Mies suostu häihin, ainoastaan maistraatti käy
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi nyt hyvää päivää, vastaa miehellesi, että sinulle käy vain kirkkovihkiminen. Ei kai naimisiinmennessä toinen yksinään näistä asioista päätä ? Vai mikä syy sitten on ylipäätään naimisiin mennä
En olisi voinut mennä naimisiin kirkossa, koska siellä ahdistaa. Olisi kyllä ollut ihan kamalaa mennä naimisiin ahdistuneessa tunteessa. Luultavasti olisin perunut häät, jos tuo olisi ollut ainoa vaihtoehto.
En vain voi mitään, että kirkossa alan tuntea pahoin.
Taisit nyt missata asian pointin, eli sen, että ihan sama missä vihitään, mutta ei sitä toinen yksinään päätä. Avioliitto on sen verran iso asia jo ihan juridisesti, ettei sitä voi toinen päättää yksipuolisesti miltään osin.
Ei tietenkään vaan on löydettävä yhdessä molemmille sopiva paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi nyt hyvää päivää, vastaa miehellesi, että sinulle käy vain kirkkovihkiminen. Ei kai naimisiinmennessä toinen yksinään näistä asioista päätä ? Vai mikä syy sitten on ylipäätään naimisiin mennä
En olisi voinut mennä naimisiin kirkossa, koska siellä ahdistaa. Olisi kyllä ollut ihan kamalaa mennä naimisiin ahdistuneessa tunteessa. Luultavasti olisin perunut häät, jos tuo olisi ollut ainoa vaihtoehto.
En vain voi mitään, että kirkossa alan tuntea pahoin.
Taisit nyt missata asian pointin, eli sen, että ihan sama missä vihitään, mutta ei sitä toinen yksinään päätä. Avioliitto on sen verran iso asia jo ihan juridisesti, ettei sitä voi toinen päättää yksipuolisesti miltään osin.
Ei tietenkään vaan on löydettävä yhdessä molemmille sopiva paikka.
Jos toiselle ei käy kirkko eikä toiselle maistraatti, sitten on löydettävä se kolmas paikka.
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa meille, mitä mies on sanonut perusteluksi, että ainoastaan maistraatti käy ?
Meillä ainakin oli syynä, että minä en kuulunut kirkkoon. Ja kirkkoon en suostunut liittymään takaisin, kun olin 12 vuotta aiemmin pitkän harkinnan jälkeen siitä eronnut. En edes häiden takia.
Siunaamispelleilyihin en halunnut alkaa, koska en ukso luterilaistyyppiseen Jumala-uskontoon.
En ihan saa kiinni, mikä tässä nyt siis oli se ongelma? Olisitko halunnut nimenomaan kirkollisen vihkimisen vaiko isot häät? Tiedoksi kaikille: kirkkohäät ja isot häät eivät ole automaattisesti yhteen kuuluvia asioita. Voi mennä naimisiin maistraatissa, tai muuten siviilivihkimisenä, ja pitää isot ja näyttävät häät prinsessapukuineen. Voi mennä kirkollisesti naimisiin vain kahden todistajan läsnäollessa. Kaikki kombinaatiot ovat mahdollisia! Ja siviiliavioliitto voidaan myös siunata kirkollisesti, jos sitä halutaan.
Maistraattivihkiminen rules.
En ole koskaan viihtynyt kaiken keskipisteenä ja mies ei jaksa isoja häitä. Just viikonloppuna häämessuilta tuli juttua uutisissa ja totesi että jos naimisiin meno on noin vaikeaa, olisi jäänyt menemättä.
Meidät vihittiin maistraatissa yli 20 v sitten. Kahvitus meillä kotona perhepiirissä ja lähimmille ystäville. Sillä tiellä ollaan, eikä kumpaakaan kaduta. Itse vihkiminen oli lämminhenkinen tilaisuus maistraatin kirjastossa. Paikan voi toki valita muuallekin.
Mun mielestä pääpointti kuitenkin on se että pari joka haluaa naimisiin, menee naimisiin. Ei isot tai minkään muunkaan kokoiset juhlat ole se tärkein. Niitä voi järjestää muistakin syistä kuin naimisiin menon johdosta. Itse joustaisin jos toinen ei isoja hääjuhlia halua.
Me menimme naimisiin kirkollisesti, pastorin työhuoneessa. Siunaus ja helppous samassa paketissa- ja onnistunee monella paikkakunnalla jos ei halua siviilivihkimistä. Meillä maistraattiin olisi ollut matkaa 32 km, seurakunnan työhuoneisiin 0,5 km...
No, ollaan erottu aikoja sitten, mutta tämäkin vaihto- ehto on.
Muistattehan, että ellette kumpikin kuulu kirkkoon, ette voi saada kirkkohäitä. Siunauksen toki myöhemmin, kun teidät on vihitty, mutta toisaalta, jos ei usko jumalaan, niin miksi sitten haluatte siunauksen kirkossa jumalalta. Se on asia, mitä en ymmärrä.
😂😂😂 ootsä se sama ap, joka vollotti kun mies ei halua naimisiin ja lapsii??
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika ja tule minun vaimokseni! m42
Kait sinä testaat APn ensin.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei halua sormuksia eikä mitään tapahtumaa. Todistajat viranpuolesta.
Tuolla tavalla menen itse naimisiin, jos vielä menen. Avioliitto on juridinen sopimus, joka helpottaa leskeksi jäävän elämää.
N50+
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi minäkään. Typerää rahantuhlausta ja kauhea vaiva.
Ihmettelen aina näitä "olen haaveillut häistä pikkulapsesta asti" -tyyppejä. Millainen kasvatus on tytöllä, jolla ei pyöri muuta mielessä kuin omat häät? Siis naimisiinmeno ja juhlahössötys? Sääliksi käy.
N27
Niin, minäkin olen aina vähän kummastellut, että kuinka moni pikkutyttö nyt oikeasti miettii naimisiinmenoa ja häitä? Mitä he ymmärtävät koko asiasta?
Olen 40+ nainen, enkä muista että lapsena koskaan olisin tällaista asiaa pohtinut tai haaveillut. Noin muuten prinsessaa tuli leikittyä.
Mutta toisaalta tähän saattaa vaikuttaa se, että en ole tähän ikään mennessä ollut kuin yksissä häissä ja nekin olivat maistraattihäät, pieni kahvihetki sen jälkeen. Joten en ole koskaan päässyt pikkutyttönä, enkä vanhempanakaan näkemään läheltä kirkkohäitä kaikkine krumeluuneineen ja loistoineen. Televisiosta sitäkin enemmän. En siis ole saanut vaikutteita mistään.
Nyt jos olisi omat häät/naimisiinmeno tiedossa, niin maistraattihäät olisivat ainoa vaihtoehto, jo senkin takia etten ole koskaan kuulunut kirkkoon ja ei ole aikomustakaan liittyä. En myöskään pidä keskipisteenä olemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin haluan vaan maistraattihäät. Pari läheisintä kaveria ja vähän ”salaa” naimisiin. Juhlat sitten joskus myöhemmin.
Kaikki tietää ettei niitä "myöhempiä juhlia" koskaan tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin haluan vaan maistraattihäät. Pari läheisintä kaveria ja vähän ”salaa” naimisiin. Juhlat sitten joskus myöhemmin.
Miksi juhlat myöhemmin.
Ainakin minusta tuntuisi kornilta, jos joku tuttava pari olisi mennyt salaa naimisiin ja sitten vuoden päästä ilmoittaisivat, että Peräkylän maamiesseuran talolla on sitten hääjuhla, kun naimisiin mentiin salaa vuosi sitten.
En menisi.
Me itsekin kävimme maistraatissa ja joimme leivoskahvit todistajien kanssa jälkeen päin ja siitä alettiin elämään avioelämää. Ei keksitty jälkeen päin, että voitais leikkiä häitä ja käydä siunaututtamassa liittoa ja pitää juhlia jälkikäteen.
Mun tuttu halusi "koko paketin". Ensin siviilivihkiminen salaa ja muutama kuukausi myöhemmin kirkossa liiton siunaus ja hääjuhla. Oli tarkkaa, että mies - joka oli jo aviomies - ei saanut nähdä pukua etukäteen (tokihan myös vihkitilaisuudessa oli puku, siis pukujakin tarvittiin kaksi) ja muutenkin setti oli ihan täysillä sellaista perushäämeininkiä. Pariskunnalla, joka ollut jo kuukausia naimisissa.
Enemmänkin tulisi juhlia sitä, jos on pysytty aviossa esim. vuosikymmen.
Vierailija kirjoitti:
Ihana mies ❤️ Meillä toisinpäin, mies haluaisi kirkkohäät ja isot juhlat. Onneksi en kuulu kirkkoon, hääpuvun suostuin ostamaan miehen mieliksi. Juhlat evvk. Huoh.
No minä taas kuulun kirkkoon ja olen uskossa, mutta haluaisin maistraattivihkimisen. Vaatimattomuus on parasta. Tosin voihan kirkkovihkiminenkin olla vaatimaton, ja vain todistajat yleisönä.
Kompromissi: menkää kirkossa ilman vieraita tai vain ihan läheisiä muutama todistajaksi. Meillä oli pienet kirkkohäät, oli tosin vieraita perheenjäsenten verran ja perheenjäsenten lapsia + minun mummo, joka oli ainoa elossa oleva isovanhempi. Ei muita.