Muistoja muinaisesta internetistä (peukutusketju)
Muistellaan sivuja, ilmiöitä ym. ajalta ennen nykyisenlaista somea.
Nuoli ylös = tuttu juttu, tuli käytyä/käytettyä
Nuoli alas = ei sano mitään/en koskaan tutustunut tähän
Aloitan:
Mix-lehden chatti
Kommentit (157)
Keskustellessa kirjoitettiin hymiöt sanallisesti, esim *hymyilee* tai *nauraa* jne. Hymiöt merkkeinä ei vielä olleet vissiin oikein käytössä, ja jos olikin, ne tehtiin välimmerkeillä. Emojeista ei kukaan ollut kuullutkaan. *vilkuttaa*
Sivut joilta pystyi lähettämään ilmaisia tekstiviestejä. Sitten puhelinoperaattorit kielsi ne, koska menettivät tulojaan. Olen syvästi tyytyväinen messengerin, whatsappin ja skypen tulemisesta.
@-,-'---- Tällaisia ruusuja sain pojilta kun olin nuori. :D
Tehtiin ATK -pajalla oma serveri ja ladattiin uutisryhmään linkit batman -seksipiirrettyjä. Tuli muutaman viikon sellaista 100.000-150.000 eri kävijää vuorokaudessa. Oltiin ISDN.n (puolikkaan) päässä. Nettiyhteys maksoi useamman tonnin kuukaudessa.
Vuosi oli 1996-97. Kalpenee nykyisetkin sivustot noille kävijämäärille.
newssit eli newsgroupit
kotisivut (itse koodatut), täynnä blink blink ja itse tehtyjä pieniä animoituja giffejä
kotisivuilla "verkostobanneri", jossa aina vaihtuva linkki rinkiin kuuluville "samanhenkisille"
itse tehdyt palkintobannerikuvat, valitsit hyvän blogin ja lahjoitit palkinnon ja hän laittoi kuvan ylpeänä kotisivunsa johonkin reunaan
altavista
netscape
kun kuuntelit musiikkia mp3 formaatissa ja se oli mielestäsi ihan jees
kun nettisurffaus oli niin kallista, että piti katsoa kellosta aika
ja kun aika oli tiukilla, tallensit sivuja ja keskusteluja ja menit kouluun printtaamaan kiinnostavia juttuja talteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sfnet.huuhaa
Ja kaikki muutkin Usenetin keskustelupalstat. Suomalaisen sfnetin lisäksi oli suuri määrä kansainvälisiä ryhmiä.
Siis oliko nämä niitä alt. jne nimisiä mitä minä muistelen newsgroupeina? olin niin koukussa muutamaan ei-suomalaiseen. kirjoittajat tuli tutuiksi. muistan yhden missä keskustelu roihusi vampyyreista niin korkealla, että toiselta mantereelta yksi kirjoittaja teki tappouhkauksen tai jotain, ja sitä puitiin pitkään ja hartaasti :D
mikä se oli se ohjelma tai systeemi, jolla siirrettiin tiedostoja serverille, joku f:llä alkava.. esim. kun päivitti kotisivuja?
Jonkun suomalaisen kirjastonhoitajan tekemä aika täydellinen "linkkilista" kaikkialle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sfnet.huuhaa
Ja kaikki muutkin Usenetin keskustelupalstat. Suomalaisen sfnetin lisäksi oli suuri määrä kansainvälisiä ryhmiä.
Siis oliko nämä niitä alt. jne nimisiä mitä minä muistelen newsgroupeina? olin niin koukussa muutamaan ei-suomalaiseen. kirjoittajat tuli tutuiksi. muistan yhden missä keskustelu roihusi vampyyreista niin korkealla, että toiselta mantereelta yksi kirjoittaja teki tappouhkauksen tai jotain, ja sitä puitiin pitkään ja hartaasti :D
Kyllä. Alt-uutisryhmiä oli paljon, ja mielenkiintoisena osa-alueena oli myös alt.binaries -ryhmät, joissa liikkui kaikenlaisia tiedostoja. Löytyi uusimmat piraattiohjelmat, mp3-musiikit ja paljon kuvasisältöä katseltavaksi. Valokuvien osalta hyvin suosittuja olivat alt.binaries.pictures.erotica -ryhmät.
Vierailija kirjoitti:
mikä se oli se ohjelma tai systeemi, jolla siirrettiin tiedostoja serverille, joku f:llä alkava.. esim. kun päivitti kotisivuja?
ftp. file transfer protocol
Nettisivujen tekeminen kirjoittamalla itse html-koodi. Joskus saatiin editorit, jotka tsekkasi että syntaksi on kunnossa ja alut päättyy, mutta alkuun kirjoitettiin ihan omin pikku kätösin <ul> <li> <li> </ul><p>>br> ja ihmeteltiin mikä hitto oikein mättää, kun ei toimi :-D
Tein ja päivitin yhden autourheiluyhdistyksen nettisivuja, oisko ollut '97 tai '98
Budjetti sivujen tekoon oli .fi -domainin vuosimaksu, kotisivutila ja palkaksi itse sain vapaalippuja tapahtumiin.
Joku sankari lähetti postia, että miksi sivuilla ei ole reaaliaikaista tulospalvelua, kuten siihen aikaan Mtv.llä oli formulakisojen kierrosajat yms.
Mtv.n nettibudjetti oli tuolloin jo yli 5 miljoonaa markkaa. Meillä noin 300mk/vuosi.
Dial up modem ja sen ääni kun puhelinyhteydellä liityttiin ja sitten vasta oltiin online. Ei ollut 7/24 . Puhelin kotona piipitti varattua silloin kun oltiin netissä.
Usenetin uutisryhmät. sfnet.keskustelu.yhteiskunta jne.
Ne kuviolliset nettisivujen tapettitaustat! Onneksi nykyisin luetaan tekstiä valkoisilta sivuilta!
Ja sitten jossain vaiheessa tuli flash ja kun sivut avattiin niin niillä pomppi ensin vaikka mitä.
Deitti.netin keskustelupalsta. Siellä monet vakioihmiset kuten Susanna (........), Janis petke, ylpeä lesbo, Ramasotkat. Kiss.fm chatit, ravintola erityisesti.