Ulkosuomalaiset, harkitsetteko paluumuuttoa?
Itse kaipaan Eurooppaan oltuani muualla parikymmentä vuotta mutta mieluiten jonnekin Alppien liepeille. Jos vastaan kävelisi hyvä tarjous Suomesta (mitä todennäköisesti ei tapahdu) niin luultavasti ottaisin sen mutta en varsinaisesti etsi mitään.
T. Australia
Kommentit (16)
En missään nimessä. Siellä jyllää todella suuri ra sismi mikä on verhottu maahan muuttokriittisyydeksi sekä tämän palstan juttuja seuraillessa huomaa miten moni antaa tukensa nat sismille.
Toiseksi se köyhyys ja epärehellisyys politiikoissa sekä korruptenoisuus. Suomessa myös tuo venäjäuhka. Kohta siellä on varmaan sisällissotakin..
En palaa Suomeen ikinä. Asun Euroopassa edelleen, mutta en kaipaa Suomeen. Syitä on monia mutta suurin on Suomen harvinaisen surkea ilmasto. Ei ole ikävä!
En missään nimessä. Olen asunut lapsuuteni Suomessa, mutta viimeiset 8 vuotta ulkomailla niin Aasiassa kuin keskieurooppassakin. En näe yhtäkään syytä, miksi lähtisin takaisin Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä. Siellä jyllää todella suuri ra sismi mikä on verhottu maahan muuttokriittisyydeksi sekä tämän palstan juttuja seuraillessa huomaa miten moni antaa tukensa nat sismille.
Toiseksi se köyhyys ja epärehellisyys politiikoissa sekä korruptenoisuus. Suomessa myös tuo venäjäuhka. Kohta siellä on varmaan sisällissotakin..
Minullekin tämä palsta on ikkuna Suomeen mutta vaikea uskoa että palstalla vallitseva agressiivisuus ja negatiivisuus edustaisi yleisiä asenteita ja mielipiteitä. Jos edustaa niin sitten on kyllä asiat huonosti.
En missään nimessä palaisi Suomeen! Suomi on vakavasti sairas, ja suomalaiset voivat hirvittävän huonosti.
Olen asunut pysyvästi ulkomailla 22 vuotta, eikä minulla ole mitään siteitä Suomeen. Vanhemmat kuolleet, paras ystävätär nuoruudesta asti asuu myös Euroopassa. Suomi ei todellakaan houkuta millään muotoa. Kauhistuneena seuraan uutisia ja Suomen asioita. Ehkä tältä ulkopuolelta näkee kaiken selkeämmin kuin sieltä kaiken sen kaaoksen keskeltä. En ymmärrä miksi maan on annettu ajautua siihen kuntoon ja kuka hyötyy sitten lopputuloksesta josta tulee väistämättä hirveä?
En todellakaan.
Ottakaa niitä turvíksia vaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse kaipaan Eurooppaan oltuani muualla parikymmentä vuotta mutta mieluiten jonnekin Alppien liepeille. Jos vastaan kävelisi hyvä tarjous Suomesta (mitä todennäköisesti ei tapahdu) niin luultavasti ottaisin sen mutta en varsinaisesti etsi mitään.
T. Australia
Olen asunut ulkomailla vuodesta 1995. Ehdottomasti aion palata Suomeen heti kun eläkepäivät koittavat. Vielä noin kymmenen vuotta on työuraa jäljellä. Mieheni on suomalainen ja asunut ulkomailla kanssani 15 vuotta. Hänkin haluaa onneksi palata Suomeen; jäämme eläkkeelle suunnilleen samaan aikaan.
Siteet Suomeen ovat pysyneet koko ajan suht. vahvoina, meillä on mm. asunto Suomessa. Käytämme sitä lomilla.
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä palaisi Suomeen! Suomi on vakavasti sairas, ja suomalaiset voivat hirvittävän huonosti.
Olen asunut pysyvästi ulkomailla 22 vuotta, eikä minulla ole mitään siteitä Suomeen. Vanhemmat kuolleet, paras ystävätär nuoruudesta asti asuu myös Euroopassa. Suomi ei todellakaan houkuta millään muotoa. Kauhistuneena seuraan uutisia ja Suomen asioita. Ehkä tältä ulkopuolelta näkee kaiken selkeämmin kuin sieltä kaiken sen kaaoksen keskeltä. En ymmärrä miksi maan on annettu ajautua siihen kuntoon ja kuka hyötyy sitten lopputuloksesta josta tulee väistämättä hirveä?
Kerro vähän enemmän. Mikä siellä Suomessa niin mättää? Mielestäni ihan ok maa mutta pysyn mielemmin Saksassa.
En harkitse. Miksi ihmeessä harkitsisin? Suomessa ei ole oikeasti mitään sellaista mitä muualla ei olisi.
Enpä usko että palataan. Kaamea ilmasto, sekä luonnossa että henkisesti. Etenkin rasismi ja muukalaisviha kamalaa. Työmarkkinat jumissa, surkeat palkat, korkeat verot, lähes kaikki todella kallista kuitenkin palkkoihin verrattuna. Palvelut loistaa poissaolollaan.
Enpä näe yhtään syytä palata, kun sukuakaan ei ole, ja ainoa ystävä asuu alueella jonne en joka tapauksessa voisi muuttaa (lähimmät työpaikat satojen km päässä). Eikä ole lapsia, joille pitäisi käydä hakemassa ilmainen hoito ja koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Palsta ei ole todellinen otos suomalaisista, eikä siitä vi päätellä mitään.
Itselläni on ihan hyvät kontaktit Suomeen ja on myös ihan mahdollista, että jossain vaiheessa palaan. Olen viettänyt eri maissa aina muutamia vuosia kerrallaan, joten en ole varsinaisesti juurtunut mihinkään ja elämäni on lähinnä aina siellä, missä on sen hetken työt. Tällä hetkellä ala ei tarjoa Suomessa paljonkaan, mutta mistä sen koskaan tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vähän enemmän. Mikä siellä Suomessa niin mättää? Mielestäni ihan ok maa mutta pysyn mielemmin Saksassa.
Mitä minun pitäisi kertoa? Kerroin jo oman mielipiteeni, itsekin sanot pysyväsi mieluummin Saksassa. Miksi?
Minulla on hyvä ja vakaa elämä täällä missä olen. On työ ja virka, on koti, ystävät. Viihdyn erinomaisesti. Lähdin Suomesta 90-luvulla kun laman merkit alkoivat näkyä. En ole katunut päivääkään. En tiedä miten olisi käynyt jos olisin jäänyt, leipäjonossa? Sossun luukulla? Ehkä jopa koditon? Näinhän on käynyt niin monelle jotka silloin vielä olivat mukamas-varmoissa töissä ja elämä oli hyvää. Riittänee perusteluksi.
Aiotaan palata. Alun perinkin ulkomaille lähtö oli ajateltu väliaikaiseksi.
Hyvä on täälläkin, mutta ulkomaalainen on aina ulkomaalainen, eikä asiaa muuta se että ulkomaalaisia on paljon.
Omat juuret on meille tärkeät, ja Suomi on hyvä maa ja siellä on ihana luonto. Mikään maa ei ole täydellinen, mutta kaikkinensa Suomessa on asiat aika hyvin.
En usko että on varaa. Liian kova verotus ja alhaiset palkat. Heikko ostovoima. Hollanti
Nyt olen alkanut pohtia mitä teen eläkkeellä. Suomen ilmasto ei kyllä houkuta yhtään. Ehkä jään tänne ja katson sitten myöhemmin mitä teen.
En. Ei mulla ole mitään syytä Suomeen palata. Vanhemmatkin on jo kuolleet, keitään tuttuja oikeastaan ei ole siellä. Eikä mitää erityistä kiintymystä mihinkään paikkaan Suomessa (eikä muuallakaan). Ilmasto minun makuuni huono, enkä suomalaisesta ruoastakaan oikein tykkää. Minulla on täällä mukava elämä, hyvä oman alan (it) työpaikka, en kyllä näe mitään syytä palata Suomeen.
- Brescia, Italia