Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mammografia 50-vuotiaana

Vierailija
10.01.2019 |

Koska tulee kutsu? Käykö se kutsu lähetteenä yksityiselle, kun tietty itse maksaisin tutkimuksen?

Onko joku käynyt 50 v. mammossa? Mitä todettiin. Pelkään mennä sinne.263

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviitko sä jonkun kutsun? Varaa aika ja mene.

Vierailija
2/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukkotarkastuskutsu tulee sinä vuonna kun täytät. Itselleni tuli vasta loppuvuodesta vaikka syntynyt keskellä vuotta.

Kutsussa kerrotaan paikka, jossa mammografia suoritetaan sekä aika, jonka voit toki vaihtaa.

Ei sattunut, nopea toimitus. Mitään ei löytynyt.

Jos haluat itse kustantaa tuon (en kyllä ymmärrä miksi), niin mitään lähetteitä ei tarvita. Menet vaikka omalle gynellesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voiko mammografiaan mennä ilman lääkärin lähetettä? 50-vuotiaanahan tulee automaattisesti kutsu mammoon iän perusteella.

Vierailija
4/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinkunnan kustannuksella tehtävään tulee kutsu. Ajankohta esim. Espoossa määräytyy syntymävuoden mukaan. Viime vuonna oli parillisina vuosina syntyneet, tänä vuonna parittomina vuosina syntyneet.

Yksityiselle voit mennä koska tahansa, kustannukset maksat itse.

Vierailija
5/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän gynekologi tee mammografiaa, vaan röngtenlääkäri. Mutta pitääkö sinne olla lähete?

Vierailija
6/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa mammografiaan omalla kustannuksella, tarvitsee lääkäriltä lähetetteen. Yleislääkäri tai työterveyslääkäri voi kirjoittaa. Jos haluaa vain omaa mieltä rauhoittaakseen mennä, maksat kustannukset itse, koska joudut menemään yksityiselle.

50-vuotistarkastukseen tulee kutsu, itse kävin viime vuonna paikallisessa Terveystalossa, jossa nämä seulonnat omalla paikkakunnallani hoidetaan. Tämän mammografian kustnnukset maksaa yhteiskunta.

Vierailija
7/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltä löydettiin kyhmy siksi jo 48v pääsin. Lisäksi oli ultra kyhmyjen vuoksi.

Minulla alhainen kipukynnys ja kestin sen eli kuka vain kestää.

Varpaillaan jouduin olemaan niin tiukalle täti likisti rinnan, kai joku sadisti, vaikka ne laitteet on säädettäviä.

Ehkä kivuliainta pienirintaisille.

Vierailija
8/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 7: mikä sinun kyhmysi syy oli? Oliko jokin hyvänlaatuinen juttu?

Vierailija
9/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseltä löydettiin kyhmy siksi jo 48v pääsin. Lisäksi oli ultra kyhmyjen vuoksi.

Minulla alhainen kipukynnys ja kestin sen eli kuka vain kestää.

Varpaillaan jouduin olemaan niin tiukalle täti likisti rinnan, kai joku sadisti, vaikka ne laitteet on säädettäviä.

Ehkä kivuliainta pienirintaisille.

Ei ollut mitään kestämistä, olisin voinut olla siinä laitteessa vaikka kuinka kauan.

T. Pienirintainen

Vierailija
10/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin joskus 5 vuotta sitten yksityisesti mammografiassa. Ei tarvinnut lähetettä. Mutta onhan käytäntö voinut muuttua.

Vierailija
12/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käy yksityiselle. Lapussa on osoite ja aika. Ajan voi vaihtaa,

Seulonta Tampereella 2 vuoden välein.

Olen käynyt 50v . ja 52. ja seuraava vuoden päästä.

Olet aikuinen niin nyt vähän päätä ylös, ei ole mitään pelättävää.

Se on nopsaan ohi eikä todellakaan tarvita mitään yksityistä siihen.

Vierailija
13/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muutaman minuutin juttu. Rinnat ei räjähdä siinä puristuksessa, vaikka välillä siltä tuntuu.

Vierailija
14/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eipä tässä se itse tutkimus hirvitäkään, vaan se tutkimuksen tulos. Kauanko tulosta piti odottaa?

Vierailija
15/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitteet on uudistuneet eikä nämä uudeet litistä eikä satu. Olen pieni- ja tiivisrintainen ja kävin ekan kerran tuossa 50-vuotiaana. Se oli ihan helppo ja nopea juttu.

Vierailija
16/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi mennä mummografiaan.

Vierailija
17/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt, joutunut ultraääneen, löytyi kasvain, otettiin biopsia ja nyt odotan vastausta.

Kannattaa käydä!

Vierailija
18/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna täytin 50, loppuvuodesta tuli kutsu. Kyllä mulla vaan oli kovasti litistelevä kone. Ja sattui. Mutta kestihän se vain hetken per kuva. Kyllä sen kestää. Hyödyllinen tutkimus. Ei onneksi mitään löytynyt.

Vierailija
19/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pelottaa tämä kun rintakehä jotenkin todella arka paikka. Siis aikanaan ultrattiin sydän niin ultralaitteenkin painelu tuntui hyvin epämiellyttävältä. B-C rinnat minulla. Onko varmaa ettei satu?

Vierailija
20/22 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy muistuttaa, että nuo seulonnat, mitkä iän perusteella tehdään, eivät ole millään lailla pakollisia. Aikuinen ihminen päättää itse.