Onko kenenkään muun vaikea ottaa todesta diagnooseja rimaa hipoen raskausdiabeetikoksi?
Minä olen itse nyt toista kertaa paastoarvon kerran ylittäneenä r-diabeetikko MEIDÄN kunnassa, mutta jossain muualla olisin molemmilla kerroilla ihan "normaali".
Mitä täältäkin on juttuja kuullut, ja eri sh-piirien raja-arvoja ja määrityksiä lukenut, niin voi hyvä sylyvi kun on monenlaista käytäntöä... Joku on r-diabeetikko ylitettyään kerran paastoarvorajan 4.8 ja joku on vielä ok 6.1 arvolla. Jossain päin tarvitaan toistuvasti 2 ylittävää arvoa... jne. jne..
On se hyvä, että nyt on tainnut tälle kesälle tulla viimeinkin valtakunnalliset yhteneväiset suositukset r-diabeteksen diagnosointiin ja hoitoon.
Ja en mitenkään väheksy diabetesta sairautena, se on vakava paikka. Mutta tämä "vöyhötys" raja-arvoista ja niiden ylityksistä tai "ylityksistä" on naurettavaa.
Kommentit (22)
Eikä haittaa ollenkaan että luokitellaan diabetikoksi.
Jos on raja, se on!
Jos sinun arvosi on ollu rajalla, niin silloin sulla on ollu KOHONNEENA ne arvot.
Mua ei kiinnosta alkuunkaan jauhaa olenko läski, vai onko lapseni alle 4 kilosia. Ei mun tartte perustella itteeni että olen sitä tai tota. Jos se sokeri kohoaa, niin se kohoaa.
Itte oon ainakin pirun ilonen että niitä seurataan.
Mitä haittaa siitä on?
Ai niin, se kun olet "vaan" rajalla..!?
Mitään ylimääräistä seurantaa ts. extrakäyntejä nlaan tai ä-polille en saa, vaan seuranta tarkoittaa, että ITSE mittaan verensokereita kotona pari-kolme päivää viikossa, paastoarvo + yhden aterian jälkeen. Se siitä. Sitten th katsoo ne normaalilla käynnillä, "no nämäpä on hyvät arvot.."
Tänään oli lääkärineuvola, sekä th että lääkäri sanoi, että tosi hyvät arvot on, ei näyttäisi olevan mitään hätää. (paasto 4,2 -5,2 ja aterian jälkeen 3,8 -5,0) Jolloin ehdotin, että voisinpa jättää mittarin heille, mitäpä niitä sitten enää mittailla.. "joo eiku mittaa vaan vielä vähintään kahtena päivänä viikossa.."
Miksi ihmeessä?? Hyvä että kaikki on hyvin, mutta kuinka pitkään minun pitää todistella, että ylipaksulla odottajalla todellakin voi olla sokeritasapaino kunnossa?
Koomista tässä on se, että toinen raskauteni, jossa siis r-diabetesta ei ollut, aiheutti silloin hälyä kun vauva muka kasvoi liian isoksi (syntymäpaino 3980g). Silloin sain kyllä rampata ä-polilla seurannassa useampaan otteeseen (mikä oli ihan ok, pääsinhän ultraan usein), mutta nyt kun ehkä voisi olla aihetta, niin ei...
Ap