Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittajat! Mitä mä en ymmärrä, valistakaa hölmöä.

Vierailija
15.01.2019 |

Sijoittaminen on nyt erittäin trendikästä. Kaikkia kehotetaan siihen. "Markkinoidaan" leveämmällä elämällä, huolettomilla eläkevuosilla, jopa työelämästä poisjättäytymisen mahdollisuudella.

Mutta miten tämä voi olla mahdollista, miksei riskeistä puhuta mitään? En vaan suostu uskomaan, että KAIKKI sijoittavat saavat automaattisesti isoja voittoja. Eihän se voi olla mahdollista, mistä kaikille muka riittää sitä voittoa ja tuottoa? Ketkä tässä häviää?

Ja ylipäätään, että sijoituksen tuotot olisivat edes jotenkuten noteerattavat, pitäisi sitä pääomaa sijoitettavaksi olla isoja summia, kymmeniä tuhansia. Vähäisemmillä sijoituspääomilla tuotot ovat vain euroja, korkeintaan kymmeniä euroja.

Kannattaako nähdä siis koko vaivaa asian eteen?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen ei ole nollasummapeliä. Kenenkään ei tarvitse hävitä jotta joku voi ”voittaa.”

Hajauttamalla indeksin mukaan ja sijoittamalla osingot takaisin tienaat sellaista 7-8% vuodessa korkoa korolle.

"Tienaaminen" tarkoittaa yleensä sitä, että rahaa ropisee tilille. Osinkojen uudelleensijoittinen tarkoittaa, että tuotto on pyöreä nolla.

Mitä enemmän hajoittaa, sitä enemmän riski ja tuotto pienenevät. Kotimaisilla osakkeilla ei saa 7-8% netto-osinkotuottoa.

Vierailija
22/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen trendikästä, lähinnä halveksuttavaa tuollainen on. Tyhmää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkällä aikavälillä sijoittaminen on riskitöntä, se on vain keino pitää omat rahat arvossaan. Ei sen ole tarkoitus saada sulle isoja voittoja automaattisesti, vaan estää sun omien säästöjen arvon lasku rahan arvon laskun mukana.

Tällä hetkellä ei kannata hypätä mukaan, aina, kun sijoittamista mainostetaan ja se on kaikkien huulilla, on monet jo poistuneet markkinoilta ja uusi pudotus odottaa. Jos sulla on rahaa, odota vähän aikaa tällä hetkellä.

Sata vai tuhat vuotta. Ei ole aika odottaa. 80-luvulla laitettiin pankin ohjeiden mukaan ja nyt on enää 40% jäljellä. Siinä vasta sijoitus

Vierailija
24/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen ei ole nollasummapeliä. Kenenkään ei tarvitse hävitä jotta joku voi ”voittaa.”

Hajauttamalla indeksin mukaan ja sijoittamalla osingot takaisin tienaat sellaista 7-8% vuodessa korkoa korolle.

"Tienaaminen" tarkoittaa yleensä sitä, että rahaa ropisee tilille. Osinkojen uudelleensijoittinen tarkoittaa, että tuotto on pyöreä nolla.

Mitä enemmän hajoittaa, sitä enemmän riski ja tuotto pienenevät. Kotimaisilla osakkeilla ei saa 7-8% netto-osinkotuottoa.

Minulla on salkussani osakkeita joiden osinkotuotto lähenee jo 20% prosenttia vuodessa sijoitettuun pääomaan verrattuna. Eikä tämä ole mitenkään ihmeellistä, korkeampiakin löytyy monilta.

Vierailija
25/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajauttaminen on tärkeää juuri niiden tappioiden takia. Meille tuli tappiota yhdestä sijoituksesta mutta tappiot saa vähentää verotuksessa. Eli saamme osinkotuotoista maksetut verot takaisin. Aikaa tappioiden vähentämiseen on 5 vuotta.

Olemme eläneet nyt melkein 10 vuotta pelkästään osinkotuloilla ja myyntivoitoilla. 

Vierailija
26/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarkoita. Vai tarkoittaako sinusta myös se että et "tienaa mitään" kun palkka tulee tilille ja käytät sen hyödykkeiden ostamiseen? Ihan sama homma se on osinkojenkin kohdalla.

Vierailija
27/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen trendikästä, lähinnä halveksuttavaa tuollainen on. Tyhmää

NII PERKKELE. Lottoamalla ainoastaan saa vaurastua!!

Vierailija
28/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittamisessa rahat tulevat loppujen lopuksi siitä, että firma tekee ja myy jotain ja tätä kautta firman arvo vähitellen kasvaa. Kysymyksessä ei siis ole nollasummapeli, vaan jaettava potti vähitellen kasvaa.

Mutta se firma voi myös alkaa tuottaa tappiota tai voi tulla konkurssi. Menetät kaikki rahat.

Tai voi tulla sota ja kaikki menee sitä kautta. (vain hölmö luulee, ettei suomi enää koskaan ole sodan osapuoli.)

Vierailija
29/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittamisessa rahat tulevat loppujen lopuksi siitä, että firma tekee ja myy jotain ja tätä kautta firman arvo vähitellen kasvaa. Kysymyksessä ei siis ole nollasummapeli, vaan jaettava potti vähitellen kasvaa.

Mutta se firma voi myös alkaa tuottaa tappiota tai voi tulla konkurssi. Menetät kaikki rahat.

Tai voi tulla sota ja kaikki menee sitä kautta. (vain hölmö luulee, ettei suomi enää koskaan ole sodan osapuoli.)

Ja vain hölmö sijoittaa rahat vain yhteen yhtiöön ja unohtaa seurata sen kehitystä, ja vain hölmö sijoittaa vain Suomeen. (HAJAUTUS)

Vierailija
30/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee sota ym niin ihan sama melkein missä ne pennoset on. Huonosti käy vaikka olisi timantti perseessä.

Vierailija
31/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sijoitettiin vähät rahamme riskillä yksityiseen firmaan jossa mies oli töissä.

Firma myytiin ja saimme todella huippu tuoton ja ennen myyntiä oli jo ropissut tilille osingot monena vuonna.

Tämän ansiosta on velaton koti ja hieno auto. Loput rahat sijoitimme pörssiin ja hyvin on niillä tuotoilla elelty nyt vuosikausia koko perhe. Kannatti ottaa riski.

Vierailija
32/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti pörssiosakkeissa tulee olemaan nousuja ja laskuja. Pikavoittojen vuoksi osakkeisiin ei kannata sijoittaa, vaan pidemmän tähtäimen sijoittaminen kannattaa. Itse olen sijoittanut osakkeisiin vuodesta 2004 alkaen. Siinä on ollut nousuja ja laskuja. Olen aika passiivinen kaupankäynnin suhteen.

Myyn siinä tapauksessa, jos kurssi on noussut 100% tai enemmän ostohintaani verrattuna. Tätä onneksi tapahtuu aina välillä.

Tappiolla taas en mielelläni myy, vaan annan niiden olla salkussa odottamassa parempia aikoja. Joskus tässäkin voi tulla näpeille. Ian kaiken ei kannata odottaa, vaan luopua välillä sitten vaikka tappiolla.

Ja lopuksi mukavin oivallus, joka on itselleni tullut: Olen elämäni aikana harrastanut kaikenlaista, ja tämä on ainoa harrastus, jossa saan rahaa säännöllisesti joka vuosi. Kiitos osinkojen. Kaikissa muissa harrastuksissa olen ollut maksajana.

Vierailija
33/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkällä aikavälillä sijoittaminen on riskitöntä, se on vain keino pitää omat rahat arvossaan. Ei sen ole tarkoitus saada sulle isoja voittoja automaattisesti, vaan estää sun omien säästöjen arvon lasku rahan arvon laskun mukana.

Tällä hetkellä ei kannata hypätä mukaan, aina, kun sijoittamista mainostetaan ja se on kaikkien huulilla, on monet jo poistuneet markkinoilta ja uusi pudotus odottaa. Jos sulla on rahaa, odota vähän aikaa tällä hetkellä.

Sata vai tuhat vuotta. Ei ole aika odottaa. 80-luvulla laitettiin pankin ohjeiden mukaan ja nyt on enää 40% jäljellä. Siinä vasta sijoitus

Mihin oikein sijoititte? Johonkin pankin erikoisrahastoonko? Jos olisitte sen sijaan sijoittaneet esim. sillä hetkellä 15 suurimpaan suomalaiseen pörssiyritykseen (hajauttamalla tasaisesti näiden firmojen osakkeisiin), olisi sijoitustenne arvo kasvanut tähän mennessä moninkertaiseksi.

Toki olisi vielä paljon järkevämpää hajauttaa sijoitukset myös maantieteellisesti.

Vierailija
34/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin oikein sijoititte? Johonkin pankin erikoisrahastoonko? Jos olisitte sen sijaan sijoittaneet esim. sillä hetkellä 15 suurimpaan suomalaiseen pörssiyritykseen (hajauttamalla tasaisesti näiden firmojen osakkeisiin), olisi sijoitustenne arvo kasvanut tähän mennessä moninkertaiseksi.

Toki olisi vielä paljon järkevämpää hajauttaa sijoitukset myös maantieteellisesti.

Näitä "laatusijoittajia" aina löytyy näihin ketjuihin. "minäkin sijoitin yhdellä hetkellä kaikki säästöni yhteen kohteeseen ja menetin kauheesti".

Vierailija
35/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun osakesalkkuni on 5500e miinuksella. Mutta tuskan hikeä ei otsalla kihelmöi, sillä aloitin 2008 sijoittamisen ja laittelen vain sen verran kuin on vara "hävitä". Ja tarkoitus on pitää salkkua vuosikymmenet, joten hyvin ehdin vielä varmaan nousta saman verran plussalle...ja pudota taas miinukselle jne. Kiva tehdä pikkuostoksia, kulutkin nykyään pienet, minun ostoksilla kymmeniä senttejä - muutaman euron. Salkun koko rapiat parikymmentätuhatta, eli aika paljon ollaan miinuksella. Osinkoja kyttäilen, olisiko keskiarvo tässä 10vuoden aikana n.300-400e, eli ei päätä huimaa ja ei tarvi kuvitella että olisi vara jättäytyä pois työelämästä.

Tämä on varmaan provo tai sitten sinulla on todella kallis harrastus. Jos olisit sijoittanut 20 000 euroa tammikuussa 2008 esim. Seligsonin Suomi-indeksirahastoon olisi sinulla nyt n. 40 000 euron salkku.

Ei ole provo, vaan kallis harrastus. Tammikuussa 2008 minulla ei ollut 20000e laittaa rahastoihin, vaan 10vuoden aikana tuo summa on kertynyt. Nimenomaan suorat osakeostot kiinnostavat minua, ei passiiviset indeksirahastot, mutta kuten yllä mainitsinkin, ei ole menestyksessä hurraamista. Okmetic myytiin Kiinaan ja siitä nettosin jonkun verran...saman verran kuin pissin Talvivaaraan. Pää kestää turskan tulon.

Vierailija
36/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun osakesalkkuni on 5500e miinuksella. Mutta tuskan hikeä ei otsalla kihelmöi, sillä aloitin 2008 sijoittamisen ja laittelen vain sen verran kuin on vara "hävitä". Ja tarkoitus on pitää salkkua vuosikymmenet, joten hyvin ehdin vielä varmaan nousta saman verran plussalle...ja pudota taas miinukselle jne. Kiva tehdä pikkuostoksia, kulutkin nykyään pienet, minun ostoksilla kymmeniä senttejä - muutaman euron. Salkun koko rapiat parikymmentätuhatta, eli aika paljon ollaan miinuksella. Osinkoja kyttäilen, olisiko keskiarvo tässä 10vuoden aikana n.300-400e, eli ei päätä huimaa ja ei tarvi kuvitella että olisi vara jättäytyä pois työelämästä.

Tämä on varmaan provo tai sitten sinulla on todella kallis harrastus. Jos olisit sijoittanut 20 000 euroa tammikuussa 2008 esim. Seligsonin Suomi-indeksirahastoon olisi sinulla nyt n. 40 000 euron salkku.

Ei ole provo, vaan kallis harrastus. Tammikuussa 2008 minulla ei ollut 20000e laittaa rahastoihin, vaan 10vuoden aikana tuo summa on kertynyt. Nimenomaan suorat osakeostot kiinnostavat minua, ei passiiviset indeksirahastot, mutta kuten yllä mainitsinkin, ei ole menestyksessä hurraamista. Okmetic myytiin Kiinaan ja siitä nettosin jonkun verran...saman verran kuin pissin Talvivaaraan. Pää kestää turskan tulon.

Ainakin minulla on tuottoisa harrastus. Jo nyt tämän vuoden osinkotulot kolminumeroinen summa.

Vierailija
37/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulla on tuottoisa harrastus. Jo nyt tämän vuoden osinkotulot kolminumeroinen summa.

Mikä on salkun arvo?

Vierailija
38/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut 15v lähtien ja olen nyt 40v. Vaihdellen 10-1000e kuukaudessa, riippuen tilanteesta. Kasassa on noin 200t ja osinkoja tulee 5-numeroinen summa joka vuosi. Ei nyt aivan turha harrastus. Ja ei, en ole kituuttanut tämän vuoksi, vaikka kohtalaisen minimalisti olenkin kulutuksen suhteen.

Vierailija
39/53 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on salkun arvo?

Osinkosalkku sellainen vähän reilu 70 000 päivän arvolla.

Vierailija
40/53 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä tuossa kohdassa. Sijoittamisessa AINA on pätenyt se sääntö että paras aika aloittaa sijoittaminen on ollut 20 vuotta sitten, toiseksi paras ajankohta on TÄNÄÄN. Nousujen ja laskujen optimointi ja ennustaminen johtaa vain "kyttäykseen". "no ei nyt enää kannata, kohta laskee kuitenkin" tai "n o kyllä se vielä vähän laskee" tai "no ei tähän nousuun enää ehdi mukaan".....

Kuukausi- tai muu säännöllinen säästäminen kannattaa aloittaa aina heti, siitäkin syystä, että aloitusajankohdan kurssitaso on jokseenkin merkityksetön. Toisaalta, jos on isompi summa sijoitettavana (esim. perintö) ei sitä aina kannata yleensä laittaa heti kiinni osakkeisiin kokonaan, vaan pidemmän ajan kuluessa osissa (esim. 5 vuotta)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä