Synnytys Jorvissa vai Naistenklinikalla?
Pähkäilen juuri, kumman sairaalan valitsisin. Esikoisen sain Naistenklinikalla, mutta raskaus olikin riskiraskaus. Valinta oli aika lailla itsestään selvä.
Olen tähän asti miettinyt, että haluan ehdottomasti Naistenklinikalle. Siitä jäi päällimmäiseksi mieleen ihan hyvä kuva. Toki pari törppöä hoitajaa sattui joukkoon, mutta noin yleensä ottaen kuva oli hyvä. Kivunlievitys onnistui todella loistavasti ja synnytys oli erittäin helppo.
Jorvista olen kuullut ristiriitaisia kokemuksia. Tosin kai niitä kokemuksia on niin monta erilaista kuin on äitiäkin. Jorvi kuitenkin sattuisi olemaan lähempänä ja parin kaverini viimeaikaiset kokemukset siitä ovat olleet hyviä.
Jos teillä, rakkaat kanssasisaret, on ollut samanlainen valinta edessä tai edes toinen noista sairaaloista, kumpaan/mihin olette päätyneet ja millä perusteella?
Juuri nyt päällimmäisenä mielessä on se, että haluaisin kivunlievityksen onnistuvan yhtä hyvin kuin aiemmin. Tiedän tosin mainiosti, ettei sekään ole ihan omasta tahdostani kiinni. :-)
Kommentit (6)
Hyvä, että nostit tuon pointin esille! Epiduraalin saaminen tai takeet sen saamisesta on minulle tärkeä asia. Samaten muutenkin kivunlievitysmyönteinen ilmapiiri. Muut synnyttäkään luomuna veteen tai miten vain ilman mitään kivunlievitystä, mutta se ei ole minun juttuni. Toki ymmärrän ja olen oppinut kantapään kautta, että kaikki ei mene aina suunnitelmien mukaan näissä asioissa.
Ystäväni on menossa synnyttämään Jorviin ensi kuussa. Hänelle oli vakuutettu tutustumiskäynnillä, että aiemmat tuttujen ja ystävien kertomukset esim. 3-5 vuoden takaa voi unohtaa. Suhtautuminen epiduraaliin on kuulema todella myönteistä nykyään. Tosiaan sehän on ihan sama, onko se myönteistä vai ei, jos edelleen vain yksi anestesialääkäri päivystää.
Soittelin itse asiassa tänään neuvolaan, ja pyysin lähetettä Naikkarille. Päätin, että haluan vanhaan tuttuun paikkaan. Siellä synnytin tosiaan vuonna 2003.
NKL on varmaan ihan hyvä valinta. Itse kaksi lasta jorvissa saaneena minulla on vain positiivivia kokemuksia kyseisestä sairaalasta. Epiduraalikin tuli kätilön ehdotuksesta, ei omasta pyynnöstä. Tottahan on, että kätilöt ovat ihmisä, ja joittenkin kanssa synkkaa, toisten ei.
Sain sellaisen käsityksen, että epiduraalia tai muuta kivunlievitystä on toki Nkl:llakin osattava pyytää, mutta viive sen saamiseen on lyhyt, noin 10-15 min. (Miten lyhyeltä se aika sitten supistellessa tuntuukaan... ;) Sain Nkl:sta erittäin asiantuntevan ja fiksun kuvan, vaikka henkilökemiat kätilön kanssa on tietty herran hallussa...
t. tositoimia vasta odotteleva, rv 37
naikkarilla synnytin esikoisen ja kätilö oli todella ikävä.. en tykännyt yhtään toiseksi imetys opastusta en siellä saanut..
kuopuksen synnytin jorvissa ja rakastuin siihen paikkaan kaikki olivat minulle todella ihania, myös imetyksen kanssa autettiin kätilö oli aivan ihana ja sain kokeilla vesiallasta =)
Nyt odotan kolmatta ja taas jorviin aion mennä =)
T:hexu ja onni rv 20+1
Itse synnyttänyt siellä kaksi kertaa ja monet ystävistäni synnyttäneet siellä myös. Kaikilla meillä vain hyviä kokemuksia ja kivunlievitystä olemme kaikki saaneet nopeasti. Minulle on sattunut molemmat kerrat tosi ihanat kätilöt jotka ovat itse ehdottaneet erilaisia kivunlievitys tapoja ja ekalla kerralla epiduraalin sain heti, kun siltä tuntui (tokalla kerralla en sitä halunut/tarvinut). Itse olen menossa synnyttämään tämän kolmannenkin Jorviin.
Moi! Haluan vain kertoa sinulle oman näkemykseni, kuten tiedät, on valinta sinun :) .
Synnytin lapseni Jorvissa vuonna 2000. Oli sielläkin ikävä kätilö, yksi niistä, mutta niitähän saattaa toki olla monessa paikassa. Syy, minkä takia en menisi sinne uudestaan, on epiduraali. Eli olisin todellakin halunnut tuon kivunlievityksen, mutta Jorvissa en sitä saanut. On ilmeisesti niin (tai ainakin oli vuonna 2000), että heillä yöaikaan päivystää yksi anestesialääkäri. Minä olisin yöllä tuon epparin tarvinnut. Mutta kävi kuitenkin niin, että anestsesialääkäri oli kiireisessä leikkauksessa (useita tunteja), eikä voinut tuota puudutusta siis tulla antamaan. Synnytys meni vahingossa luomuksi, enkä missään nimessä tahdo toista samanlaista kokemusta!!!
Tämän takia valitsen Naistenklinikan!
En tiedä oliko tästä sinulle hyötyä, mutta halusin tuoda tämän yhden näkökulman mukaan keskusteluun. T. Maituliini