Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te muut pienellä summalla osakkeisiin sijoittavat hajautatte riskiä?

Vierailija
12.01.2019 |

Minä ennen tein niin, että säästin monta sataa ja sitten ostin jotain osaketta. Nyt kuitenkin vaihdoin pankkia OP ja osakkeiden säilytys maksaa muutaman euron kuussa, mutta kaupankäyntipalkkio on ainoastaan 1 % kauppahinnasta! Olen ajatellut hieman vaihtaa taktiikkaa, eikö järkevää ole ostaa jotain tiettyä yhtiötä ainoastaan pikku summalla (tyyliin muutama osake tai jopa yksittäinen osake)? Näinhän saisi riskiä hyvin hajautettua kun voisi ostaa paljon eri yhtiöitä ja kerralla ei tarvitse laittaa satoja euroja kun kaupankäyntipalkkio on aina prosentti kauppahinnasta. Onko muilla kokemusta tällä tavalla hajauttamisesta?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja rahastoihin sijoitan toki myös :)

Ap

Vierailija
2/6 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordealla myös 1% sijoituspalkkio, olen ostanut ehkä vähän liiankin montaa osaketta ettävvoisin oikeasti kunnolla voittoa tehdä. Siitä mikä on paras tapa, en osaa sanoa. Nyt kuitenkin pörssit alhaalla niin kaikki aiemmat sijoitukset miinuksella. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostat yksittäisiä osakkeita rahastojen sijaan, jos haluat hajauttaa?

Vierailija
4/6 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyttelen indeksirahastoissa, koska en seuraa pörssiä päivittäin. Osuuspankin sijoituspalkkio 50-100€ kuukausisijoituksesta on mitätön, puhutaan senteistä, eikä muita kuluja ole.

Vierailija
5/6 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän mielestä siis sitten järkevää ostaa isolla summalla kerralla jotain tiettyä yhtiötä? Mielestäni ehkä ei jos on mahdollista ajallisesti hajauttaa juurikin sen takia, että ostokulut on niin pienet. Saisi myös osingot, toki ne on sitten per yhtiö todella pieniä summia. En oikein tiedä mikä olisi viistainta kun tosiaan ei oo mahdollista kuukausittain laittaa mitään tonneja/satasia mihinkään, sitten on aika riski säästää monta kuukautta vaikka yhteensä 500 e ja iskeä ne kaikki kerralla yhteen osakkeeseen.

Osuuspankilla ainakin rahastoissa on niin isot kulut, että ne eivät tuota juuri mitään. Joskus lapsena hankittu mulle sieltä rahastoa ja käytännössä eivät ole mitään tuottaneet.

Vierailija
6/6 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tiedän, että Nordnetillä on superrahastoa. Ne kai olisi kuluiltaan pienimmät. En kuitenkaan uskalla kyseiseen paikkaan enää laittaa sijoituksia olemattoman tietoturvan vuoksi :(.

Mietin olisiko järkeä valita useampi yhtiö, esim. 5-10 yhtiötä ja niitä ostella ajallisesti hajoittaen.

Ap