Omakotitalossa on "kiinnitys". Kuuluuko se velattomaan hintaan vai maksetaanko erikseen?
Eli on ilmoitettu velaton hinta ja sitten kuitenkin alempana "kiinnitykset" 50 000 €. Kuuluuko tämä kiinnitys tuohon velattomaan hintaan?
Kommentit (9)
Joo, käsittääkseni kuuluu. Eli velaton hinta = myyntihinta + kiinnitykset. Valistakaa joku jos olen väärässä.
Tarkoittaa sitä , että talo on kiinnitetty maaperään betonisella perustuksella. Ilman kiinnitystä tuuli tai tulva veis talon mukanaan
Kiinnitykset voivat olla esim. vanhan velan vakuudeksi otettuja pankin panttikirjoja, jotka nykyään voivat jo olla vapaina eli eivät käytössä. Mutta ovat olemassa ja siksi ne on ilmoitettava. Oleellista on, kenen hallussa ne ovat. Talon hintaan ne eivät sinänsä vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, käsittääkseni kuuluu. Eli velaton hinta = myyntihinta + kiinnitykset. Valistakaa joku jos olen väärässä.
Olet väärässä, kiinnityksillä ei ole vaikutusta kauppahintaan, vaan ne ovat lainan vakuutena ja ne voidaan ja pitää siirtää myyjältä ostajalle kaupan yhteydessä. Nykyään kiinnitykset/panttikirjat ovat sähköisiä, jolloin vain niiden haltija muuttuu rekisterissä.
Tarkoittaa ap että voitte itse hakea 50t lainaa noilla kiinnityksillä ilman vakuuksia. Teille siis etu.
Kiinnitykset on menetelmä käyttää kiinteistöä lainan vakuutena, eikä sinällään vaikuta talon myyntihintaan. Tietysti jos talo on kiinnitetty valtavasta summasta, voi kiinnitysten haltijalla olla sanomista myyntihintaan. Kaupanteon hetkellä täytyy varmistaa että panttikirjat palautuu ostajalle. Niitä voi pantata myöhemmin taas eteenpäin kuten jo mainittiinkin.
Kannattaa huolehtia että saa kiinnitykset itselleen kaupantekovaiheessa, jos kiinnitykset eivät siirry uudelle talon omistajalle vaan jäävät edelliselle niin se edellinen omistaja voi ottaa lainaa teodän taloa vastaan eli käyttäätaloanne lainan vakuutena ja jos ei maksa lainaansa niin pankki vie talonne
Ne kiinnitykset ovat sellaisia että niitä vastaan voi ottaa lainaa, ne toimivat lainan vakuutena. uusi omistaja ei voi ilman kiinnityksiä esim. ottaa asuntolainaa taloa vastaan ja jos kiinnityksiä ei ole niin niitä joutuu sitten hakemaan, se maksaa vähän.
Itselläni on velattomana omakotitalon omistajana vapaita kiinnityksiä jotka eivät ole minkään lainan vakuutena 250.000€ eli voisin hakea lainaa taloa vastaan 250.000€ pienellä korolla kun talo olisi lainan vakuutena, jos siis lainaa tarvitsisn ja haluaisin ottaa velkaa. ennen ne kiinnitykset olivat paperilla ja ne paperit olivat sellaisia että pankki otti ne itselleen siksi aikaa kunnes asuntolaina on maksettu. oli mukava tunne hakea ne paperit pankista itselleen kun laina oli kokonaan maksettu. nyt tätä glooriaa ei enää ole asiassa kun ne kiinnitykset ovat sähköisenä maanmittauslaitoksen rekisterissä. Itse asiassa siinä vaiheessa kun ostin vuokratontin omaksi niin ne kiinnityspaperit menivät maanmittauslaitokselle ja tilalle tuli sähköiset, eli palautin ne paperit tontin oston yhtedessä kiintiestöä rekisteröidessä maanmittauslaitokselle, ne aiemmat kiinnitykset kun olivat vuokraoikeuteen eikä kiinteistöön kun tontti ei ollut vielä oma
Talo kannattaa ostaa kiinnitettynä, sinä tapauksessa voi luottaa että kaikki naulat ja ruuvit ovat paikoillaan. Jos se hankkii kiinnityksistä vapaana, talon mukana tulee tuhansia ja tuhansia ruuveja ja nauloja jotka tarvii ihan itse kiinnittää ja laittaa paikoilleen. Se on aikas wittumainen tilanne kiinnittämättömälle talolle, jos myrsky repii talon mallisen kasan rakennustarpeita pitkin kankaita. Kova homma kasata se uudelleen nippuun.
Kuuluu. Kiinnitykset ovat teille etu, koska niiden hakeminen maksaa. Taloa ei voi myydä kiinnitettynä.