Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajat

Vierailija
15.01.2019 |

Koetteko, että koulutuksenne antoi teille valmiudet erikoissairaanhoidossa työskentelyyn?

Olen itse melko tuore lähihoitaja. Vaikka olin motivoitunut opiskelija, tuntuu etten ole koulutuksessa oppinut mitään muuta kuin perushoitoa ja olen aivan kädetön kentällä heti kun pitäisi tehdä jotain ”extraa” perushoidon lisäksi. Minulla ei esim. ole valmiuksia tulkita monitorista rytmiä millään tavalla, ja nolottaa kun en osaa vastata potilaiden kysymyksiin. Aikuiskoulutuksena kävin koulun, kesti reilut 1,5 v....

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssä se ammatti vasta opitaan.

Vierailija
2/16 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai monet lähärit edes erikoissairaanhoitoon työllisty. Että ehkä se koulutus ei palvele sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei antanut. Kotihoidossa oon töissä nykyään

Vierailija
4/16 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän samoja fiiliksiä. Saat lähihoitajan koulutuksen ja olet valvirassa. Mutta ainakaan aikuispuolella ei koulutukseen kuulu esim. pätevää LOVE koulusta, niinpä työmarkkinoilla tämä sitten on vähän tuurista kiinni, saatko työnantajan panostuksella lääkeluvat itsellesi vai et. Silti LOVE on lähes kaikkialla jatkuvasti ehtona, että voit työtäsi tehdä. 

Tämä on kyllä iso puute koulutuksessa.

Vierailija
5/16 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne asiat, mitä ei opetettu koulussa, opettelet työpaikalla, jos niiden osaamista siellä sulta edellytetään.

Vierailija
6/16 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ opettaa ja työpaikka usein vielä kouluttaa lisää. Jos ei pärjää, on aina mahdollisuus mennä kotihoitoon tai vanhuspuolelle.

Vierailija
7/16 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla tosi motivoitunut jos haluaa lähärinä sairaalaan töihin, itse opiskella paljon ja olla "tyrkyllä."

Lähärin valmiudet on juuri perushoidossa, jotkut ekg nopeasti käsiteltiin mutta jotain hiton pintahaavan putsaamista kokonainen viikko, valitettavasti.

Vierailija
8/16 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoissairaahoito ei palkkaa lähihoitajia tai korkeintaan perushoitoa tekemään.

Vierailija
9/16 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vähän samoja fiiliksiä. Saat lähihoitajan koulutuksen ja olet valvirassa. Mutta ainakaan aikuispuolella ei koulutukseen kuulu esim. pätevää LOVE koulusta, niinpä työmarkkinoilla tämä sitten on vähän tuurista kiinni, saatko työnantajan panostuksella lääkeluvat itsellesi vai et. Silti LOVE on lähes kaikkialla jatkuvasti ehtona, että voit työtäsi tehdä. 

Siis eikö koulussa enää opeteta lääkelaskuja? 

Vierailija
10/16 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoissairaahoito ei palkkaa lähihoitajia tai korkeintaan perushoitoa tekemään.

Kyllä palkkaa, tosin ei kovinkaan suurta määrää. Tämä on todettu sata kertaa tällä palstalla. Ihan turhaan sinä alat taas tämän jankutuksen.

Vierailija
11/16 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa käydään lääkelaskut ja tentitään kahdesti. Se ei kuitenkaan vastaa LOVEA millään mittarilla katsottuna.

Vierailija
12/16 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei antanut kuin pintaraapaisun ylipäätään hoitotyöhön. Jos vaan yhtään kiinnostaa niin sairaanhoitajaksi kannattaa hakea, itse aloitin juuri opinnot. 👍

Vierailija
13/16 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa käydään lääkelaskut ja tentitään kahdesti. Se ei kuitenkaan vastaa LOVEA millään mittarilla katsottuna.

Kyllä sen pitää vastata ja piste. Jos ei vastaa, koko koulutuksen joutaa pistää jäähylle.

Vierailija
14/16 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ opitaan kentällä, ei koulussa. Tämä pätee hoitotyöhön 100%.

Vierailija
15/16 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen pitää vastata ja piste. Jos ei vastaa, koko koulutuksen joutaa pistää jäähylle.[/quote]

Mahdatkohan edes tietää, mikä on LOVE? Se on työnantajalle maksullinen, netissä opeteltava useita alueita sisältävä kokonaisuus, mitkä tentitään. Luvat on voimassa parista vuodesta viiteen. Parin lääkelaskun tekeminen koulussa ei todellakaan vastaa monen tunnin opiskeluita. 

Itse olen sairaanhoitajana sairaalassa. Meillä on tietenkin töissä myös lähihoitajia, mutta eihän heillä loppupeleissä ole mitään vastuuta, perushoito on heidän tärkein osaamisensa.  Riippuu paljon lähihoitajasta, kuinka paljon on kiinnostusta tehdä muuta. Jos potilas kysyy liian vaikeita, tulevat pyytämään sairaanhoitajan paikalle. Ja jos taas en osaa vastata, kerron kysyväni lääkäriltä ja palaan asiaan. Aina on joku, jolta kysyä, jos ei tiedä.

Vierailija
16/16 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ opitaan kentällä, ei koulussa. Tämä pätee hoitotyöhön 100%.

Komppaan tätä. Koulussa en kokenut oppivani oikein mitään, mutta ai että kun alko tekemään sijaisuuksia, keikkatöitä ja harkkoja niin johan alko oppi kulkemaan 😂

Koulun penkillä sä et vaan mitenkään hahmota sitä todellisuutta kentällä. Ja se jos opiskelet kädentaitoja koulussa.. ei se vaan ole yhtään sama asia kun tehdä niitä kädentaitoja siellä työkentällä. Hoitotyö on käytännön työtä. Koulusta saat vaan tutkinnon itelles, mutta oikean ammattitaidon saat töistä ja kollegat sekä sinä itse teette sinusta ammattitaitoisen hoitajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi