Opiskelijoiden tuet pois!
Miten opiskelijat asuvat helsingin keskustassa, bilettävät yökerhoissa ja matkustelevat ympäri maailmaa? Ne saa hirveät tuet ja eivät sitten edes valmistu määräajassa. Ei mulla työssäkäyvänä ole varaa elää noin.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Miten opiskelijat asuvat helsingin keskustassa, bilettävät yökerhoissa ja matkustelevat ympäri maailmaa? Ne saa hirveät tuet ja eivät sitten edes valmistu määräajassa. Ei mulla työssäkäyvänä ole varaa elää noin.
Kannattaisiko sinunkin siis ruveta opiskelijaksi? - On totta, että opiskelijoilla on Suomessa verraten todella hyvät tuet. Mutta toisaalta kenellä olisi Suomessa vara opiskella, jos kaikki opiskelijoiden tuet lakkautettaisiin kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko sinunkin siis ruveta opiskelijaksi? - On totta, että opiskelijoilla on Suomessa verraten todella hyvät tuet. Mutta toisaalta kenellä olisi Suomessa vara opiskella, jos kaikki opiskelijoiden tuet lakkautettaisiin kokonaan?
No käy töissä opintojen ohella. Siinä se.
Noin varakkaat opiskelijat käyvät varmaan lisäksi töissä tai sitten vanhemmat avustavat todella paljon.
Tuet kattavat naurettavan pienen osan menoista, enimmäkseen tulee elettyä palkoilla ja opintolainalla.
Pitäisikö opiskelijoidenkin perustaa pieniä kittareita?
Se tietäisi paljon, paljon ongelmia Suomeen. Ihme, että te jotkut ihannoitte niin paljon rikollisuutta. Miksi et muuta vaikka Meksikoon?
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla joku onneton luuseri?
Kannattaa googlata opintoetuudet - ja kiitos oikeistohallituksen, niin nykyopiskelija elää lainalla ilman tietoa tulevaisuudesta - jos jollain on elintasoa, niin hän käy työn ohessa töissä tai omaa varakkaat vanhemmat. Opintotukiaika on NYKYISIN rajoitettu.
Opiskelija ei pääse lähellekään edes toimeentulotukea - asumistuessa on opiskelijoille katto jne.
- pape rittomat, laitto masti maassa olevat ja tietysi tur va paikan hakijat saavat enemmän rahaa kuin opiskelijat...
En tiedä miten nykyisin, mutta ennenvanhaan oli Domus. Opiskelija-asuntola. Sinä tuskin suostuisit asumaan sellaisessa. Yritä päästä joskus sitä ylellisyyttä katsomaan.
Haluat siis ottaa pois minun 300€/kk, joka on ainoa tuloni opiskelijana? Jos sinä sillä pääset ulkomaille ja baariin niin voin ihan vain sen nähdäkseni harkita summan lahjoittamista sinulle.
Kansalaisten kouluttaminen on yhteiskunnalta hukkasijoitus, koska palkat ja jatkuvasti nousevat maksut, varsinkin suunnitellut lento- ja ajoneuvoverot ajavat koulutetut töihin ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No käy töissä opintojen ohella. Siinä se.
Enhän minä valittanut, ettenkö pärjäisi nykyisillä tuloillani; kiitos opinto ja asumistuen. - Sinäkin voit ne saada samat edut haltuusi jos ryhdyt medän iloisten opiskelijoiden joukkoon. Varo kuitenkin tienaamasta "liikaa", sillä silloin saatat menettää nämä molemmat edut, eikä tuo tuloraja nyt niin kovin iso ole. Harkitse ja mieti. Vielä ehdit hakea ja valmistautua ja saada paikan vaikka yliopsitoon ensi-keväänä / alkukesänä pidettävien pääsykokeiden kautta. PS: Kateudella ja katkeruudella ei voita mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kittari?
Vierailija kirjoitti:
Tuet kattavat naurettavan pienen osan menoista, enimmäkseen tulee elettyä palkoilla ja opintolainalla.
Se on opintotuki, ei opiskelupalkka. Ei sen ole tarkoituskaan kattaa kaikkia menoja!
250e kk ei paljon biletetä, kun tuo kattaa puolet mun vuokrasta. Loput rahat tienaan käymällä opiskelujen ohella töissä.
Paljon bilettävät ja matkustelevat opiskelijat joko
A) nostavat pirusti lainaa
B) saavat rahaa vanhemmiltaan
C) käyvät töissä
Minä saan opintorahaa ja asumistukea yhteensä 550 €. Sillä pitäisi maksaa vuokra, ruoat ja kaikki muu eläminen. Kesäisin teen töitä, jotta on myös joskus varaa tehdä jotain maksullista hupiakin.
Asun helsingin keskustassa, biletän yökerhoissa ja matkustelen ympäri maailmaa. Valitettavasti et saa minua lopettamaan sitä, koska olen työssäkäyvä opiskelija, tienaan 3800e/kk ja en nosta tukia. Mene sinäkin opiskelemaan niin saat ehkä töitä, joilla sinulla on varaa tehdä muutakin kuin valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kittari?
Ei aavistustakaan. Mutta palstan työttömien ja muidenkin köyhien kadehtijan mielestä työttömien pitäisi perustaa sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Paljon bilettävät ja matkustelevat opiskelijat joko
A) nostavat pirusti lainaa
B) saavat rahaa vanhemmiltaan
C) käyvät töissäMinä saan opintorahaa ja asumistukea yhteensä 550 €. Sillä pitäisi maksaa vuokra, ruoat ja kaikki muu eläminen. Kesäisin teen töitä, jotta on myös joskus varaa tehdä jotain maksullista hupiakin.
tai
D) ovat saaneet perinnön
Vaihda duuni paremmin palkattuun niin sitten on varaa.