Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ikäerolla merkitystä sisarussuhteessa?

Vierailija
11.01.2019 |

Ovatko sisarukset, joilla on vain vuosi tai kaksi ikäeroa, helposti läheisempiä kuin esim. 16 vuoden ikäerolla syntyneet? Voisin ainakin itse kuvitella niin, koska ensiksi mainitussa tapauksessa he ovat oikeasti kasvaneet ja kehittyneet yhdessä. Jälkimmäisessä tapauksessahan toinen on ollut toisen syntyessä jo melkein täysi-ikäinen eivätkä he ole yleensä asuneet samaan aikaan vanhempiensa luona kuin muutaman vuoden.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sillä, mitä isompi ikäero niin sitä todennäköisempää että sisarukset eivät ole keskenään tietyllä tavalla läheisiä. Toki suhteeseen vaikuttaa monet muutkin asiat, mutta juuri niin kuin sanoit, on eri asia onko parin tai muutaman vuoden ikäero vai reippaasti yli 10 vuotta.

Vierailija
2/9 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sillä. Isosiskoni ja isoveljeni eivät edes tiedä millaisen lapsuuden ja nuoruuden minä elin koska ikäero. Ja olen aina kärsinyt siitä pomottamisesta, jolla meihin nuorempiin auhtautuivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä se pienikään ikäero ole tae sisarusten läheisyyteen, mutta lisäähän se sen todennäköisyyttä kuin että olisi yli 10 vuotta ikäeroa, jolloin sisarunset eläisivät jatkuvasti aivan eri elämänvaihetta. Mutta ei se iso ikäero myöskään estä, että suhteesta tulisi läheinen.

Vierailija
4/9 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni ikäero = kilpailu

Suuri ikäero = varavanhemmaksi joutuminen

Vierailija
5/9 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että noin 5-10 vuoden ikäero on se sopivin. Sisarukset tulevat paremmin toimeen ja nahistelevat vähemmän kuin pienemmällä ikäerolla. Nykyään lapsilla on jopa paremmat välit toisiinsa kuin meihin vanhempiin.

Vierailija
6/9 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on viisi vuotta ja kymmenen vuotta vanhemmat siskot. Jatkuvaa kyykytystä ja nöyryyttämistä ja käskyttämistä.

Omat lapseni hankin kahden vuoden ikäerolla juuri tästä syystä. Omani eivät riitele ikinä. Kuin paita ja perse.

Vierailija
7/9 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla iso ikäero sisaruksiin (asuivat jo omillaan kun synnyin), eikä olla yhtään läheisiä.

Vierailija
8/9 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaakohan 16 vuotta sisarustaan nuorempi yleensä pahemmin edes muistaa aikaa, jolloin he asuivat samaan aikaan vanhempiensa luona? Ihmisen ensimmäiset muistikuvat ovat yleensä n. 3-4-vuotiaana koettuja asioita ja suurin osa muuttaa pois kotoa siinä lukion/ammattikoulun jälkeen eli 18-19-vuotiaana.

Vierailija
9/9 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 1,5 vuotta vanhempi sisarus, jonka kanssa ei olla kovin läheisiä johtuen lapsuuden jatkuvasta vertailusta. Meidät puettiin samoin ja mun oletettiin olevan kiinnostunut samoista asioista kuin siskoni. Sisko on tosi määrätietoinen ja kovakin luonteeltaan eikä olla juurikaan tekemisissä. 9 vuotta nuorempaan veljeeni mulla on lämpimät ja läheiset välit vaikka en juuri teini-iässä hänen tekemisistään ollut kiinnostunut. Pienenä hoivasin söpöä taaperoa kyllä, mutta ollaan aikuisina lähennytty valtavasti. Suhde sisaruksiini johtuu osittain perhedynamiikasta ja osittain siitä että meidän luonteet vaan sopii veljen kanssa paremmin yhteen. Eli ei todellakaan ole aina näin että pieni ikäero tekisi välit läheisemmäksi aikuisena!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä