Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenenkään muun vaikea ottaa todesta diagnooseja rimaa hipoen raskausdiabeetikoksi?

Vierailija
20.07.2008 |

Minä olen itse nyt toista kertaa paastoarvon kerran ylittäneenä r-diabeetikko MEIDÄN kunnassa, mutta jossain muualla olisin molemmilla kerroilla ihan "normaali".

Mitä täältäkin on juttuja kuullut, ja eri sh-piirien raja-arvoja ja määrityksiä lukenut, niin voi hyvä sylyvi kun on monenlaista käytäntöä... Joku on r-diabeetikko ylitettyään kerran paastoarvorajan 4.8 ja joku on vielä ok 6.1 arvolla. Jossain päin tarvitaan toistuvasti 2 ylittävää arvoa... jne. jne..

On se hyvä, että nyt on tainnut tälle kesälle tulla viimeinkin valtakunnalliset yhteneväiset suositukset r-diabeteksen diagnosointiin ja hoitoon.

Ja en mitenkään väheksy diabetesta sairautena, se on vakava paikka. Mutta tämä "vöyhötys" raja-arvoista ja niiden ylityksistä tai "ylityksistä" on naurettavaa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mitään mutuun perustuvia. Siis sormenpäänäytteessä eri raja-arvot kuin laskimonäytteessä.

Jos haluat tsekata ns. valtakunnalliset raja-arvot eli epäilet että teidän kunnassa on turhan tiukat jotenkin, niin katso www.kaypahoito.fi uunituore raskausdiabeteksen suositus.

Jos arvo on yli sen rajan, niin ei se mun mielestä mitään vöyhötystä ole, kyllähän joka tapauksessa siihen diagnoosiin suhtaudutaan eri tavoin riippuen siitä onko arvot vähän vai paljon pielessä = tuleeko insuliinihoitoa vai ei, esimerkiksi.

Vierailija
2/22 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole sokeriongelmia, ei ole tosin koskaan raskaana ollessa mitattukaan, vaikka lähisuvussa on ykkös- ja kakkostyypin diabetesta, ja vaikka sain nuorimmaisen päälle nelikymppisenä. Mutta en ihan purematta nielisi diagnoosia, jos se tehdään yhden tai kahden mittauksen perusteella, ja varsinkin, jos raja-arvotkin vaihtelee kunnittain tai sairaanhoitopiireittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitaja kohteli siitä pitäen r-diabeetikkona, sain hirveät pumaskat ruokavalio-ohjeita ym. Kysyin asiaa vielä lääkäriltä ja hän tuloksia katsottuaan vain tuhahti ja sanoi, että jatkat kuten tähänkin asti, ei syytä mihinkään erityiseen. Niin sitten teinkin, mutta halusin lähes joka neuvolakerralla otattaa kokeen sormenpäästä ja arvo oli aina loistava.

Vierailija
4/22 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siitä tuskin on sulle hirveesti vaivaa vaikka diagnoosi olisikin niin ja näin.

Vierailija
5/22 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vouhotuksen ymmärrän..

Vierailija
6/22 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausdiabetes on kyseessä silloin, kun kahden tunnin sokerirasituksessa yksikin arvo on patologinen. Normaaliarvot ovat 5,1 mmol/l (0-arvo), 10,0 mmol/l (1 tunnin arvo) ja 8.7 mmol/l (2 tunnin arvo).

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=raskausdia…

Vierailija
7/22 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuon suosituksen mukaan en ole r-diabeetikko, mutta tuskin se tämän odotuksen aikaan enää vaikutta hössöttämiseen ja tössöttämiseen vähentävästi.

Ymmärrän eron sormenpäästä ja kyynärtaipeesta otetuissa näytteissä, mutta kai ne raja-arvot samasta näytteestä olisi voineet olleet samat JOKA labrassa, JOKA shp:ssä jo aiemmin. Lievä epäkohta, onneksi korjattu nyt.

Niin ja ei se todella minuun ole vaikuttanut muuten kuin ruokavalion ja painonnousun tehostettuun kyyläämiseen sekä sokerien mittaamiseen. Vauvat on olleet ihan normikokoisia, esikoinen jopa pieni. (odotan siis kolmatta nyt)

ap

Vierailija
8/22 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajat ovat erilaiset eri kunnissa, koska eri kunnissa on erilaiset labramenetelmät. Koskaan ei tuijoteta muutenkaan pelkkää yksittäistä lab-arvoa, vaan kyllä mm. se äidin ulkoinen habitus herkästi johtaa diabetesepäilyyn, etenkin jos on sokeritkin koholla.

Vierailija
9/22 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajat ovat erilaiset eri kunnissa, koska eri kunnissa on erilaiset labramenetelmät. .

Vierailija
10/22 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

raja-arvoja on tasan kahdet erilaiset, toiset laskimonäytteelle ja toiset kapillaarinäytteelle. Labramenetelmissä ei ole eroja jotka vaikuttaisi viitearvoihin.

Esim. Huslabin viitearvoissa paastonäytteen raja onkin 5,1. Huslabin labrakäsikirjassa mainitaan että viitearvo perustuu WHO:n suositukseen vuodelta 2000. Olettaisin että labrakäsikirjaan päivitetään jossain vaiheessa toi käypä hoidon 5,3.

Eli tietty kun siis ap:n arvot on alle noiden käyvän hoidon arvojen, niin hänellä ei sitten r-diabetesta nykytiedon mukaan ole.

2

Vierailija
11/22 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mua kohdellaan myös r-diabeetikko äitinä. Kerran oli yksi ainoa arvo todella vähän koholla. Nyt koko raskaus on mennyt pilalle tämän rumban takia.

Jouduin olemaan osastolla vuorokausikäyrässä, joissa kaikkia arvot olivat normaleja.

Tuota ennen ja tuon jälkeen olen jatkuvasti joutunut juoksemaan verikokeissa. Tuntuu, että veret on kohta imetty kokonaan pois + päälle se että joudun käymään huonon hb:n takia vielä erikseen verikokeissa 1½ viikon välein.

Kaiken kukkuraks tuo terkka kyttää ja kääntää ja vääntää joka käynillä rautalangasta mulle ruokavaliosta ja sokereista jne. En ole ylilihava, odotan viidettä lasta ja kaikki lapset ovat olleet ihan normaalikokoisia. Kaikki alle 3500g.

En vaan yksinkertasesti jaksa ymmärtää syytä miksi olen tällasessa syynissä, ja jatkuvasti joudun juosta myös äippäpolilla seuraamassa vauvan kasvua, vaikka kasvaakin normaalisti. Samaa tahtia kuin aiemmat..

Nyt sitten tuli mitta täyteen ja kysyin neuvolasta miksi mulle tehdään näiun, niin terkka sanoi että koska sulla on tuo raskausdiabetes. Eli siis millä perusteella?

Vierailija
12/22 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se diagnoosi kuitenkin tehdään. Mutta tosi hyvinhän sulla menee kun kaikki sen jälkeen näyttänyt normaalia, ikävää ettei th suhtaudu positiivisemmin.

2

Vierailija
13/22 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulta menisi tilanteessasi hermot ja stressaantuisin todella. Eli sanoisin suoraan, että haluaisin kyttäyksen loppuvan nyt ja että itsestä se tuntuu järjettömältä. Ja onhan tuo hullua, kun arvot eivät todellakaan ole koholla. Se yksikin "ylirajanarvo" voi olla vaikka mittausvirhe.

Ja olen terveydenhuollon ammattilainen (akateeminen sellainen),

en yhtään väheksy raskausdiabetestä.

Vierailija
14/22 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis raskausdiabeetikko, mutta meilläpä ei vauvan kasvua seurata mitenkään koko raskauden aikana. Ärsyttää, että kaikki kokoajan neuvolassa toitottaa, että kamalaa kun sulla on toi diabeteskin että voi tulla iso vauva, mutta mitään varmistusta asialle ei ole mahdollista saada eikä mitään muutakaan varmuutta siitä että ruokavaliohoito on ollut riittävä. Mulle on ihan ok, että olen saanut diagnoosin, mutta sitä on vaikea sulattaa ettei tilannetta kukaan seuraa.

Vierailija
15/22 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siitä seurasi tietysti raskausajandiabetes. Kävin diabeteshoitajalla ja sain mittarin ja syöntiohjeet ja määräyksen mitata sokerit 10 kertaa päivässä. Viikon tein tätä ja sen jälkeen mittasin vain muutaman kerran viikossa arvoja. Sanoin omalle th:lle että sairastun siitä, kun joudun kokoajan stressaamaan sokeriarvojen ja ruokien kanssa. Oli samaa mieltä. Sitten oli lääkärin tarkastus ja kysyin lääkärin mielipidettä. Oli sitä mieltä, että mittauksessa on varmaan tullut virhe =) No enpä enää vaivannut päätäni koko asialla. Huvittavaa oli kyllä, että hoitohenkilökuntakin oli pääosin sitä mieltä, että yhden arvon pienestä ylityksestä ei kannataisi alkaa vouhottomaan, mutta rajat on jossakin oltava.

Vierailija
16/22 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin käymään ylimääräisissä tarkistuksissa samasta syystä ja olin aina tyytyväinen, että saimme parempaa hoitoa kuin olisimme saaneet "normaalisti".

Vierailija
17/22 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain tosi monen arvon tosi korkeista ylityksistä niin raskausdiabeteksen raja-arvot nousee sitten aika korkeiksi ja moni joka hoidosta hyötyisi jäisi huomiotta.

Vierailija
18/22 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi jouduin molemmissa raskauksissa sokerirasitukseen ja minulla ei ollut raskausdiabetestä. Mikä pettymys se olikaan terkkarille näin sen naamasta. Ihmetteli ääneen että arvoni oli ihan normaalit.

Jos on lihava luullaan ties mitä sairauksia olevan.

Vierailija
19/22 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ole kuule tyytyväinen, että seurataan. Siitä ei sinulle kohtuutonta haittaa ole. Ja voi jestas, mikä itku ja marmatus alkaisi, jos ei tehtäisi mitään ja lapsellesi sattuisikin jotain. Mieti nyt ennenkuin vouhkaat. Ja jos on niin vaikea mennä sinne seurantaan, älä mene, ei ne sinua kotoa tule hakemaan

Vierailija
20/22 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja seurantaan vai ei? En ota tästä nyt yhtään selvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä