Eno lupasi järjestää nuorilleni ensi kesäksi töitä, tyttö sai paikan marjojen- ja herneenmyyjänä, poika rakennustyömaalta - huima palkkaero
Tyttönikin kysyi sinne raksalle, mutta enon mielestä se ei ole naisten hommaa. Näin ollen tyttö saa palkkaa n. puolet siitä mitä nuorempi veljensä.
Joo, olen kiitollinen enolle että hommasi nuorille töitä, mutta miksei voinut kuunnella tytön toivetta?
Kommentit (45)
Keskimäärin pojat on vahvempia kuin tytöt. En ottaisi mitään pikkupoikaakaan raksalke, mutta tyttö saisi olla aika bodari, että ottaisin. Olen nainen ja teen raskasta ruumiillista työtä ns.miesten töissä. Pakko vähän jakaa . Pärjään joissain paremmin, mutta raskaat hommat kusee. Käyn punttisalilla yms. eli ihan fitissä kunnossa olen. Mutta se vain on luonnon laki. Mutta kyllä miehet tulee joitakin tiettyjä duuneja vaihtamaan minun kanssani, koska he eivät pärjää niin hyvin niissä. Jos työ vaatii fyysistä voimaa, niin keskimäärin ottaisin siihen miehen. Ei sovinismia vaan realismia.
Tuota palkkaa en ymmärrä. Ei apupojilla ole hyvä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen tytön pitäisi tyytyä olemaan raksasiivooja ja poika pääsee automaattisesti "oikeisiin hommiin"?
Eihän sen pidäkään. Sehän menee herneitä myymään. Jos ei työpaikka kelpaa, etsikööt itse paremman paikan.
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin pojat on vahvempia kuin tytöt. En ottaisi mitään pikkupoikaakaan raksalke, mutta tyttö saisi olla aika bodari, että ottaisin. Olen nainen ja teen raskasta ruumiillista työtä ns.miesten töissä. Pakko vähän jakaa . Pärjään joissain paremmin, mutta raskaat hommat kusee. Käyn punttisalilla yms. eli ihan fitissä kunnossa olen. Mutta se vain on luonnon laki. Mutta kyllä miehet tulee joitakin tiettyjä duuneja vaihtamaan minun kanssani, koska he eivät pärjää niin hyvin niissä. Jos työ vaatii fyysistä voimaa, niin keskimäärin ottaisin siihen miehen. Ei sovinismia vaan realismia.
Tuota palkkaa en ymmärrä. Ei apupojilla ole hyvä palkka.
Niin. Jos työehtosopimuksia noudatetaan niin itseasiassa marjan myyjän palkka taitaa olla jopa hieman parempi kuin rakennusalan alkupalkka (8,98€/h)
Lienee tytölle ihan hyvä opetus. Jos valitsee naisvaltaiselta alalta "kivan duunin", niin palkka voi sitten olla aika matala aikuisuudessakin.
Jos palkka olisi sama, niin itsekin menisin myymään mielummin marjoja, kuin hikoilemaan raksalle.
Toki tässä tapauksessa asenne oli oikea, kun tyttö kysyi, että miksi en pääse raksalla. Ehkä sitä voisi käyttää työnhaussakin, "pääsisin myymään marjoja, mutta haluan vaativampaa duunia"
En mäkään ottaisi meidän raksalle teinityttöä töihin. Ihan vain suojellakseni molempia osapuolia, sekä tyttöä rasvajutuilta, joita on raksalla puhuttu 60-luvulta asti, ja joita ei lopeteta siksi että yhden kesän joukossa pyörii alaikäinen tyttö jonka korviin niitä e saa mennä, ja työmiehiä siksi, ettei tule vain sitten mitään sanomista myöhemmin, jota pitää alkaa selvittelemään. Täysi-ikäiset pääsee sitten molemmat sukulupuolet töihin, ja raksasiivoojissa meillä on enempi naisia kuin miehiä.
Sain rakennussiivooja ihan hyvää palkkaa ja samalla tuli juteltua nuorten raksamiesten kanssa.
Hyvät muistot jäi tuosta kesätyöstä ja talvilomallakin kävin siivoamassa.
Meillä oli sama tilanne mutta palkkaajana lasten oma isä. Edelleen olen sitä mieltä ettei teini-ikäinen poikamme pystynyt tekemään raksalla yhtään mitään sellaista mihin tyttökin ei olisi pystynyt.
Nainen raksalla on yllättävän kallis. Pitää olla erikseen omat sosiaalitilat eli kustannuksia voi syntyä enemmän kuin mitä tyttö saa kesän aikana palkkaa.
Tyttöhän voi kysellä muita "miestentöitä", jos palkka kiinnostaa enemmän kuin työ eli esim. metsänistutusta ja -raivausta on kyllä tarjolla.
Poika saa siis palkkaa 16 e/h ja tyttö 8 e/h? Pojalla on aika lailla hyvä palkka apupojaksi.
Rasvaisempia juttuja se tyttö saa kuulla siellä mansikkakojussa. Sanokaa miehilleinne että se "saako sitä sun mansikkaa maistaa" on jo ihan vtun kulunut heitto.
Vierailija kirjoitti:
Nainen raksalla on yllättävän kallis. Pitää olla erikseen omat sosiaalitilat eli kustannuksia voi syntyä enemmän kuin mitä tyttö saa kesän aikana palkkaa.
Tyttöhän voi kysellä muita "miestentöitä", jos palkka kiinnostaa enemmän kuin työ eli esim. metsänistutusta ja -raivausta on kyllä tarjolla.
Ei ne naiset nyt niin harvinaisia ole, ellei nyt ihan pikkutyömaasta ole kyse. Meidän pienimmillä työmailla naisten sosiaalitilat on samassa kopissa työmaatoimiston kanssa. Maalareista varmaan suurin osa on naisia, samoin rakennussiivoojista, joita yleensä yksi käy työmaalla koko hankkeen ajan.
Niin sitä toisilla suku järjestää työpaikat ja äiti valittaa palkoista. Hössön hössön.
Pitääkin ehdottaa ukolle, että hakee apupojaksi raksalle. Nousisi palkka pari euroa, työt kevenisi ja työajat paranisi. 🤔 Porvooseen pääsisi suoraan motaria.
Miten aloitus on päässyt läpi sensuurista? Eikös 3no ole kielletty sana?
Serkku oli teininä kesät raksalla maalaamassa lautoja ja voisin väittää että haki ihan tarkoituksella huomiota miehiltä, pukeutumisella ym.
Mökilläkin juoksenteli jatkuvasti tissit paljaana, oli kyllä nuorena hyvän näköinen kaikin puolin.
Tämä siis 80 - 90luvun vaihteessa.
Vierailija kirjoitti:
Tyttönikin kysyi sinne raksalle, mutta enon mielestä se ei ole naisten hommaa. Näin ollen tyttö saa palkkaa n. puolet siitä mitä nuorempi veljensä.
Joo, olen kiitollinen enolle että hommasi nuorille töitä, mutta miksei voinut kuunnella tytön toivetta?
Uskomaton tarina. Marjamyynnissä on palkka joku 6-8 e tunnille, poikasiko muka saa 12-16 e tunnille apupoikana?
16 e on jo ammattilaisen palkka.
En viitsinyt lukea kommentteja kun otsikko jo ärsytti. ENO JÄRJESTI!
Miksi tyttäresi on tyydyttävä tuohon hommaan? Eihän normaali kesätyöhaku ole vielä kunnolla käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton tarina. Marjamyynnissä on palkka joku 6-8 e tunnille, poikasiko muka saa 12-16 e tunnille apupoikana?
16 e on jo ammattilaisen palkka.
Juu. Ja olettaen että nää on molemmat alaikäisiä kun eno on joutunut järkkäämään duunit ja tää poika on siis nuorempi. Jos tyttö on 17-vuotias, niin tää veli on siis korkeintaan 16-vuotias ja pääsee tosta vaan raksalle 14-16 €/h hommiin, ilman koulutusta ja kokemusta, alaikäisenä. Toi on kuukausipalkkana 2100- 2500 €.
Jos on noin tukevasti jalka porvoolaisen raksafirman oven välissä niin pojan kyllä kannattaa alkaa miettimään tuosta ihan työuraa.
Tämä on totta. Ei pidä olla liian sinisilmäinen.