä. Itse hoksasivat sen