Olen korkeasti koulutettu, liberaali ja feministi nainen, mutta silti salaa haluasin perinteisen suhteen, jossa mies olisi perheen pää
Niin, otsikossa paradoksini. Olen vahva (itsenäinen ja fyysisestikin vahva, haba isompi kuin monella hoikalla miehellä) nainen, joka yhteiskunnan tasolla haluaa tasa-arvoa. Silti salaa uskon, että minulle henkilökohtaisesti paras olisi vanhanmallinen parisuhde, jossa mies on viime kädessä perheen pää. Ristiriitaista on, että kaikki parisuhteeni ovat menneet ihan päinlaelleen ja minuun on ihastuneet lähinnä miehet, jotka nauttivat siitä että olen niin vahva ja jopa kohtelen heitä huonosti.
Pari esimerkkiä. Viimeisin miesystävä oli käymässä luonani ja näki ruokapöydällä huuhdellun (kierrätykseen menevän) raejuustopurkin. Hän siirsi sen roskikseen, ilmeisesti auttamistarkoituksessa kun ei tiennyt, että purkki on menossa erilliseen muovinkierrätys-astiaan. "HEI, ÄLÄ LAITA SITÄ ROSKIIN", kivahdin miehelle kiukkuisesti. Mies hymyilee lammasmaisesti: "aah mä yritin vähän auttaa... miksei laiteta roskiin?" "KOSKA MÄ SANON NIIN". "Ah, okei juuu". Myönnän, huonoa käytöstä multa tiuskia noin, enkä kavereille puhukaan yleensä noin. Mutta pohjimmiltani toivoin, että mies olisi tuossa tilanteessa ärähtänyt, että hänelle ei puhuta noin ja tarvittaessa tehostanut sanomaansa vaikka läpsäyttämällä pepulle. Ei, en kannata väkivaltaa, mutta mulla on iso treenattu takapuoli, siinä ei joku läpsäisy tuntuisi paljoa; olisi enemmän symbolinen juttu.
Tämä siis oli vain yksi esimerkki. Sama eksä mm. halusi laittaa vastuuta mulle omista päätöksistään. Toivoi, että olisin tehnyt muutamia isoja päätöksiä hänen työhönsä liittyvistä valinnoista vaikka mulla ei ole mitään osaamista tai kykyä päättää täysin vierasta ammattialaa koskevista jutuista. Samoin mun olisi pitänyt päättää hänen aiemmasta suhteesta olevien lasten harrastuskuvioista, ilman lasten tai tilanteen tuntemusta. Opiskeluvuosien ex poikaystävä toivoi, että olisin valvonut hänen tenttiin lukemista ja jos ei suju aikataulun mukaisesti niin olisi pitänyt dominamaisesti näpäyttää viivottimella sormille. Tuo ex myös kuvitteli, että olen pohjimiltani joku miesten alistamisesta nauttiva domina ja oli siitä ilmeisen innoissaan. En itse osannut (enkä osaa oikein vieläkään) kertoa miehille, että vaikka näytän itsevarmalta ja vahvalta, en todellakaan halua ottaa dominoivaa tai edes tasa-arvoista asemaa parisuhteessa.
Tiedän, että tämä aihe herättää ärtymystä ihmisissä, mutta olisi kiva kuulla muiden kokemuksia, jos on tähän teemaan liittyen.
Kommentit (58)
Olet tehnyt virheen jo määrittelyssäsi. Feministi ei ole liberaali, eikä tasa-arvon kannattaja. En siis ihmettele, että ajatuksesi ovat sekavia muutenkin.
Luin otsikon.
Ihan normaali toive naisella.
Olen koulutettu henkilö ja hyvin itsenäinen.
Minustakin olis ok, jos míes olisi perheen pää.
Olipa yllätys. Kukapa terve nainen ei tuota haluaisi
kyllä bdsm touhuin löytyy miehiä, tiedän yhden jolla on kaapissa bdsm teline
Voi v*ttu mikä provo.
Ja miehen kirjoittama.
0/5
Hm, eikö tuossa ole kyse vain siitä, että nössö mies on ylipäätään ärsyttävä. Kukaan ei yleensä pidä sellaisista ihmisistä, jotka ensin yrittävät laittaa kaiken vastuun päätöksenteosta toisen harteille ja jälkikäteen sitten uhriutuvat, ettei heitä koskaan kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Voi v*ttu mikä provo.
Ja miehen kirjoittama.
0/5
Tää. Trollaus paistoi nyt vähän liikaa läpi.
Vierailija kirjoitti:
Voi v*ttu mikä provo.
Ja miehen kirjoittama.
0/5
Tuo urpo miesasiaperse kirjoittaa joka päivä jonkun saman jutun - olen keltavihreäunnuttaja, feministinainen, silti haluan olla kikkelinpään päällä aamuisin, mitä teen, terv marja-liisa, vahva ja vapaa miesasiamies.....
Vierailija kirjoitti:
Voi v*ttu mikä provo.
Ja miehen kirjoittama.
0/5
Provo tai ei mutta näitä naisia on tullut paljon vastaan.
Ei mahda Suomesta enää sellasia miehiä löytyä, ainakaan kantaväestöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi v*ttu mikä provo.
Ja miehen kirjoittama.
0/5
Provo tai ei mutta näitä naisia on tullut paljon vastaan.
Nykyisin aika iso turnoff vaan.
Blablabla...
Huono trolli.
Sanon silti että tässä on nyt vahvuus ymmärretty ihan väärin. Vahvat eivät kohtele toisia huonosti. Heidän ei tarvitse. Eikä ihmiselle koskaan ole hyväksi olla kantamatta vastuuta itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Hm, eikö tuossa ole kyse vain siitä, että nössö mies on ylipäätään ärsyttävä. Kukaan ei yleensä pidä sellaisista ihmisistä, jotka ensin yrittävät laittaa kaiken vastuun päätöksenteosta toisen harteille ja jälkikäteen sitten uhriutuvat, ettei heitä koskaan kuunnella.
Ei pelkästään se, että nössö mies on ärsyttävä. Kyllä jotkut naisista tykkää nössöistäkin. Mutta mun paradoksi on se, että ensinnäkin mun on tosi vaikea myöntää, että en haluaisi tasa-arvoista suhdetta ja toiseksi se, että koska olen itse niin vahvanOLOINEN, niin vuosien varrella musta on kiinnostuneet vääränlaiset miehet.
ap
Ihan hauska provo. Varsinkin tämä kohta sai hymyn huulille:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pohjimmiltani toivoin, että mies olisi tuossa tilanteessa ärähtänyt, että hänelle ei puhuta noin ja tarvittaessa tehostanut sanomaansa vaikka läpsäyttämällä pepulle. Ei, en kannata väkivaltaa, mutta mulla on iso treenattu takapuoli, siinä ei joku läpsäisy tuntuisi paljoa; olisi enemmän symbolinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Blablabla...
Huono trolli.
Sanon silti että tässä on nyt vahvuus ymmärretty ihan väärin. Vahvat eivät kohtele toisia huonosti. Heidän ei tarvitse. Eikä ihmiselle koskaan ole hyväksi olla kantamatta vastuuta itsestään.
Arvasin, että näitä trolli/provo huutelijoita tulee, sen verran herkkä aihe ilmeisesti. Mitä tulee vahvuuteen, niin koen enemmän olevani vahvalta vaikuttava kuin aidosti vahva ja itsevarma. Annan vaan sellaisen kuvan, mikä ilmeisesti houkuttelee vääränlaisia miehiä. Ja voin muuten vakuuttaa, että dominoivaa naista toivomia miehiä on muuten yllättävän paljon!
Huonolla kohtelulla en tarkoita mitään pettämistä yms. vakavaa, enemmän tyyliin satunnaista tiuskimista ja kiukuttelua tyhjästä.
ap
No hyvä ihminen, värjää pää blondiksi ja ala kikattelemaan, jos se on haaveesi. Meitä on moneen junaan.
Suomalaiset miehet nyt ylipäätään ovat monesti aika heikkoja. Monessa perheessä äiti on vastannut aivan kaikista töistä isän kadotessa omiin menoihinsa. Täysin ymmärrettävää, ettei tällainen perhemalli ainakaan houkuta älykästä naista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hauska provo. Varsinkin tämä kohta sai hymyn huulille:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pohjimmiltani toivoin, että mies olisi tuossa tilanteessa ärähtänyt, että hänelle ei puhuta noin ja tarvittaessa tehostanut sanomaansa vaikka läpsäyttämällä pepulle. Ei, en kannata väkivaltaa, mutta mulla on iso treenattu takapuoli, siinä ei joku läpsäisy tuntuisi paljoa; olisi enemmän symbolinen juttu.
nämä trollikommentit kiteyttää aika hyvin sen, miksi tästä teemasta on tosi vaikeaa puhua miehille, kun ajatuksenakin monille niin hassu ja mahdoton.
ap
En nyt oikein ymmärrä. Itse olen myöskin feministi mutten salaile samantapaisia mieltymyksiäni mitä tulee esim. miehiin tai parisuhteisiin. Olen luullut, että feminismi on juuri sitä, että nainen voi elää kuten itse tahtoisi, ei miesten odotusten mukaan. Ei siinä ole mielestäni mitään feminismin vastaista, jos haluaa ”vanhanaikaisen” parisuhteen tai olla kotiäitinä tms. jos vain tekee sen täysin omasta halusta.