Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varaton kuolinpesä ja ennakkkoperintö?

Vierailija
13.01.2019 |

Vauva.fi tietää kaiken, autatteko tässäkin?

Vainaja antanut vuosia sitten toiselle perilliselle ennakkoperintöä. Nyt kuollessa varaton. Onko ennakkoperinnön saaja velvollinen maksamaan puolet summasta toiselle perilliselle?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko perittävä tarkoittanut sen ennakkoperinnöksi? 

On, on mm maksettu vero

Onko kysymys lahjasta vai ennakkoperinnöstä? Lahjasta on kysymys silloin, jos lahjakirjaan on kirjoitettu, että kysymys ei ole ennakkoperinnöstä.

Onko kysymys vainajan lapsista tai lastenlapsista? Mitään lakiosaoikeutta ei ole, jos perilliset ovat esim. vainajan sisaruksen lapsia.

Sekoitat asiaa. Ap on rintaperillinen ja kysymys on ennakkoperinnosta. Se käy ilmi aloituksesta.

Ei käy. Ap puhuu kahdesta perillisestä, mutta ei kerro, ovatko he rintaperillisiä. Ap kyllä puhuu ennakkoperinnöstä, mutta ei ole varmaa, tietääkö ap oikeasti, että kysymyksessä oli ennakkoperintö eikä lahja.

Vierailija
22/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitakoon asian itse lakimiehen avustuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lakiosa liittyy tähän mitenkään, kun ei ole testamentista kyse? 

Kyllä se liittyy silloin, jos perijöillä on oikeus lakiosaan. Jos vainajalla on kaksi lasta, ja hän on aikaisemmin antanut toiselle heistä ennakkoperintöä, otetaan se huomioon lopullisessa perinnönjaossa. Ennakkoperinnön saaja joutuu tällöin palauttamaan kuolinpesään sen verran saamastaan ennakkoperinnöstä kuin mitä se loukkaa toisen perillisen oikeutta lakiosaan.

Minulla on kyllä se käsitys, että ennakkoperintö otetaan huomioon ihan kokonaisuudessaan perinnönjaossa. 

Vain silloin, jos kuolinpesässä on jäljellä vielä niin paljon varoja, että kaikki perilliset voivat saada yhtäsuuret osat, kun ennakkoperintö otetaan huomioon. Jos pesässä ei ole enää tarpeeksi jaettavaa, ennakkoperinnön saajan pitää palauttaa pesään vain niin paljon varoja, että muut perilliset voivat saada lakiosansa.

Kiitos! Olin väärässä .

Vaikuttaisi kyllä siltä, että ap:n kannattaisi ihan oikeusapua hankkia tähän asiaan jo vaikka perunkirjoitusvaiheessa. 

Vierailija
24/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä nyt annettu oikeasti papereiden mukaan ennakkoperintöä vai onko vainaja antanut muuten vaan rahaa ja se muuttuu muiden mielestä ennakkoperinnöksi. Olen ollut itse tapauksessa missä puolisisarukset alkoi selittää ennakkoperinnöstä, vaikka faija anto mulle rahaa käteisenä ison summan rahaa. Se ei ollut ennakkoperintöä vaan se halus antaa erikseen mulle rahaa käteisenä. Eikä se muuttunut perinnöksi missään vaiheessa, vaikka ne yritti. Niiden oma lakimieskin sanoi että annetaanpa olla, kun ei ole perinnöstä kyse. Sekös puolisiskoja vtutti.

Vierailija
25/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hölmö kysymys.. Ootellaan vaan helppoa rahaa jostain ja vaikka väkisin.

Vie vain oikeuteen, loppupeleissä velkaa on sitten ihan kivasti.

Vierailija
26/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä nyt annettu oikeasti papereiden mukaan ennakkoperintöä vai onko vainaja antanut muuten vaan rahaa ja se muuttuu muiden mielestä ennakkoperinnöksi. Olen ollut itse tapauksessa missä puolisisarukset alkoi selittää ennakkoperinnöstä, vaikka faija anto mulle rahaa käteisenä ison summan rahaa. Se ei ollut ennakkoperintöä vaan se halus antaa erikseen mulle rahaa käteisenä. Eikä se muuttunut perinnöksi missään vaiheessa, vaikka ne yritti. Niiden oma lakimieskin sanoi että annetaanpa olla, kun ei ole perinnöstä kyse. Sekös puolisiskoja vtutti.

Kaksi rintaperillistä, joista toiselle annettu ennakkoperintöä. Tästä olemassa virallinen paperi ja perintövero maksettu.

Vierailija
27/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän joku persaukinen ennakkoperinnönsaaja maksaa pesälle puuttuvan lakiosuuden...

Vierailija
28/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi rintaperillistä, joista toiselle annettu ennakkoperintöä. Tästä olemassa virallinen paperi ja perintövero maksettu.[/

Tai ennakot taitavat mennä lahjaverolla.

Vierailija
29/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän joku persaukinen ennakkoperinnönsaaja maksaa pesälle puuttuvan lakiosuuden...

Ottamalla lainaa?

Vierailija
30/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on ystävästä, joka makselee hautauskuluja nyt lainalla, kun kuolipesässä ei ole rahaa. Sisarusta ei kiinnosta osallistua, vainaja on aikanaan antanut rahansa tälle sisaruksen hölmöilyä itsensä velkoihin. Kiltille sisarukselle jää velat, toiselle rahat. Ikävä katsoa vääryyttä vierestä, haluaisin osata neuvoa, mitä tehdä.

Vierailija
31/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on ystävästä, joka makselee hautauskuluja nyt lainalla, kun kuolipesässä ei ole rahaa. Sisarusta ei kiinnosta osallistua, vainaja on aikanaan antanut rahansa tälle sisaruksen hölmöilyä itsensä velkoihin. Kiltille sisarukselle jää velat, toiselle rahat. Ikävä katsoa vääryyttä vierestä, haluaisin osata neuvoa, mitä tehdä.

Velat eivät periydy. - Tai no periytyy, jos ottaa velat vastaan, mutta jos kuolinesän on veloissa, niin se on luovuettava konkurssiin ja on mahdollsita, että kuolinpesän velkojat jäävät nuolemaan näppejään. - Toisaalta tällöin kukaan ei myöskään peri mitään. (Velkojat menevät rintaprrilisten ohi saajina). 

Hautaus kustannukisiin voi hakea ja saada hautaus avustusta. Mutta hävytön 2. sisarus! 

Vierailija
32/32 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velat eivät periydy. - Tai no periytyy, jos ottaa velat vastaan, mutta jos kuolinesän on veloissa, niin se on luovuettava konkurssiin ja on mahdollsita, että kuolinpesän velkojat jäävät nuolemaan näppejään. - Toisaalta tällöin kukaan ei myöskään peri mitään. (Velkojat menevät rintaprrilisten ohi saajina). 

Hautaus kustannukisiin voi hakea ja saada hautaus avustusta. Mutta hävytön 2. sisarus! 

Ennakkoperintö lasketaan kuolinpesän varallisuuteen ja vasta sen jälkeen katsotaan, että onko pesä velkojen jälkeen miinuksella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi