Sanokaa minua elitistiksi mutta jos ei osaa lukea nuotteja ei ole oikea muusikko
Aivan kuten ei voi olla kirjailija jos ei osaa lukea
Kommentit (21)
Minä lähinnä mietin, miksi kukaan musiikista kiinnostunut ihminen (saati sitten muusikko) nykypäivänä ei opettelisi lukemaan nuotteja.
Lasketaanko tabulatuurit? Jos ei, niin pitääkö kirjailijan sitten osata juuri tiettyä kieltä ollakseen oikea kirjailija?
Ei, kun oikeat muusikot tulee vain ja ainoastaan Oulunkylän pop & jazz konservatiosta.
Nuottejakin on monenlaisia. Mitä niistä tarkoittaa hän?
Perinteiset pianonuotit ovat alkeellinen ja kömpelö notaatio musiikille. Toimi keskiaikana ja kelpaa lapsille opetteluun.
Nuotit eivät kuitenkaan ole musiikkia vaan sen karkea koodaus lähinnä sävelkorkeuden ja rytmin kuvaamiseksi. Oleellinen, eli ääni, puuttuu. Oikea musiiikki on ääniä ja sellaisena esimerkiksi soittajan tai kuulijan päässä paljon täydellisempää.
Jossain olosuhteissa nuotit ovat kelpo työkalu, vaikkapa laitosmuusikoiden ja orkestereiden liukuhihnatyössä sekä isoissa sävellyksissä. Mutta sittenkin se oikea musiikki on säveltäjän mielessä ja nuotit vain sen sovittu kuvailu, tapa taltioida ennenkuin oikea manifestaatio on olemassa.
Ai haluaisitko sä olla elitisti? Siihen tarvitaan vähän enemmän kyllä.
Et sinä elitisti ole, et vain ymmärrä musiikista kovinkaan paljoa. Vaikka ehkä nuotteja osaatkin lukea.
En jaa näkemystäsi. Ihmettelen kuitenkin, miksi joku musiikkia tosissaan harrastava ei vaivaudu opettelemaan nuotteja. Kysymys on kuitenkin hyvin yksinkertaisesta asiasta.
Miehelläni on täydellinen sävelkorva ja on oppinut itse soittamaan pianoa eikä lue nuotteja. On muuten
älyttömän hyvä pianisti vaikka ei sitä ammatikseen tee. Kuka tahansa osaa oppia lukemaan nuotteja sillä ei ole musikaalisuudella mitään tekemistä. Joten toi sun teoria ontuu.
Ok, hyvä tietää. Nyt tiedän ettei Dave Grohl siis olekaan oikea muusikko, vaikka onkin ollut Nirvanassa ja Foo Fightersissa.
Minusta taas suurempi taito on oppia soittamaan korvakuulolla ja muistaa ulkoa biisit. Kun ajattelee, että monilla muusikoilla alkaa olla kymmeniä tai jopa satoja biisejä muistissaan. En pystyisi itse siihen mitenkään. Olen itse opetellut soittamaan nuoteista.
Sama kun itse en osaisi luoda uutta musiikkia, vaan soitan "orjallisesti" nuoteista.
Tunnen useita etnisiä rytmimuusikoita jotka ovat äärettömän taitavia soittajia mutta eivät tiedä nuoteista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miehelläni on täydellinen sävelkorva ja on oppinut itse soittamaan pianoa eikä lue nuotteja. On muuten
älyttömän hyvä pianisti vaikka ei sitä ammatikseen tee. Kuka tahansa osaa oppia lukemaan nuotteja sillä ei ole musikaalisuudella mitään tekemistä. Joten toi sun teoria ontuu.
Älyttömän hyvä pianisti, no, joo. Ei kuitenkaan kykenisi säestämään edes yksinkertaista joululaulua prima vista. Eli tuollainen musikaalisuus on lähinnä omaksi iloksi, ei juurikaan pysty soittamaan muiden kanssa, esim. bändissä.
Siis eihän nuotit ole mitään muuta, kun tapa kirjoittaa sävellykset paperille.
Ehkä joku rumpali voisi olla mutta nuotinlukutaidoton ammattipianisti, viulitsti tms. olisi pelkkä vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän nuotit ole mitään muuta, kun tapa kirjoittaa sävellykset paperille.
Niin, mutta se o myös "kieli", jonka avulla orkesteri pystyy yhdessä kommunikoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Nuottejakin on monenlaisia. Mitä niistä tarkoittaa hän?
Perinteiset pianonuotit ovat alkeellinen ja kömpelö notaatio musiikille. Toimi keskiaikana ja kelpaa lapsille opetteluun.
Nuotit eivät kuitenkaan ole musiikkia vaan sen karkea koodaus lähinnä sävelkorkeuden ja rytmin kuvaamiseksi. Oleellinen, eli ääni, puuttuu. Oikea musiiikki on ääniä ja sellaisena esimerkiksi soittajan tai kuulijan päässä paljon täydellisempää.
Jossain olosuhteissa nuotit ovat kelpo työkalu, vaikkapa laitosmuusikoiden ja orkestereiden liukuhihnatyössä sekä isoissa sävellyksissä. Mutta sittenkin se oikea musiikki on säveltäjän mielessä ja nuotit vain sen sovittu kuvailu, tapa taltioida ennenkuin oikea manifestaatio on olemassa.
Mutta millä toistat toisen säveltämän teoksen ilman nuotinlukutaitoa? Äärettömän työlästä ja epäkäytännöllistä jos joudut pala palalta korvakuulolta toistamaan. Sama kuin opettelisit kirjan tekstin ulkoa äänikirjasta sen sijaan että lukisit suoraan tekstiä ääneen.
Sanon sinua lähinnä ääliöksi, kun et oikeinkirjoitusta osaa.