Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa teinitytöt oppii paremman hygienian?

Vierailija
12.01.2019 |

13 v ei ainakaan osaa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttäret oppivat huolehtimaan hygieniastaan pari-kolmevuotiaina eikä siinä sen koommin ollut ongelmia, molemmat aikuisia jo

Vierailija
2/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on myöhäistä jos teininä vasta opettelee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Mitä tarkoitat paremmalla hygienialla? Mulla on itselläni hatarat muistikuvat siitä, miten itse peseydyin teini-iässä, mutta sellainen tunne on, että en ihan säännöllisesti. Onneksi mulla ei ole koskaan hiki juurikaan haissut, eikä toisaalta tuolloin ollut muutenkaan tapana käydä suihkussa liikuntatuntien jälkeen, joten en ollut ainoa epäraikkaampi. Mutta tämä mielessä olen aloittanut omille lapsilleni hygieniakoulutuksen jo ihan pikkunaperosta. Meillä lapset käyvät suihkussa joka ilta, se kuuluu rutiineihin. Alkkarit ja sukat pannaan pyykkiin ennen suihkuun menoa. Kädet pestään vessassakäynnin jälkeen saippualla, samoin ne pestään, kun tullaan julkisilta paikoilta. Hampaat pestään aamulla ja illalla. Näillä toimilla on osittain se tarkoitus, että siinä vaiheessa, kun hiki alkaa haista ja talia erittyä, lapset osaavat omatoimisesti peseytyä ja vaihtaa alusvaatteet.

Vierailija
4/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun vanhempansa opettavat.

Vierailija
5/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttäret oppivat huolehtimaan hygieniastaan pari-kolmevuotiaina eikä siinä sen koommin ollut ongelmia, molemmat aikuisia jo

Mun lapset eivät. Kyllä piti tuossa iässä muistuttaa, nuorempaa (4) pitää muistuttaa vieläkin monesta asiasta. Veikkaanpa, että aika harva lapsi osaa 2–3 vuoden iässä huolehtia omasta hygieniastaan. Tai tietenkin voi olla, että vaatimustasot ovat erilaisia.

nro 3

Vierailija
6/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13 v ei ainakaan osaa.

Avaa vähän.

Eikö pyyhi tai pese takapuoltaan? Sottaako kuukautisten kanssa? Eikö käy suihkussa, hiukset likaiset ja haisee pahalta?

Perushygienia, eli vessassa käyminen ja käsien pesu opitaan yleensä n. 2-vuotiaana ja n. 3-vuotiaana sen pitäisi olla suht itsenäistä.

Vierailija
7/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, alat nyt kiireesti sivistämään, jos et tuota älynnyt, silloin kun hän oli pari-kolmevuotias, kuten tuolla aiemmin mainittiin.

Kun omat lapset teini-ikäistyivät, suihkussa ravattiin vähän liiaksikin, vedenkulutuksen kannalta katsottuna.

Vierailija
8/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

13 v ei ainakaan osaa.

Avaa vähän.

Eikö pyyhi tai pese takapuoltaan? Sottaako kuukautisten kanssa? Eikö käy suihkussa, hiukset likaiset ja haisee pahalta?

Perushygienia, eli vessassa käyminen ja käsien pesu opitaan yleensä n. 2-vuotiaana ja n. 3-vuotiaana sen pitäisi olla suht itsenäistä.

Oho, kolmevuotias, joka osaa puhdistaa itse takapuolensa kakan jälkeen, kuulostaa harvinaislaatuiselta. Mulla ei ole myöskään kovin korkeaa luottoa kolmevuotiaan käsipesun perusteellisuuteen.

Vierailija
9/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä normaalit teinit osaa aikalailla automaattisesti.

Vierailija
10/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole mikään erityisnuori niin pitäisi jo osata oikeasti.

Vierailija
11/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä normaalit teinit osaa aikalailla automaattisesti.

No osaa ja osaa! Se riippuu paljolti siitä, mitä on opetettu. Vaikka nykyään monet 13-vuotiaat (tytöt) saattavatkin näyttää jo melko täyskasvuisilta, he eivät kuitenkaan ajattele kuin aikuinen. Jos lapselle ei ole opetettu hygieniarutiineja, ei voi olettaa, että hän tuossa iässä ymmärtää itse niiden täyden merkityksen, kun eivät kaikki aikuisetkaan ymmärrä.

Vierailija
12/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin osannut, mutta ei annettu. Suihkussa sai käydä 2x viikossa saunapäivinä, muina päivinä yritin sitten salaa pestä itseäni vessassa, sielläkään ei voinut kunnolla koska veden käytöstä valitettiin ja vesipumpun ääni kuului koko taloon. Ei ollut kovin kivaa olla se rasvatukkainen, hieltä haiseva tyttö yläasteella.

Vierailija
13/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se 13 vee on esim masentunut niin en ihmettele peseytymättömyyttä. Tai jo päihdeongelmainen. Tai nettiriippuvainen. Mitä näitä nyt on.

Vierailija
14/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun vanhemmat patistavat, tai itse tajuaa. Minä aloin huolehtimaan paremmin vasta päälle parikymppisenä kun kukaan ei kedannut mainita asiasta mitään enkä itse tajunnut (koska omaa likaisuuttaan ei haista ellei ole tosi likainen)

Vierailija
15/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ohjeistat teiniä käymään suihkussa ja pesemään hiukset säännöllisesti. Ostatte yhdessä sopivat pesuaineet. Jos hiki jo haisee, niin ostat sopivan dödön. 

Voimakas hienhaju on piinallista myös muille.

Vierailija
16/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa olisi pitänyt jo oppia, on jo myöhäistä.

Vierailija
17/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oppivat yleensä ne tavat, joita kotona on noudatettu. Jos peseytyminen, vaatteidenvaihto, hiusten- ja hampaidenharjaus on tehty säännöllisesti vauvasta alkaen, on aika luontevaa, että lapsi toimii isompana näin itsekin.

Iältään kolmenkymmenen molemmin puolin olevat lapsemme osaavat kaikki huolehtia omasta hygieniastaan, koska se opeteltiin jo lapsuudessa. 

Vierailija
18/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan teininä ajatelleeni, että olen kuitenkin niin ruma, ettei se auta yrittääkään pitää itsestään huolta. 

Sittemmin opin, että vaikka en mikään luonnonkaunotar olekaan, niin siisti olemus ja hyvä hygienia kuitenkin auttavat paljon. 

Vierailija
19/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tehtävä opettaa kunnes osaa!

Vierailija
20/21 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

13 v ei ainakaan osaa.

Avaa vähän.

Oho, kolmevuotias, joka osaa puhdistaa itse takapuolensa kakan jälkeen, kuulostaa harvinaislaatuiselta. Mulla ei ole myöskään kovin korkeaa luottoa kolmevuotiaan käsipesun perusteellisuuteen.

Lapselle aletaan opettaa näitä asioita ikätason mukaan (kuten joku tuolla jo tarkensi). Kiinnitetään huomio siihen, että nyt pyyhitään, nyt pestään ja miksi pyyhitään ja pestään. Siitä asia etenee ja tulee luonnolliseksi osaksi elämää. Ei kukaan odota 4-vuotiaalta aikuisen selviytymiskykyä, mutta hänen kanssaan toimitaan niin, ettei hänen tarvitse olla likaisena enempää käsistä kuin pepusta. Aika pieni lapsi jo muistaa, että kädet ilman muuta pestään ennen ruokailua.