Terapeuttini ei ymmärrä minua elitistisistä taustoistaan käsin
Maailmamme eivät kohtaa. Terapeuttini on varakkaan oloinen henkilö, jolla on akateeminen tutkinto.
Hänen on vaikea ymmärtää esim. sitä kuinka vähän itsenäistä harkintavaltaa minulla on elämässäni. Lapsuudenperheeni on hänelle ilmeisesti jotain sellaista, josta hän on lukenut oppikirjoissa. Saan käyttää paljon aikaa ja vaivaa asioiden avaamiseen ja selittämiseen. Kuvitteellinen esimerkki: jos mun jalka murtuisi ja liikkuminen vaikeutuisi, terapeuttini saattaisi ehdottaa ystävän kyydillä tai taksilla liikkumista. Minulla ei ole rahaa eikä ystäviä.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirsi Valasti?
Nämä rikkaat, akateemisista perheistä jossa elämä on yhtä onnistumista eivät ymmärrä päinvastaisia ihmisiä.
Terapeutin tehtävänä ei ole ymmärtää!
Miten terapeutti siinä tapauksessa kykenee auttamaan asiakasta, jollei lainkaan pysty samaistumaan hänen asemaansa?
Vierailija kirjoitti:
Onko ratkaisukeskeinen? Kuulostaa vähän siltä. Minulle se ei sopinut lainkaan, toivottavasti voit vaikka vaihtaa terapeuttia.
Millaiseen terapiasuuntaukseen vaihdoit? Mitä olet pitänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin. Tekstisi alkaa sinun itsesi oletuksella terapeutista, ja päättyy sinun keksimääsi oletukseen siitä, mitä terapeuttisi voisi sanoa.
Eli kyse on siitä, että sinulla on ennakkoluuloja. Ei siitä, että terapeuttisi ei voisi sinua ymmärtää.
Minulla on todellisiakin esimerkkejä, mutta en halua niitä tähän laittaa julkisesti. -ap
No, tuo ’varakkaan oloinen’ on sinun puoleltasi oletus. Et sinä tiedä terapeutin varallisuutta.
Eivätkö kalliit vaatteet, kellot, korut, matkustelu ulkomailla, oopperaharrastus yms. viesti vauraudesta?
Ei. Minulla on sukulainen, jolla on kaikkea tuota, ja hän on erittäin pienituloinen. Vaatteet saa läheisiltään lahjaksi, samoin mm kellot. Matkustelun maksavat läheiset, jotka asuvat eri mantereella, ja haluavat nähdä tätä ihmistä. Musiikki on hänen harrastuksensa, ja oopperaan löytyy myös hyvin edullisia lippuja.
Kyllä kuvaamasi kaltainen ihminen on vauras, tässä tapauksessa vain läheistensä kautta. Tuollainen on erittäin harvinainen ja etuoikeutettu tilanne.
Uskon täysin, että tämä on ongelma, ap. Valitettavasti.
T. Psykologi
Vierailija kirjoitti:
Onko ratkaisukeskeinen? Kuulostaa vähän siltä. Minulle se ei sopinut lainkaan, toivottavasti voit vaikka vaihtaa terapeuttia.
Ratkaisukeskeinen on siitä hankala suuntaus, että sen puolen terapeuteissa tasoerot ovat huimat. Osa on oikeasti näkemyksellisiä ja pystyy asettumaan asiakkaan nahkoihin ja ymmärtämään myös tämän kokemat haasteet. Sitten taas on ratk.kesk. terapeutteja, joille ratkaisukeskeisyys = halki-poikki-pinoon -mallin neuvoja liukuhihnalta ottamatta ollenkaan huomioon esim. asiakkaan senhetkistä elämäntilannetta. Ratkaisukeskeisyys ei saisi tarkoittaa pinnallisuutta ja patenttiratkaisujen (heh) tuputtamista toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapeuttisi on todennäköisesti tavannut kymmeniä kaltasiasi "en voi tehdä, kuten ohjeistat" -tyyppejä, jotka kaikin tavoin kerjäävät terapeuttia sanomaan, että asiakkaassa ei ole vikaa, vika on niissä, jotka eivät auta.
Terapeutin tehtävänä ei edes ole ymmärtää sinua, vaan auttaa sinua ymmärtämään, missä ajattelet väärin ja sitten auttaa sinua muuttamaan ajattelutapojasi. Ei hän edes halua ymmärtää, miksi olet siellä. Hän toivoo, että tunti kanssasi on nopeasti ohi.Oletko työhösi kyllästynyt terapeutti? - eri
Olen realisti. Kela korvaa aivan liian usein terapian, vaikka asiakkaalla ei ole minkäänlaista tarkoitusta palata normaaliin elämään. Terapeutista tehdään sylkykuppi (toki meidät on koulutettu kohtaamaan asiakkaiden tunteita), joten on aika lailla turhauttavaa yrittää harjoittaa uudenlaisia ajattelumalleja,kun toine on päättänyt, että yksikään ohje ei käy. Kun vaan ei käy.
Trololololololoooooooooooooooooooooo
Miksi tuhlaat rahojasi jos et ole tyytyväinen.
Aika vaihtaa ammattia. Vaikutat sopimattomalta työhösi, kun suhtaudut asiakkaisiin noin asiattomasti.