Työharjoittelija kertoi lapselleni ettei joulupukkia ole olemassa
4v tyttöni päiväkotiryhmässä on aloittanut nuori lähihoitajaksi opiskeleva työharjoittelija. Tulin hakemaan tyttöä päiväkodista niin hän kertoi, että tämä harjoittelija oli kertonut, ettei joulupukkia ole olemassa. Lapsi oli siis keskustellut joulusta vuotta vanhemman päiväkotikaverinsa kanssa, joka alkoi väittää ettei pukkia ole olemassa. Hetken väiteltyään he kysyivät asiasta harjoittelijalta, joka kertoi kaverin olevan oikeassa, että joulupukki on vain satuhahmo.
Olin vihainen harjoittelijalle, koska joulupukki kuuluu lasten jouluun ja nyt lapseltani menee seuraavat joulut täysin pilalle. Harjoittelija kertoi arvostavansa totuutta ja ettei lapsen kysyessä saa valehdella.
Kerroin kotona miehelle ja hänen mielestä ylireagoin. Ajattelin kuitenkin ilmoittaa asiasta päiväkodin esimiehelle. Onko mielestänne ylireagointia ja miten itse olisitte ottaneet asian?
Kommentit (49)
Pieksääkö prinsessa ruusunen sut jos et oo kiltti? No ei, kyllä joulupukkisadun tarkoitus on tylyttää sikoja.
Vähän tylsä vastaus harjoittelijalta. (Vielä riittää harjoittelemista.) Lasten kanssa työskenteleville kyky kertoa tarinoita ja eläytyä leikin maailmaan on tosi tärkeä. Eri asia on sitten tietty nämä kiltteysvaatimus kiristämiset, joita jotkut vanhemmat tykkää liittää jouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vähän tylsä vastaus harjoittelijalta. (Vielä riittää harjoittelemista.) Lasten kanssa työskenteleville kyky kertoa tarinoita ja eläytyä leikin maailmaan on tosi tärkeä. Eri asia on sitten tietty nämä kiltteysvaatimus kiristämiset, joita jotkut vanhemmat tykkää liittää jouluun.
Kyky kertoa tarinoita ja eläytyä leikin maailmaan on eri asia kuin vastata yksiselitteiseen "onko tämä totta" kysymykseen rehellisesti. Jos kyse olisi ollut vaikkapa kummituksista, Hali-Nalleista tai ihmismäisesti puhuvista koirista, edellyttäisikö "leikkiin eläytyminen" että suoraan kysymykseen väitetään noita todeksi?
Lapsi ansaitsee rehellisen vastauksen. Sen jälkeen voidaan leikkiä että se onkin totta!
Mutta eihän Joulupukki ole totta. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi lapsille uskotellaan toista.
Kiva, että tänne on tullut myös minun kanssa samaa mieltä olevia vastauksia. Edelleen harmittaa eilinen ja lapsikin on asiasta ihan ihmeissään. Sanoin lapselle, että ehkä harjoittelija ei itse ole ollut tarpeeksi kiltti saadakseen joulupukilta lahjoja, jonka takia luulee, ettei se ole totta. En yhtään tiedä auttoiko tuo, vai menikö lapselta lopullisesti usko joulupukkiin.
En välttämättä esimiehelle asti tietoa välitä, mutta aion ainakin kysyä mielipidettä tapahtuneesta ryhmän muilta aikuisilta.
AP
Nuori lähihoitajaopiskelija päiväkodissa työharjoittelijana ei tosiaankaan ole kasvatuksen ammattilainen. Ei välttämättä aio edes suuntautua lasten hoitoon. Voi olla jopa toisesta kulttuurista, jossa joulupukkiuskosta ei ole omaa kokemusta. Tai voi olla itsellä huonoja muistoja joulupukista. Joulupukkisadussa ON tiettyjä ongelmia rehellisyyskasvatuksen kannalta. Mutta kyllä lapsi ymmärtää kasvaessaan, että joulupukki on leikkiä ja satua, mikä on eri asia kuin valetta. Pienempänä ei edes osaa tehdä eroa sadun ja toden välillä. Käsite "aikuisten oikeesti" kuvaa hyvin tätä epätietoisuutta.
Juttelin tänään päiväkodissa lasta hakiessa ryhmän lastentarhanopettajan kanssa, joka lupasi puhua asiasta vielä työharjoittelijalle. Ei kuitenkaan sanonut olevansa kummankaan puolella asiassa. Eli ei sanonut, että harjoittelija olisi tehnyt jotain väärin, eikä myöskään että minä ylireagoisin.
AP
Vierailija kirjoitti:
Juttelin tänään päiväkodissa lasta hakiessa ryhmän lastentarhanopettajan kanssa, joka lupasi puhua asiasta vielä työharjoittelijalle. Ei kuitenkaan sanonut olevansa kummankaan puolella asiassa. Eli ei sanonut, että harjoittelija olisi tehnyt jotain väärin, eikä myöskään että minä ylireagoisin.
AP
No takana päin naureskelee sulle miten ylireakoit... Ei tommosta kehtaa päin naamaa kertoo tai pahoittaisit vaa mielesi ja lapsellisesta syystä 🤔😅
Ei liity kyllä ketjun aiheeseen mutta itsekin tajusin luettuani tämän viestin että lohikäärmeet on ilmeisesti satuolentoja. Oli pakko vielä googlettaa ja selvittää että kyllä se näin on. En ole sinällään tietysti asiaa ajatellut mutta ei kyllä ollut minulle ihan selvä, jos joku lapsi olisi vaikka kysynyt niin olisin voinut helposti esim. väittää niiden elävän jossain aavikoilla.
Ja ikää minulla on 23 vuotta, aina oppii näköjään uutta :O