Liikunnan ja pitkien työpäivien yhdistäminen?
Täällä varmaan on joku tässä asiassa minua kokeneempi.
Ajattelin alkuvuodesta jatkaa viime vuonna aloittamaani salilla käymistä, joka on ollut nyt puolisen vuotta tauolla elämäntilanteessa tapahtuneiden muutosten vuoksi.
Ongelmani on kuitenkin työn ja liikunnan yhteensovittamisessa.
Teen ns. tiivistettyä työaikaa, eli teen lyhyemmässä ajassa enemmän työtunteja. Päivät ovat 12-tuntisia (en asu tällä hetkellä Suomessa).
Yhdellä viikolla on 5 työvuoroa, ja toisella vain 2. Ongelma on liikunnan yhdistäminen näihin viisipäiväisiin työviikkoihin.
Minulla on lisäksi pitkä työmatka, johon menee noin 90 minuuttia suuntaansa.
Ehtisin siis joka toinen viikko salille vain kahtena peräkkäisenä päivänä viikossa. Aamuvuoroa tehdessä herätys on jo klo 05, ja illalla olen kotona n. klo 20.30. Nukkumaan on mentävä viimeistään klo 22, jos haluan saada tarpeeksi unta.
Onko aivan hyödytöntä edes haaveilla mistään kunnon kokoamisesta tällaisella liikuntakalenterilla, jossa treeniä olisi ensin 2x vko ja sitten 5x vko?
Mitään bikinifitnessiä tässä ei tosin tavoitellakaan, vaan lähinnä haluaisin kiinteytyä ja parantaa kestävyyskuntoa.
Entä olisiko jokin muu kuin salilla käynti tässä tapauksessa parempi liikuntamuoto?
Kommentit (5)
Jos aika ei riitä kuin siihen, että liikut joka toisella viikolla useammin ja joka toisella viikolla kaksi kertaa niin sitten menet sillä. Voisitko harkita noilla pidemmillä työviikoilla vaikka muutamaa HIIT-treeniä kotona jos olet huolissasi ettei kaksi liikuntakertaa viikossa riitä tavoitteeseesi? Nuohan on lyhyitä treenejä. Varsinainen treeni n. 10 minuuttia ja 5 minuutin alku- ja loppuverkan kanssa koko hommaan menee 20 min. Perustuvat käsittääkseni siihen että teet sen 10 minuutin treenin oikeasti täysillä ja tällöin jälki-poltto treenin jälkeen on iso. Netti on pullollaan videoita joita voit hyödyntää. Ainakin itselläni löytyy kyllä aina se 20 minuuttia illassa jos on töissä kiirettä.
^
Herätys klo 05. Työvuoro alkaa klo 07. Pääset töistä klo 19. Olet kotona pitkän työmatkan jälkeen klo 20.30. Saadaksesi riittävän määrän unta, sinun on mentävä nukkumaan aivan viimeistään klo 22.
Voisitko kertoa mihin väliin tässä motivoitunut saisi mahdutettua riittävän määrän treeniä, ja millaista treeniä?
Ei tuollaista menoa jaksa kyllä kukaan pidemmän päälle. Päivässä pitää olöa myös vapaa-aikaa.
Viesti nro 3 siis tarkoitettu vastaukseksi viestiin nro 2.
Mun mielestä se menee niin että ne kenellä on motivaatiota niin löytää kyllä aikaa ja ne keneltä ei löydy motivaatiota niin keksii kyllä tarvittavat tekosyyt olla harrastamatta..