Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästövinkit 2019

Vierailija
12.01.2019 |

Voisiko av-mammat kertoa lapsiperheenne top 5 vinkkiä, miten yritätte saada perheenne arjen kuluja karsittua.

- Itse olen eronnut at-liikkeestä (säästöä muutama satanen vuodessa)
- En tilaa printtilehtiä (lehdet voi lukea kirjastossa tai sanomalehdet työpaikalla)
- Meillä ei ole Netflixiä tai tv-viihdepaketteja.
- Ruokajuomana meillä on vesi.
- Käymme kirjastossa ja lainaamme sieltä kirjoja.

Mistä teidän perhe säästää?
Missä asiassa teidän perheessä ei säästetä?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää kirjaa kuukausittain toistuvista menoista ja eritoten harvemmin toistuvista. Saa kokonaiskuvan mihin rahaa säännöllisesti menee ja kuinka paljon. Lisäksi tietää kuinka paljon oikeasti on rahaa käytössä kuukaudessa vaihteleviin menoihin, eikä tarvitse aina tuskailla siinä kuussa kun autovakuutus ja kotivakuutus tulee maksettavaksi.

Ihan hirveästi en jaksa mukavuudesta tinkiä. Lapset ovat saaneet Spotify ja Netflixin, vaikka meillä on Amazon Prime. Isommat säästöt tulee esim. ruokakaupassa, kun vähän miettii etukäteen mitä ostaa. Ja yllättävän vähällä pärjää, kun ostaa vaan tarpeeseen, ei silloin kun on tarjouksessa ja on rahaa.

Vierailija
2/47 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakulut on meillä olleet ne suurimmat rahasyöpöt, kuten myös sähkökulut (vuokralla, sähkölämmitys). Ruokakuluissa säästin ison siivun leipomalla itse pullat, sekä leivät ja pakastamalla ruokaa. Suosin tarjouksia, mutta en osta ellei ruoka mene käyttöön. Kalliit pyykinpesuaineet korvaan osittain mäntysoopalla ja huuhteluaineet etikalla. Sähkökuluissa säästin ottamalla turhat laitteet pois käytöstä (esim. tietokonetta käytän kerran viikossa), laskemalla hieman huonelämpötilaa ja vähentämällä sähkökiukaan käyttöä, sekä kilpailuttamalla sähköä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkän säästämisen sijasta kannattaisi miettiä että miten saa myös uusia tulonlähteitä.

Vierailija
4/47 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Joka kuukaudelle on tietty summa rahaa käytössä ruokaan. Meillä koitetaan pysyä siinä 120-140e/kk per nokka

-Ruokajonoissa tulee välillä käytyä mutta tykätään mennä tiettyyn kaupunginosaan kostaa löytyy enempi kauppoja jotta pääsemme vertailemaan ja ostamaan niin sanotusti parhaat päältä

-Lähes kaikki on kilpailutettu ja autona toimii muutaman satasen helmi joka on hyvin bensanuuka

-Kämppä on alueen halvimpia yksiöitä josta löytyy pesutupa ja sauna

-vaatteet pyritään katsomaan aina lahjoitettavista tai edullisesti käytettynä (ostamme vain tarpeeseen)

-Jos on lemmikkejä niin selaa zooplussaa, Peten koiratarviketta ja sitten tietenkin tämä Valio merkkiä myyvä edukas verkkokauppa. Kunnan eläinlääkärin ovat usein halvempia samoin pari klinikkaa löytyy Helsingissä (Eirassa ja Viikissä, sekä näemmä Pitskussa)

Vierailija
5/47 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko av-mammat kertoa lapsiperheenne top 5 vinkkiä, miten yritätte saada perheenne arjen kuluja karsittua.

- En tilaa printtilehtiä (lehdet voi lukea kirjastossa tai sanomalehdet työpaikalla)

Lapsia ja ruokajuomana vesi. Väärä säästökohde. Maito on yksi edullisimmista kalsiumin lähteistä. Rasvainen maito myös täyttää, kun ruokaa kuluu vähemmän. Eli maidon juominen on säästöä.

Vierailija
6/47 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakoimalla, lapselle ostetaan edellisen kauden alesta ja nettikirppikseltä tarpeellista tavaraa ja vaatetta. Ostetaan sen verran hyvälaatuista ja pidetään tavaroista huolta, jotta fillarit, sukset yms on vielä käytön jälkeen myyntikelpoisia.

Värikynät, kännykän suojakuoret, balettitossut, kaverisynttärilahjat yms tilaan kiinasta.

Vierailija
7/47 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästän käymällä kaupassa ilman lapsia. Aina kauppalista. Yksittäisen tarvikkeen hakeminen kaupasta kallista, koska mukaan tarttuu muutakin. En siis hae yksittäistä asiaa, joka puuttuu vaan lisään kauppalistaan. Kaupassa käyn 2 kertaa per vk. Teen komo viikoksi ruokalistan hyvissä ajoin. Sämpylät ja pullat leivon itse. Meitä on perheessä vanhemmat ja kaksi lasta.

Vierailija
8/47 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

At liike???

Kyllä fiksuimmat säästöt tulee siitä kun vaihtaa shamppanjan halvempaan kuohariin, ei osta lattea tms erikoiskahvia mukaan vaan tavallisen mokan, poimii marjoja kesät talvet, kerjää omakotitaloista omenoita, kerää pulloja: niitä löytyy kyllä satojen eurojen edestä kuussa kysy vaikka av mammoilta 😂

Eiköhän noilla pääse alkuun 😉😁

Vierailija
9/47 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huollan vaatteeni ja jalkineeni säännöllisesti. Plankkaan ja vahaan nahkakengät, silitän kauluspaidan, paikkaan farkut ja pesen lenkkarit.

Seuraan tarjouksia ja suunnittelen ostoslistan niiden pohjalta.

Tiedän miten käyttää edellisen ruoan tähteet hyödyksi seuraavan ruoan laitossa. Leivon itse usein sämpylöitä, jolloin ei tarvitse ostaa vaaleaa leipää. Pakastan ruisleipää, jotta ehdin syömään sen tuoreempana. Ostan näkkäriä. Juon teetä. Teen puuroa.

Tarvitsen vain astianpesuainetta, kahta erilaista pyykinpesuainetta, sappisaippuaa, shampoota, palasaippuaa, deodoranttia ja kosteusvoidetta. Asitianpesuaine on tarpeeksi tehokasta myös siivoamiseen. Käytän aina käsisuihkua, joten kulutan wc-paperia hyvin vähän.

Vierailija
10/47 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli mieleen, kun tutkin töissä vuosikymmeniä vanhoja aikakauslehtiä ja yhdessä haastattelussa opiskelija kertoi pitävänsä henkilökohtaiset kulut kohtuullisina sillä, että söi vain joka toinen päivä. 

Vierailija
11/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyin jatkuvaan kädestä suuhun elämiseen.

Tammikuu vilahti, mutta onneksi vain yksi kk tästä vuodesta.

Tästä on hyvä lähteä liikkeelle.

https://kohtiunelmiastar.blogspot.com/2019/03/nain-saastin-800e-helmiku…

Vierailija
12/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuin kirjoitti:

Kyllästyin jatkuvaan kädestä suuhun elämiseen.

Tammikuu vilahti, mutta onneksi vain yksi kk tästä vuodesta.

Tästä on hyvä lähteä liikkeelle.

https://kohtiunelmiastar.blogspot.com/2019/03/nain-saastin-800e-helmiku…

Olipa harvinaisen epäselvästi kirjoitettu.

Et seurannut hintoja mitenkään ja vaan säästit.

Ja mitä summalla bookingista saa ?

Neiti, kirjoittaminen ei tule ikinä olemaan sun päivätyö.

Ruuan ostamista ehdottomasti kannattaa seurata. Kerrostalossa sähkölaskussa suurin osa on pakollisia kuluja, niille ei voi mitään.

Ruuan kulutus on sitä, mitä ostat ja monipuolisuus kunniaan.

Vierailija
13/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ennakointi hankintojen suhteen joko alennusmyynneistä tai kirppareilta

- hankinnat vain tarpeeseen, ei huvin vuoksi

- huonelämpötila 18 astetta, pesukoneet säästöohjelmilla + lyhyet suihkut

- itse tehdyt ruoat ja suunnitelmallisuus tämän suhteen ja kauppareissujen minimointi

- mulla menee "säästölippaaseen" joka korttiostosta 1e.

- lapset halusivat netflixin; maksavat tämän viikkorahoistaan

- lapsilla kohtuulliset harrastukset (1 maksullinen per lapsi)

(- en käy kampaajalla tms)

Eli summa summarum: ennakointi, kurinalaisuus ja kohtuullisuus

Autoilusta voisi periaatteessa säästää, mutta se hankaloittaisi arkea niin paljon, etten ole siihen lähtenyt.

Vierailija
14/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen hiukseni ym. yleisten vessojen tiloissa, menen kuola valuen koira ilmeellä tuijottamaan kun joku syö jossain, jos vaikka tippuisi murenia. Yleensä ihmiset tarjoutuu ostamaan minullekin aterian. Samoin kun joku lukee lehteä, menen ystävällisesti kysymään, että voisiko hän lahjoittaa lehden minulle sen luettuaan. Yleensä toimii, ja säästöjä syntyy.

Vierailija
15/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Ruokakaupassa käynti suunnitellusti kerran viikossa. Kauppana Lidl, on halvin. Samalla ostan paljon sellaista, mikä on tarjouksessa. Nämä olen katsonut etukäteen keskiviikon lehdestä.

-Vaatteet vain tarpeeseen

- Halvat harrastukset, kuten pyöräily, ulkoilu, uiminen

- Auto on suuri menoerä, täällä maalla se on pakollinen mutta kaupungissa ei välttämättä

Vierailija
16/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ja ruokajuomana vesi. Väärä säästökohde. Maito on yksi edullisimmista kalsiumin lähteistä. Rasvainen maito myös täyttää, kun ruokaa kuluu vähemmän. Eli maidon juominen on säästöä.

Meilläkin juodaan vettä. Oon laskenut, että yks kalkkitabletti jossa on mukana tarpeeksi d-vitamiinia maksaa normaalihinnalla 50senttiä päivässä. Lisäksi välillä bongaan tarjouksia, joiden ansiosta päivähinta laskee! Maitoa taas pitäis juoda yli puolilitraa päivässä j syödä lisäksi juustoa pari siivua. Kaikkihan tietää, että juusto on kallista.

Meillä ei osteta pullaa kaupasta, eikä vaaleaa leipää. En myöskään leivo niitä juurikaan. Ainoastaan pullaa viersvaraksi pakkaseen. Vaaleaa leipää taas ei tarvita mihinkään. Meillä syödään vaan ruisleipää, usein sellaista mihin ei oo lisätty vehnää ollenkaan.

Lisäksi tehdään kauppalistaa tuotteista, jotka ovat Ruotsissa halvempia. Siinä vaiheessa kun listalla on useampi tuote teemme reissun naapurimaahan ja haemme sieltä halvemmalla.

Vierailija
17/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vertailla lentojen hintoja ja tehdä mielummin edullisia kaupunkimatkoja

Vierailija
18/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Ruokakaupassa käynti suunnitellusti kerran viikossa. Kauppana Lidl, on halvin. Samalla ostan paljon sellaista, mikä on tarjouksessa. Nämä olen katsonut etukäteen keskiviikon lehdestä.

-Vaatteet vain tarpeeseen

- Halvat harrastukset, kuten pyöräily, ulkoilu, uiminen

- Auto on suuri menoerä, täällä maalla se on pakollinen mutta kaupungissa ei välttämättä

Tuosta autoilun kalleudesta: Autossa tulee kalliiksi kaskovakuutus ja arvon aleneminen. Jos autoon on "pakko" ottaa kasko, on auto tuloihin nähden liian kallis. Pelkkä pakollinen liikennevakuutus riittää. Lisäksi halpa ostohinta takaa, että arvo juurikaan alene. Pienet remontit kannattaa teettää, mutta isomman osuessa kohdalle harkitaan saisiko lähes samalla rahalla kulkevan pelin alle.

Itse ainakin autoilen huomattavasti alle neljän kuukausilipun hinnalla tällä periaatteella. Muut syyt onneksi ajavat pyörän selkään riittävän usein, jotta kilometrejä kertyy vain 6000-9000 vuodessa. (Pidän sitä neljän hengen perheessä kohtuullisena)

Vierailija
19/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ruokakauppana Lidl, ostan usein tarjoustuotteita ja syömme mahdollisimman edullisesti

- toisaalta en tingi siitä, että joka aterialla on kasviksia ja ruoka on mahdollisimman hyvää

- ostan marketeista myös kosmetiikan, kampaajalla käyn itse kaksi kertaa vuodessa, pojan on pakko käydä useammin

- trimmaan koiran itse ja koira syö edullista mutta laadukasta ruokaa

- emme matkustelee

- ostan vaatteet ja käyttötavarat käytettynä aina kun se on mahdollista

- syön töissä omia eväitä

- lapset eivät harrasta (se ei tosin johdu säästämisestä vaan siitä että halusivat lopettaa)

- minäkin luoviin kalliin ammattiyhdistysten jäsenyydestä ja liityin YTK:hon, säästöä useampi satanen vuodessa

- kilpailutin netti- ja puhelinliittymät sekä sähkön

Siinä tärkeimmät. Mulla kaksi pahinta menoerää ovat asuminen ja auto, niistä haluisin vielä saada säästettyä. Tuntuu, että vaikka kaikki keinot on jo käytössä, kahden ison koululaisen yksinhuoltajana pk-seudulla kaikki silti menee mitä tulee.

Joitakin säästövinkkejä en tajua: kirjasto, pullan leipominen esimerkiksi. Mistä siinä säästetään?

Vierailija
20/47 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin lidlistä pari pönikkää neutraalia saippuanestettä, ja käytän sitä kaikkeen. Pyykinpesuun, hiustenpesuun, astianpesuun...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän