Rehellisyys parisuhteessa
Kommentit (10)
Rehellinen pitää olla, mutta kaikkea ei ole pakko ääneen sanoa. Moni kuvittelee, että on esimerkiksi pelkkää rehellisyyttä huomautella kumppanin painosta.
Moukkamaisuutta ei pidä naamioida rehellisyydeksi. Mutta ehkä kaikki sosiaalisesti taitavat ihmiset ymmärtää tämän ilman selitystäkin.
Niin, mietin tätä asiaa, kun katsoin perjantai-dokkarin aiheesta jokin aika sitten.
Nimittäin valehtelu ei kannata, hiertää luottamusta, mutta kuinka paljon avataan menneistä. Kun esim. kumppanin ex tulee joskus sattumalta vastaan, toki moikataan ja vaihdetaan muutama sana, niin nykyinen voi pitää epärehellisyytenä sitä, ettei tuotakaan ole mainittu.
Myös vaikenemalla voi valehdella.
Parisuhde näyttää elämisen mallia lapsille. Jos vanhemmat rehellisiä, lapsetkin oppii sen samoin kuin, että voi valehdella toiselle.
Niin voi... Tiedän. Sattuu kyllä jos esim existään ei ole kertonut lainkaan. Meille kävi niin, tutun kautta kuulin että kaffettelevat joskus itse en tämän miehen olemassaolosta edes tiennyt..
15 vuotta yhteiseloa kuitenkin takana.
Väkisinkin miettii miksi ei ole kertonut ja mitä muuta on jättänyt kertomatta...
Ja alkoihan se vanha suola sitten viimein janottamaankin.
Vaikea luottaa enään.
Todella vaikea..
Tiedän puolisoni olleen naimisissa ennen minua, samoin hän tietää minun. Hän tietää myös, että olin ollut seitsemän vuotta sinkkuna ennen tapaamistamme eli että minulla oli silloin viimeksi parisuhde (avioerosta on jo 25 vuotta). Enempää meillä ei ole ollut tarvetta kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Niin voi... Tiedän. Sattuu kyllä jos esim existään ei ole kertonut lainkaan. Meille kävi niin, tutun kautta kuulin että kaffettelevat joskus itse en tämän miehen olemassaolosta edes tiennyt..
15 vuotta yhteiseloa kuitenkin takana.
Väkisinkin miettii miksi ei ole kertonut ja mitä muuta on jättänyt kertomatta...
Ja alkoihan se vanha suola sitten viimein janottamaankin.
Vaikea luottaa enään.
Todella vaikea..
Minua on näissä asioissa petetty pahasti, joten vaikea luottaa, että joku uusi kumppani olisi rehellinen, vaikka toki voi ollakin. Jokaisella 40v on jonkinlainen historia. Jos on tunteissaan täysin vapaa menneistä, niistä voi kyllä nykyisen kanssa jutella sen verran, että toinen tietää, mitä toisen historiaan kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän puolisoni olleen naimisissa ennen minua, samoin hän tietää minun. Hän tietää myös, että olin ollut seitsemän vuotta sinkkuna ennen tapaamistamme eli että minulla oli silloin viimeksi parisuhde (avioerosta on jo 25 vuotta). Enempää meillä ei ole ollut tarvetta kysellä.
Eikö koskaan tule mieleen verrata entisen ja nykyisen avioliiton asioita kumppanin kanssa?
Kannattaa.