Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittajat! Mitä mä en ymmärrä, valistakaa hölmöä.

Vierailija
15.01.2019 |

Sijoittaminen on nyt erittäin trendikästä. Kaikkia kehotetaan siihen. "Markkinoidaan" leveämmällä elämällä, huolettomilla eläkevuosilla, jopa työelämästä poisjättäytymisen mahdollisuudella.

Mutta miten tämä voi olla mahdollista, miksei riskeistä puhuta mitään? En vaan suostu uskomaan, että KAIKKI sijoittavat saavat automaattisesti isoja voittoja. Eihän se voi olla mahdollista, mistä kaikille muka riittää sitä voittoa ja tuottoa? Ketkä tässä häviää?

Ja ylipäätään, että sijoituksen tuotot olisivat edes jotenkuten noteerattavat, pitäisi sitä pääomaa sijoitettavaksi olla isoja summia, kymmeniä tuhansia. Vähäisemmillä sijoituspääomilla tuotot ovat vain euroja, korkeintaan kymmeniä euroja.

Kannattaako nähdä siis koko vaivaa asian eteen?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun osakesalkkuni on 5500e miinuksella. Mutta tuskan hikeä ei otsalla kihelmöi, sillä aloitin 2008 sijoittamisen ja laittelen vain sen verran kuin on vara "hävitä". Ja tarkoitus on pitää salkkua vuosikymmenet, joten hyvin ehdin vielä varmaan nousta saman verran plussalle...ja pudota taas miinukselle jne. Kiva tehdä pikkuostoksia, kulutkin nykyään pienet, minun ostoksilla kymmeniä senttejä - muutaman euron. Salkun koko rapiat parikymmentätuhatta, eli aika paljon ollaan miinuksella. Osinkoja kyttäilen, olisiko keskiarvo tässä 10vuoden aikana n.300-400e, eli ei päätä huimaa ja ei tarvi kuvitella että olisi vara jättäytyä pois työelämästä.

Tämä on varmaan provo tai sitten sinulla on todella kallis harrastus. Jos olisit sijoittanut 20 000 euroa tammikuussa 2008 esim. Seligsonin Suomi-indeksirahastoon olisi sinulla nyt n. 40 000 euron salkku.

Ei ole provo, vaan kallis harrastus. Tammikuussa 2008 minulla ei ollut 20000e laittaa rahastoihin, vaan 10vuoden aikana tuo summa on kertynyt. Nimenomaan suorat osakeostot kiinnostavat minua, ei passiiviset indeksirahastot, mutta kuten yllä mainitsinkin, ei ole menestyksessä hurraamista. Okmetic myytiin Kiinaan ja siitä nettosin jonkun verran...saman verran kuin pissin Talvivaaraan. Pää kestää turskan tulon.

Jos ne suorat osakeostot kiinnostavat, niin kannattaisiko ostaa vain 1-5 osaketta kerralla? Tulisi halvemmaksi nuo tappiot ja loput rahat voit laittaa sinne indeksirahastoon, niin saisit tienattua harrastuksesi kulut ja vähän jäisi taskunpohjallekin.  

Vierailija
42/53 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen ei ole nollasummapeliä. Kenenkään ei tarvitse hävitä jotta joku voi ”voittaa.”

Hajauttamalla indeksin mukaan ja sijoittamalla osingot takaisin tienaat sellaista 7-8% vuodessa korkoa korolle.

"Tienaaminen" tarkoittaa yleensä sitä, että rahaa ropisee tilille. Osinkojen uudelleensijoittinen tarkoittaa, että tuotto on pyöreä nolla.

Mitä enemmän hajoittaa, sitä enemmän riski ja tuotto pienenevät. Kotimaisilla osakkeilla ei saa 7-8% netto-osinkotuottoa.

HEX25 pitkän aikavälin tuotto on nimenomaan siinä 7-8% hujakoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/53 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaa voi niin monella filosofialla.

Jos on ns. ulkona kuvioista, niin kannattaa ostaa sellaista, mikä on omasta arjesta tuttu. Eli lähtee hakemaan tuttuja firmoja. Kesko, Finnair, Fiskars, Kone, pankit eli Nordea, Sampo, Ålands Banken, omat ja sukulaisten duunipaikat jne mietintään.

Sitten selvittää itseä kiinnostavan puulaakin osinkohistorian.

Ja ostaa niin monta osaketta hyvästä osinkofirmasta kuin lompsa ja hermo kestää. Sitten aina sijoittaa ne osinkonsa uusiin osakkeisiin PLUS aloittaa kuukausittaisen sijoittamisen. Pieni summa on helpoin rahastoon. Jos on varaa vaikka 100-200 / kk niin voi ostaa joka kk uutta firmaa.

Jos sulla on jotain Sampoa, Keskoa, Konetta, Fiskarsia siellä salkussa, niin osingot peittää alkuhintaa hiljalleen. Kurssimuutoksilla ei mitään väliä.

Vierailija
44/53 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti pörssiosakkeissa tulee olemaan nousuja ja laskuja. Pikavoittojen vuoksi osakkeisiin ei kannata sijoittaa, vaan pidemmän tähtäimen sijoittaminen kannattaa. Itse olen sijoittanut osakkeisiin vuodesta 2004 alkaen. Siinä on ollut nousuja ja laskuja. Olen aika passiivinen kaupankäynnin suhteen.

Myyn siinä tapauksessa, jos kurssi on noussut 100% tai enemmän ostohintaani verrattuna. Tätä onneksi tapahtuu aina välillä.

Tappiolla taas en mielelläni myy, vaan annan niiden olla salkussa odottamassa parempia aikoja. Joskus tässäkin voi tulla näpeille. Ian kaiken ei kannata odottaa, vaan luopua välillä sitten vaikka tappiolla.

Ja lopuksi mukavin oivallus, joka on itselleni tullut: Olen elämäni aikana harrastanut kaikenlaista, ja tämä on ainoa harrastus, jossa saan rahaa säännöllisesti joka vuosi. Kiitos osinkojen. Kaikissa muissa harrastuksissa olen ollut maksajana.

Miksi ihmeessä myyt aina jos kurssi on kaksinkertaistunut? Vai myytkö puolet, että saat ikään kuin "omasi pois"?

Jokainen menestynyt yhtiö on jossain vaiheessa kaksinkertaistanut pörssiarvonsa, joten tuolla taktiikalla luovut varmasti jokaisesta tulevaisuuden menestyjästä.

Ja tappiolla myymisen välttäminen maksimoi todennäköisyyden, että pidät salkussasi juurikin sen yhtiön osakkeet, joka menee konkurssiin.

Vierailija
45/53 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun osakesalkkuni on 5500e miinuksella. Mutta tuskan hikeä ei otsalla kihelmöi, sillä aloitin 2008 sijoittamisen ja laittelen vain sen verran kuin on vara "hävitä". Ja tarkoitus on pitää salkkua vuosikymmenet, joten hyvin ehdin vielä varmaan nousta saman verran plussalle...ja pudota taas miinukselle jne. Kiva tehdä pikkuostoksia, kulutkin nykyään pienet, minun ostoksilla kymmeniä senttejä - muutaman euron. Salkun koko rapiat parikymmentätuhatta, eli aika paljon ollaan miinuksella. Osinkoja kyttäilen, olisiko keskiarvo tässä 10vuoden aikana n.300-400e, eli ei päätä huimaa ja ei tarvi kuvitella että olisi vara jättäytyä pois työelämästä.

Tämä on varmaan provo tai sitten sinulla on todella kallis harrastus. Jos olisit sijoittanut 20 000 euroa tammikuussa 2008 esim. Seligsonin Suomi-indeksirahastoon olisi sinulla nyt n. 40 000 euron salkku.

Ei ole provo, vaan kallis harrastus. Tammikuussa 2008 minulla ei ollut 20000e laittaa rahastoihin, vaan 10vuoden aikana tuo summa on kertynyt. Nimenomaan suorat osakeostot kiinnostavat minua, ei passiiviset indeksirahastot, mutta kuten yllä mainitsinkin, ei ole menestyksessä hurraamista. Okmetic myytiin Kiinaan ja siitä nettosin jonkun verran...saman verran kuin pissin Talvivaaraan. Pää kestää turskan tulon.

Jos ne suorat osakeostot kiinnostavat, niin kannattaisiko ostaa vain 1-5 osaketta kerralla? Tulisi halvemmaksi nuo tappiot ja loput rahat voit laittaa sinne indeksirahastoon, niin saisit tienattua harrastuksesi kulut ja vähän jäisi taskunpohjallekin.  

Hänellä miinuksella salkku, tappiothan realisoituvat vasta myytäessä. Eli tappiota tulee vasta myytäessä ja kukapa sitä myy (jollei ole pakko) tappiolla. On salkku varmaan ollut plussallakin tuon 10 vuoden aikana?

Nurinkurin ajattelua on että rynnätään myymään kun kurssit laskee ja ostohousut vedetään jalkaan kun kurssit nousevat kohisten. Pää kylmänä karhumarkinoilla ja lisää ostoja vaan.

Vierailija
46/53 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta halvalla ja myy kalliilla. Nosta osinkoja odotellessa. Ja kun pitempää sijoittaa ja välillä vähän riskilläkin niin voi tulla tappiotakin mutta nehän tappiot saa vähentää verotuksessa joten ei se ole kuolemaksi.

Vierailija
47/53 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänellä miinuksella salkku, tappiothan realisoituvat vasta myytäessä. Eli tappiota tulee vasta myytäessä ja kukapa sitä myy (jollei ole pakko) tappiolla. On salkku varmaan ollut plussallakin tuon 10 vuoden aikana?

Nurinkurin ajattelua on että rynnätään myymään kun kurssit laskee ja ostohousut vedetään jalkaan kun kurssit nousevat kohisten. Pää kylmänä karhumarkinoilla ja lisää ostoja vaan.

Huonosta yhtiöstä (kuten esim talvivaara) kannattaa luopua vaikka tappiolla "hyvän sään aikaan". Jos luottaa yhtiöön niin silloin ei tietenkään mutta typerä ei kannata olla "ettei vain tule tappioita.

Vierailija
48/53 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ottaa niin päähän. Vielä lokakuussa oli salkussa melkein 40 000, nyt 33 000. Hemmetti. Oli tarkoituksena myydä kaikki pois ja maksaa asuntolaina. Asuntolainaa on tällä hetkellä 36000 euroa ja olen miettinyt, etten jaksa sitä enää maksaa, joten maksan loput kerralla pois ja aloitan sijoitusurani uudelleen. Jää kuitenkin sen jälkeen joka kuukausi 900 Euroa enemmän käteen...

Vierailija
49/53 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ottaa niin päähän. Vielä lokakuussa oli salkussa melkein 40 000, nyt 33 000. Hemmetti. Oli tarkoituksena myydä kaikki pois ja maksaa asuntolaina. Asuntolainaa on tällä hetkellä 36000 euroa ja olen miettinyt, etten jaksa sitä enää maksaa, joten maksan loput kerralla pois ja aloitan sijoitusurani uudelleen. Jää kuitenkin sen jälkeen joka kuukausi 900 Euroa enemmän käteen...

Äkkiä se heilahtaa takaisinkin, ja jos 900 kuussa lyhennät niin eipä se nyt ole kuin 4 kk niin lainaa on alle 33k jäljellä.

Vierailija
50/53 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin sijottamisessa on omat riskinsä.

Itse olen 20v ja minulla on melkei 20 000e salkku. Ja ei ole perintörahoja tai muutenkaan vanhemmilta vaan olen kaikki säästänyt omilleen muutettuani.

Ihmisillä tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää, että ei sijottamisella rikasti yhdessä yössä, vaan itsellänikin tähtäin on noin 30 vuotta. Silloin tavoitteena olisi jo kuusi numeroinen salkku.

Niin surullista kuin se onkin, salkkusi arvo voi silloin olla 5 000 euroa. Pari Trumpia sinne tänne ja joku kupla puhkeaa jossain päin, ja maailma on ihan toisennäköinen.

Vierailija
51/53 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kaveri itsekin myönsi, että hänellä on kallis harrastus (eli häviää indeksille vuosi toisensa jälkeen) Koska hän sanoi, että suorat osakeostot kiinnostavat, niin ei hänen kokonaan harrastuksestaan tarvitsisi luopua. Pudottaisi vain salkun koon kymmenesosaan ja laittaisi ne loput indeksiin (sehän ei olisi myyntiä, vaan sijoitusstrategian vaihtoa) Samahan se kai harrastajalle on ostaako hän 3 osaketta vai 300?

Ja muuten, jos on saanut tässä markkinatilanteessa salkkunsa yli 25% tappiolle, en kyllä hirveästi luottaisi strategiaan tulevaisuudessakaan.

Vierailija
52/53 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Always buy, never sell. Ei muuta.

Vierailija
53/53 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin sijottamisessa on omat riskinsä.

Itse olen 20v ja minulla on melkei 20 000e salkku. Ja ei ole perintörahoja tai muutenkaan vanhemmilta vaan olen kaikki säästänyt omilleen muutettuani.

Ihmisillä tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää, että ei sijottamisella rikasti yhdessä yössä, vaan itsellänikin tähtäin on noin 30 vuotta. Silloin tavoitteena olisi jo kuusi numeroinen salkku.

Niin surullista kuin se onkin, salkkusi arvo voi silloin olla 5 000 euroa. Pari Trumpia sinne tänne ja joku kupla puhkeaa jossain päin, ja maailma on ihan toisennäköinen.

Jotta maailman osakekurssit putoaisivat neljännekseen siitä, missä ne olivat 30 vuotta sitten, siihen ei ihan pari Trumpia ja muutama kupla riitä. Näitä maailmanlopulla pelottelijoita löytyy aina, mutta silti heidän mielestään esim. oman asunnon ostaminen lainalla on erittäin järkevää. Sen arvon romahduttamiseen ei tarvita edes maailman laajuista ydinsotaa, pieni konflikti lähiseudulla riittää tai yhden hallituksen sopivat sosialisointitoimet. Puhumattakaan luonnon katastrofeista, homeongelmista jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän