Opettajien työtilanne
Mikähän mahtaa olla luokanopettajien oikea työtilanne? Mietin vaan kun omassa tuttavapiiriissäni on aineenopettajia, jotka ovat tehneet sijaisuuksia vuosi kaupalla ja sitten löytyy sellainenkin luokanopettaja, joka sai viran heti valmistuttuaan.
Kommentit (11)
Yliopistokaupungeissa on hakijoita. Sitten jos mennään pieneen käpykylään, sinne on hankalampi saada pätevää. Mutta voi olla, että työtilanne onkin hyvä ja silloin ei tule virkoja auki vuosikausiin.
Veljeni vaimo on pienessä kylässä opettaja ja hän kertoi töissä on ihana olla . Lapset kuuntelevat ja haluavat oppia uutta.
Minä sain viran samana päivänä kun valmistuin. Kävin vain noutamassa tutkintotodistukseni tiedekunnan kansliasta ja vein sen saman tien kaupungintalolle, missä minua odotti kaikki oleelliset paperit vailla allekirjoitusta.
-luokanope 2018
Huono on luokanopettajillakin. Ei todellakaan saa virkaa heti valmistuttua. Useat tekee määräaikaisuuksia kymmennettä vuotta. Ja kesät työttömänä tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain viran samana päivänä kun valmistuin. Kävin vain noutamassa tutkintotodistukseni tiedekunnan kansliasta ja vein sen saman tien kaupungintalolle, missä minua odotti kaikki oleelliset paperit vailla allekirjoitusta.
-luokanope 2018
Ja sitten heräsit.
Vaihtelee varmasti paljon. Useissa isoissa kaupungeissa on tarjontaa paljon. Hyvällä tuurilla voi saada vakipaikan nopeastikin, jos sattuu sivuaineet kohdilleen ja on vaikka jo tehnyt töitä ko. Rehtorille, tai jos vaan onnistuu haastattelussa. Työkokemuksena 2 vuottakin voi riittää jopa isossa kaupungissa vakiviran saantiin. Mitään yhteisiä kriteereitähän ei ole, eikä hakijoita suhteuteta mitenkään toisiinsa, vaan kuntarekryn kautta haetaan yksittäistä paikkaa. Se, että on muodollinen pätevyys riittää. Ja vaikka olisi tehnyt lisäopintoja, ylimääräisiä sivuaineita ja vaikka olisi 10 vuotta työkokemusta, voi rehtori päättää ottaa paljon kokemattomamman hakijan vähemmillä meriiteillä. Mitään reiluutta tuon suhteen ei siis ole. Joten mitenkään ei voi yleistää työnsaantia. Luokanopettajia koulutetaan ihan liikaa, sillä lasten lukumäärä romahtaa jo muutaman vuoden sisään.
Oulun seudulla ainakin heikohko. Paljon hakijoita, kaupungissa yhtä paikkaa kohti saattaa olla jopa 400 hakijaa. Paljon hakijoita myös lähikunnissa. Hyvällä tuurilla viran voi toki saada nopeastikin (olet oikeassa paikassa oikeaan aikaan), mutta moni tekee sijaisuuksia 5-10 vuotta. Varsinkin jos hankkii lapsia välissä. Kaiken lisäksi kouluissa säästetään, ja eläköityvien virkoja ei välttämättä edes aukaista vaan ennemmin ryhmäkokoja kasvatetaan. Miehet saavat viran usein aika nopeasti valmistumisen jälkeen.
Heikompuoleinen. Suhteilla menee pestit, muut jää nuolemaan näppejään tai tuurilla kiinni muutaman kuun pätkään.
Ei ymmärrä miten on varaa kouluttaa opettajia työttömäksi? Ja koulua muutetaan huonompaan suuntaan: satsataan vääriin asioihin ja olennainen unohtuu tai näistä säästetään.
Varmaan liittyy siihen että on ollut sijaisena sellaisessa koulussa, josta on avautunut työpaikka. En sinuna pohtisi ihan noin paljon toisten asioita. Toisten rajoja on ihan kohteliasta kunnioittaa.