Jaatteko te seksielämänne yksityiskohdat kaverienne kanssa?
Aika usein kuulee ihmisistä jotka juttelevat ainakin tietyn kaveriporukan kesken varsin avoimesti seksielämänsä yksityiskohdista ihan detaljeja myöten. Onko tämä oikeasti yleistä vai olenko vain vanha ja varautunut kun en tykkää avautua noin intiimeistä asioista hyvillekään ystävilleni? Koen seksin jo lähtökohtaisesti hyvin henkilökohtaiseksi asiaksi mutta minusta olisi erityisen väärin miestänikin kohtaan jos samalla toisin esiin hänen intiimejä asioitaan.
Muuten en ole mitenkään erityisen häveliäs ja voin hyvin jakaa ystävien kanssa erilaisiin muihin ruumiintoimintoihin liittyviä asioita tai vaivoja.
Kommentit (67)
Yleisellä tasolla olen puhunut ja lähimpien ystävien kanssa ollaan saatettu pohtia seksiä ja nykyään lähinnä seksiongelmia, mutta ei kovinkaan yksityiskohtaisesti. Tiedän silti kaikkien läheisimpien ystävieni ekat kerrat ja ekat kerrat synnytyksen jälkeen ja olen suurin piirtein selvillä heidän seksuaalisista mieltymyksistään. Omalle kumppanille ja heidän kumppaneille asia on ollut ok. Mut tämä puheenaihe erottaakin ystävät hyvistä ja läheisistä ystävistä.
Yks-N79 kirjoitti:
Aika usein kuulee ihmisistä jotka juttelevat ainakin tietyn kaveriporukan kesken varsin avoimesti seksielämänsä yksityiskohdista ihan detaljeja myöten. Onko tämä oikeasti yleistä vai olenko vain vanha ja varautunut kun en tykkää avautua noin intiimeistä asioista hyvillekään ystävilleni? Koen seksin jo lähtökohtaisesti hyvin henkilökohtaiseksi asiaksi mutta minusta olisi erityisen väärin miestänikin kohtaan jos samalla toisin esiin hänen intiimejä asioitaan.
Muuten en ole mitenkään erityisen häveliäs ja voin hyvin jakaa ystävien kanssa erilaisiin muihin ruumiintoimintoihin liittyviä asioita tai vaivoja.
Ei keskustella. Tuttavapiiriin tosin kuuluu vain herrasmiehiä, jotka kunnioittavat siippansa yksityisyyttä.
Pääsääntöisesti en. Olen joillekin sanonut, että seksielämämme ei tyydytä minua ja että minulla on perusteeni epäillä, että vaimoni pihtaa ihan tietoisesti ja tahallaan. Minulle on yhdentekevää, jos vaimoni kertoo seksistämme. Kyllähän sitä joskus on. Itsepä hän kantaa sosiaaliset seuraukset puheistaan.
Se, kuinka suhtautuisin, jos joku muu kertoisi minulle omista kokemuksistaan, riippuisi siitä kertomisen tavasta ja syistä. Elvistelyä en kuuntele, enkä seksikumppanin väheksyntää tai moralisointia. Jos joku haluaa kertoa jostain ongelmasta, kuuntelen kyllä. Ratkaisuja minulal ei taida olla tarjota, mutta joskushan puhuminen auttaa. Toinen ihan kiintoisa seikka on se, jos haluaa oman kokemuksensa perusteella pohtia jotakin seksiin liittyvää asiaa tai ilmiötä laajemmin.
Teinimpänä tarinat, tietysti vähän liioitellutkin oli ihan jatkuva puheenaihe poika/jätkäporukassa mutta ei nyt kyllä enää nelikymppisenä vähempää voisi kiinnostaa kenenkään kaverin seksijutut eikä päinvastoin tule kyllä omiakaan juttuja kerrottua. Korkeintaan jossain juhlamissa jokin äijämäinen heitto aiheeseen liittyen saattaa tulla immoille mutta se on enemmän huumorimielessä kuin, että asia mitenkään oikeasti kiinnostaisi.
Yksittäisten luottoystävien kanssa saatetaan puhua yksittäisestä tapahtumasta. Lähinnä siitä, miltä se meistä tuntui. Tai miten olis ehkä kannattanut toimia ("mua sattui kun se pani peppuun, mitä meidän pitäis tehdä toisin" -tyyliin).
Saatetaan myös kertoa että sain eilen. Mutta ei kyllä ole ikinä ruodittu nykyisten kumppanien olemuksia tai tekoja sen enempää.
No ei ole tullut koskaan mieleeni kertoa seksistä kavereille. Mulla kamuja, jotka kyllä on avautuneet. Yksi aina välillä toteaakin että taitaa tulla liikaa tietoa...
No en todellakaan. Intiimit yksityiskohdat ovat mieheni ja minun välinen asia. Ei kuulu ystäville.
Yleisellä tasolla voin kertoa, että makkarissa on kaikki ok, jos joku ystävä sitä kysyisi.