Voiko narsistinen persoona olla jättäjä?
Minulle sanottiin, että ei narsistinen persoona ikinä jätä seurustelukumppaniaan. Onko näin?
Onko kuitenkin mahdollista, että jättäjä onkin ”narsisti” tai narsistin kaltainen? Vai onko aina niin, että ”narsisti” jätetään ja ”narsisti” jää vainoamaan? Eikö narsistinen persoona juuri kyllästy nopeasti ja voi siksi jättää?
Haluan kysyä siksi koska etsin syitä tapahtuneeseen ja pahaan olooni.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Tosi narsistille se raha on jollain tapaa mukana kuviossa. Pyytää lainaksi tai pyytää takaamaan asuntoaan tai lainojaan. Jättävät uhrin kun hän pyytää takaisin maksua ja uhri kieltäytyy. Narsistiksi haukkuminen on aika vahva syytös jos sulla ei ole klikannut jonkun kanssa.
Tämä ”jos sulla ei ole klikannut jonkun kanssa” on nyt kyllä sitten taas aikamoista vähättelyä. Et voi tietää mitä kukin on kokenut.
En koe että täällä ketään ”haukutaan” narsistiksi. Eikö täällä pohdita ja kysellä kokemuksia? Aika moni kirjoittaja tuntuu ihan tiedostavan, ettei kukaan voi diagnosoida ketään, mutta kyllä piirteitä, vahvoja sellaisia, voi huomata, jos on elänyt ihmisen lähellä. On vähän eri asia, jos ei ”klikkaa”.
Jos sinä juoruat jostain tuttavastasi että hän olisi narsisti siksi koska sinä olet päättänyt niin itse niin oot tosi typerä. Tavalliset ihmiset käyttäytyy vmäisesti ilman dignooseja. Taidat olla sitä itse. Kukaan täysijärkinen ei huutele tuttavilleen että joku olisi narsisti huvin vuoksi. Keittiöpsykologit on yksinkertaisia eikä tajua mitä puhuu. Jos se ihminen ei vainoa sua tai ole koskaan sulle raivonnut tai ole sun rahojen perään niin ei se ole narsisti. Jos se ilmestyy sun kotipihalle tai työpaikalle ja vainoaa niin sitten voi olla.
Miks et ole itse jättänyt sitä narsistia jos sulla on ollut niin vaikea olla? Ei kai sua kukaan pakota sen lähellä olemaan?
Oletko sää tarkkaillut sitä ystävääsi niinkuin joku tutkija? En haluaisi olla sun kaltaisen ihmisen lähellä. Mikset itse lähtenyt pois? Et ole oikea uhri.
Lainaa kirjastosta aihetta käsittelevä kirja. Äläkä täällä yritä keittiöpsykologeilta saada mieleisiäs vastauksia. Kaikki exät on täällä narsisteja. Ei tämä ole oikea paikka.
Yksi kirja on joku sen niminen kuin musta sielu tms. Mustakantinen teos. Sillä pääsee alkuun.
Kirjan lukemisen jälkeen tajuat, onko tuttavasi narsisti vai ei. Se vaatii vaivaa lukea. Jonkun omakohtainen kokemus narsistista. Sun täytyy nähdä se vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä juoruat jostain tuttavastasi että hän olisi narsisti siksi koska sinä olet päättänyt niin itse niin oot tosi typerä. Tavalliset ihmiset käyttäytyy vmäisesti ilman dignooseja. Taidat olla sitä itse. Kukaan täysijärkinen ei huutele tuttavilleen että joku olisi narsisti huvin vuoksi. Keittiöpsykologit on yksinkertaisia eikä tajua mitä puhuu. Jos se ihminen ei vainoa sua tai ole koskaan sulle raivonnut tai ole sun rahojen perään niin ei se ole narsisti. Jos se ilmestyy sun kotipihalle tai työpaikalle ja vainoaa niin sitten voi olla.
Nonni saatiin taas paikalle se joka heittää tämän TAIDAT OLLA ITSE- kommentin. Anonyymit luonnehdinnat ja kysymykset eivät ole juoruamista.
Toisen ihmisen ongelman vähätteleminen ei ole kovin empaattista. Jos et halua lukea aiheesta, älä lue näitä ketjuja.
Tsemppiä kaikille !
Minun exä on narsisti.... ei se ole. Se suuttui sinulle jostain.
Vaikka narsisti jätettäisiin, niin se osaa kääntää asian juuri toisin päin ja kertoo omaa totuuttaan - johon ilmeisesti myös uskoo - että hän oli se joka sai tarpeekseen vaikeasta suhteesta ja lähti. Kuinka paljon toivonkaan, että olisin pitänyt kaikki yhteiset vuotemme epävakaan ex-mieheni kanssa eläessäni jatkuvasti nauhurin päällä. Olis kiva kuunteluttaa näitä juttuja koko maailmalle ja etenkin miehen lumoamalle naisfanijoukolleen.
Et sinä ole uhri jos se sinut on jättänyt. Koita tajuta. Narsisti vainoaa, etkö tajua? Tonkii postisi kun olet töissä ja tulee työpaikallesi mukaan. Laittaa viestiä puhelimeesi öin ja päivin ja haukkuu. Ei sinun mielipide tee huonosta tai epämiellyttävästä tuttavastasi narsistia. Tekee lapsistasi turhia lasuja.
Sellaisesta suhteesta ei vaan lähdetä. Narsisti ei päästä pois.
Narsisti jätti mut kun en suostunut hänen rajoituksiinsa. Uhkaili aina jättämisellä kun en tehnyt mitä hän käskee.
Yhden kerran kun taas sanoin, että jättäköön, en silti tottele, niin hän tosiaan vetäytyi ja ollut nyt kuukauden pois kuvioista.
En tiedä, onko uusi. Välttämättä ei, koska ei ole ns mahtaileva narsisti vaan haavoittuva, iloton introvertti, jolla kuitenkin muuten kaikki narsistin piirteet: syyllistäminen, kontrollointi, mun kavereiden ja eksän haukkuminen, riidoissa joka paikassa, vika aina muissa jne. Hillittömät raivarit millon mistäkin.
Ei kuitenkaan välttämättä noin vain nappaa uutta mutta saattaahan sellainenkin olla. Dn tiedä.
Ns lievempään narsistiin voi ilmeisesti tehota tiukka rajojen laittaminen. Olen itse aika kova. Läheisriippuvaiset ressukat parhaimpia uhreja.
Jos narsisti aistii kohta tukevansa jätetyksi, niin purkii kyllä jättämään eka.
Mun narsku jätti mut aina kun sillä meni raivarit överiksi. Tyhmänä otin takaisin.
Loppujen lopuksi väsyi, löysi ehkä uuden uhrin ja lähti lopullisesti. Tai siis voihan vielä palatakin,
Kyllä jättää, mutta pitää eksää vielä pihdeissään niin pitkään kuin mahdollista.
Carolin86 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tai tajua miksei narsisti -tai lisää tähän kuka hyvänsä toinen- voisi toimia parisuhteessa yhtä hyvin jättäjänä.
Niin minäkin ajattelen, mutta kun tosi monet sanovat/hokevat, että ”narsisti ei jätä”.
En tiedä onko minut jättänyt henkilö narsisti, tuskin ikinä kukaan tietää. Mutta pahaa hän minulle teki. Siksi etsin vastauksia kysymyksiini ja kuten sanoin yritän löytää helpotusta pahaan olooni ja yritän selittää itselleni asioita. Monet asiat menevät yksiin persoonallisuushäiriön kanssa. Ei se mitään ratkaise mutta yritän toipua tästä jotenkin. Siksi kyselen täälläkin. ://
Ihan sama, oliko narsisti vai ei, mutta takaisin älä ota, vaikka kuinka kerjäisi ja anelisi.
Kyllä narsisti jättää kunhan uusi uhri on katsottu valmiiksi ja narsisti on paljastunut. Myös vanhat heilat käy hyvin. Joku pitää aina.
Kyllä narsisti voi jättää, mutta siitä narsisti ei pidä että hänet jätetään. Tekee eron niin hankalaksi kuin voi, ja pahimmassa tapauksessa jättäjä menettää henkensä, kuten on monta kertaa nähty.
Niin minäkin ajattelen, mutta kun tosi monet sanovat/hokevat, että ”narsisti ei jätä”.
En tiedä onko minut jättänyt henkilö narsisti, tuskin ikinä kukaan tietää. Mutta pahaa hän minulle teki. Siksi etsin vastauksia kysymyksiini ja kuten sanoin yritän löytää helpotusta pahaan olooni ja yritän selittää itselleni asioita. Monet asiat menevät yksiin persoonallisuushäiriön kanssa. Ei se mitään ratkaise mutta yritän toipua tästä jotenkin. Siksi kyselen täälläkin. ://