Varaton kuolinpesä ja ennakkkoperintö?
Vauva.fi tietää kaiken, autatteko tässäkin?
Vainaja antanut vuosia sitten toiselle perilliselle ennakkoperintöä. Nyt kuollessa varaton. Onko ennakkoperinnön saaja velvollinen maksamaan puolet summasta toiselle perilliselle?
Kommentit (32)
Hoitakoon asian itse lakimiehen avustuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lakiosa liittyy tähän mitenkään, kun ei ole testamentista kyse?
Kyllä se liittyy silloin, jos perijöillä on oikeus lakiosaan. Jos vainajalla on kaksi lasta, ja hän on aikaisemmin antanut toiselle heistä ennakkoperintöä, otetaan se huomioon lopullisessa perinnönjaossa. Ennakkoperinnön saaja joutuu tällöin palauttamaan kuolinpesään sen verran saamastaan ennakkoperinnöstä kuin mitä se loukkaa toisen perillisen oikeutta lakiosaan.
Minulla on kyllä se käsitys, että ennakkoperintö otetaan huomioon ihan kokonaisuudessaan perinnönjaossa.
Vain silloin, jos kuolinpesässä on jäljellä vielä niin paljon varoja, että kaikki perilliset voivat saada yhtäsuuret osat, kun ennakkoperintö otetaan huomioon. Jos pesässä ei ole enää tarpeeksi jaettavaa, ennakkoperinnön saajan pitää palauttaa pesään vain niin paljon varoja, että muut perilliset voivat saada lakiosansa.
Kiitos! Olin väärässä .
Vaikuttaisi kyllä siltä, että ap:n kannattaisi ihan oikeusapua hankkia tähän asiaan jo vaikka perunkirjoitusvaiheessa.
Onko tässä nyt annettu oikeasti papereiden mukaan ennakkoperintöä vai onko vainaja antanut muuten vaan rahaa ja se muuttuu muiden mielestä ennakkoperinnöksi. Olen ollut itse tapauksessa missä puolisisarukset alkoi selittää ennakkoperinnöstä, vaikka faija anto mulle rahaa käteisenä ison summan rahaa. Se ei ollut ennakkoperintöä vaan se halus antaa erikseen mulle rahaa käteisenä. Eikä se muuttunut perinnöksi missään vaiheessa, vaikka ne yritti. Niiden oma lakimieskin sanoi että annetaanpa olla, kun ei ole perinnöstä kyse. Sekös puolisiskoja vtutti.
Aika hölmö kysymys.. Ootellaan vaan helppoa rahaa jostain ja vaikka väkisin.
Vie vain oikeuteen, loppupeleissä velkaa on sitten ihan kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä nyt annettu oikeasti papereiden mukaan ennakkoperintöä vai onko vainaja antanut muuten vaan rahaa ja se muuttuu muiden mielestä ennakkoperinnöksi. Olen ollut itse tapauksessa missä puolisisarukset alkoi selittää ennakkoperinnöstä, vaikka faija anto mulle rahaa käteisenä ison summan rahaa. Se ei ollut ennakkoperintöä vaan se halus antaa erikseen mulle rahaa käteisenä. Eikä se muuttunut perinnöksi missään vaiheessa, vaikka ne yritti. Niiden oma lakimieskin sanoi että annetaanpa olla, kun ei ole perinnöstä kyse. Sekös puolisiskoja vtutti.
Kaksi rintaperillistä, joista toiselle annettu ennakkoperintöä. Tästä olemassa virallinen paperi ja perintövero maksettu.
Mistähän joku persaukinen ennakkoperinnönsaaja maksaa pesälle puuttuvan lakiosuuden...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi rintaperillistä, joista toiselle annettu ennakkoperintöä. Tästä olemassa virallinen paperi ja perintövero maksettu.[/
Tai ennakot taitavat mennä lahjaverolla.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän joku persaukinen ennakkoperinnönsaaja maksaa pesälle puuttuvan lakiosuuden...
Ottamalla lainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vie vain oikeuteen, loppupeleissä velkaa on sitten ihan kivasti.
Kyse on ystävästä, joka makselee hautauskuluja nyt lainalla, kun kuolipesässä ei ole rahaa. Sisarusta ei kiinnosta osallistua, vainaja on aikanaan antanut rahansa tälle sisaruksen hölmöilyä itsensä velkoihin. Kiltille sisarukselle jää velat, toiselle rahat. Ikävä katsoa vääryyttä vierestä, haluaisin osata neuvoa, mitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie vain oikeuteen, loppupeleissä velkaa on sitten ihan kivasti.Kyse on ystävästä, joka makselee hautauskuluja nyt lainalla, kun kuolipesässä ei ole rahaa. Sisarusta ei kiinnosta osallistua, vainaja on aikanaan antanut rahansa tälle sisaruksen hölmöilyä itsensä velkoihin. Kiltille sisarukselle jää velat, toiselle rahat. Ikävä katsoa vääryyttä vierestä, haluaisin osata neuvoa, mitä tehdä.
Velat eivät periydy. - Tai no periytyy, jos ottaa velat vastaan, mutta jos kuolinesän on veloissa, niin se on luovuettava konkurssiin ja on mahdollsita, että kuolinpesän velkojat jäävät nuolemaan näppejään. - Toisaalta tällöin kukaan ei myöskään peri mitään. (Velkojat menevät rintaprrilisten ohi saajina).
Hautaus kustannukisiin voi hakea ja saada hautaus avustusta. Mutta hävytön 2. sisarus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie vain oikeuteen, loppupeleissä velkaa on sitten ihan kivasti.Kyse on ystävästä, joka makselee hautauskuluja nyt lainalla, kun kuolipesässä ei ole rahaa. Sisarusta ei kiinnosta osallistua, vainaja on aikanaan antanut rahansa tälle sisaruksen hölmöilyä itsensä velkoihin. Kiltille sisarukselle jää velat, toiselle rahat. Ikävä katsoa vääryyttä vierestä, haluaisin osata neuvoa, mitä tehdä.
Velat eivät periydy. - Tai no periytyy, jos ottaa velat vastaan, mutta jos kuolinesän on veloissa, niin se on luovuettava konkurssiin ja on mahdollsita, että kuolinpesän velkojat jäävät nuolemaan näppejään. - Toisaalta tällöin kukaan ei myöskään peri mitään. (Velkojat menevät rintaprrilisten ohi saajina).
Hautaus kustannukisiin voi hakea ja saada hautaus avustusta. Mutta hävytön 2. sisarus!
Ennakkoperintö lasketaan kuolinpesän varallisuuteen ja vasta sen jälkeen katsotaan, että onko pesä velkojen jälkeen miinuksella.
Ei käy. Ap puhuu kahdesta perillisestä, mutta ei kerro, ovatko he rintaperillisiä. Ap kyllä puhuu ennakkoperinnöstä, mutta ei ole varmaa, tietääkö ap oikeasti, että kysymyksessä oli ennakkoperintö eikä lahja.