Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on olla sairaseläkkeellä?

Vierailija
09.01.2019 |

Ilmeisesti sellaiselle minua ollaan patistamassa, sairaus masennus.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole iloinen, että pääset eläkkeelle?

Vierailija
2/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä, että saat eläkettä. Et käy työssä etkä hae työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eläke on niin pieni, minulla vielä lapsia kotona..

ap

Vierailija
4/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se voi olla iloinen kun silloin ei ole perustetta sairaseläkkeelle enää.

Vierailija
5/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Paranna itsesi sitten ja mene töihin.

Vierailija
6/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se tarkoita että sinun on pakko loppuelämäsi olla eläkkeellä.

Vierailija
7/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, millaista millään eläkkeellä on, koska kituutan ja kitkuttelen itse viitta vaille valmiina vaikka hel----tiin, jos vaihtohetona on nykyinen työpaikka.

Kuulopuheeni mukaan eläkkeellä on kivaa.

Hoito pelaa, rahaa tulee.

Vierailija
8/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ainakin lomakerumba helpotu huomattavasti verrattuna muihin tuellisiin olotiloihin.

Vierailija
9/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, millaista millään eläkkeellä on, koska kituutan ja kitkuttelen itse viitta vaille valmiina vaikka hel----tiin, jos vaihtohetona on nykyinen työpaikka.

Näin se menee :)

Vierailija
10/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ainakin lomakerumba helpotu huomattavasti verrattuna muihin tuellisiin olotiloihin.

Lomakerumbaa ei ole sen jälkeen kun on saanut päätöksen eläkkeestä.

Vierailija
11/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaseläkkeellä olemisessa on kuntoutustukeen verrattuna se etu, ettei tarvitse hakea uudestaan vuoden-kahden välein ja aina jännittää. Se taas on huonommin, että erilaisia hoitoja voi olla vaikea saada, esim. Kelan tukemasta psykoterapiasta minulle sanottiin, ettei kannata edes yrittää hakea. Olen joutunut/päässyt eläkkeelle hyvin nuorena, joten eläkkeeni on oikeasti pieni.

Mutta kuten ylläkin sanottiin, jos vointi paranee, eläkkeelle ei tietenkään tarvitse jäädä.

Vierailija
12/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläkepäätöstä kohdallasi mietitään, niin silloin olet ap ollut jo määräaikaisella kuntoutustuella. Ei siinä ole muuta eroa, kuin se, ettei tarvitse stressata tuen päättymisestä.

Vierailija
13/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että riippuu paljon siitä millainen työura on jo takana, ja siten myös siitä paljonko eläke on ja kuinka monta vuotta elämää voi odottaa olevan edessä, sekä vielä siitä sairaudesta ja sen aiheuttamista oireista ja toimintavaikeuksista. Kuten onko esim kipuja vai ei ja miten pystyy liikkumaan ja selviämään päivittäisistä askareistaan vai onko jotenkin toisten avusta riippuvainen.

Itselläni ilmeisesti edessä osittainen työkyvyttömyyseläke. En pelkää. Kyse on vain parista vuodesta ja sitten olen jo eläkeiässä joka tapauksessa. Ja joka tapauksessa olen aikeissa jäädä pois työstä jo lähiaikoina. Eliniän odote ei minulla ole ihan sama kuin tämä ikäisillä yleensä. En vain tiedä paljonko aikaa vielä on. Olen aina yrittänyt elää terveellisten elintapojen mukaan. En tupakoi enkä käytä alkoholiakaan. Kaikkeen ei voi aina itse vaikuttaa. En pelkää enkä ole epätoivoinen. Odotan että saisin muutaman vuoden nauttia kiireettömästä elämästä ja siitäkin ettei tarvitse aamulla lähteä mihinkään. Aamuiset lähtemisen aloitin noin 55 vuotta sitten. Jos edes pari vuotta olisi nyt aikaa itselle ja rakkaimmilleni.

Vierailija
14/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos työuraa on jo takana niin työkyvyttömyyseläke on tosi upea juttu. Eläkehän lasketaan olettamalla että saisit jatkaa työuraasi nykyisellä palkalla eläkeikään saakka ilman työttömyysjaksoja. Voihan tietysti olla että työssäkäyvällä olisi voimakkaasti nouseva palkkakehitys, mutta käytännössä harva töissä sinnittelevä yltää saman suuruiseen eläkkeeseen kuin työkyvyttömyyseläkkeellä.

Nuorilla, suoraan lapsilisältä eläkkeelle siirtyvillä, tilanne on tietysti toinen.

Vierailija
15/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa mikä hoito? Eläke tulee ja resepti uusitaan. Siinä kaikki.

Vierailija
16/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain muutama vuosi sitten osatyökyvyttömyyseläkkeen.

Vaikka päätös oli toivottu ja odotettu, oli se samalla myös järkytys ja aiheutti identiteettikriisi.

Aloin miettimään, että tuliko minusta nyt yhtäkkiä vanhus ja että pitääkö alkaa mummoksi.

Se tuntui todella oudolta vaikka olen vain puoliksi eläkkeellä ja teen osa-aikatyötä.

Siihen kuitenkin tottui aika nopeasti, enkä enää koe että eläke tekisi minusta vanhuksen.

Turvaa se antaa, sillä nykyään tiedän, että saan joka tapauksessa sen puolikkaan eläkkeen joka kuukausi ilman erillistä hakemusta. Tämän ansiosta minulla riittää energiaa paremmin itseni kehittämiseen. Enää ei mene energiaa taloudesta stressaamaan.

Olenkin eläkkeeni turvin aloittelemassa pienimuotoista yritystoimintaa. Tuntuu, että nyt olen vapaa tekemään mitä haluan, sillä en voi tippua nollatuloille vaikka yritys kyykkäisi.

Vierailija
17/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eläkepäätöstä kohdallasi mietitään, niin silloin olet ap ollut jo määräaikaisella kuntoutustuella. Ei siinä ole muuta eroa, kuin se, ettei tarvitse stressata tuen päättymisestä.

Mitä tämä tarkoittaa?

Ei minulla ainakaan ollut mitään määräaikaisia juttuja.

Sairauslomalla olin pitkään, mutta mistään kuntoutustuesta ei ollut missään välissä puhetta.

Ja kun lopulta hain eläkettä, tuli se heti pysyvänä.

Vierailija
18/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti sellaiselle minua ollaan patistamassa, sairaus masennus.

Tympeää koska muutut automaattisesti heti ensimmäisen eläkkeesi saatuasi ihmisten silmissä yhteiskunnan loiseläjäksi. Monet aiemmin iloa tuoneet pienet ja harmittomat jutut olen lopettanut pikemminkin ihmisten asenteiden kuin sairauden vuoksi. Yhtenä esimerkkinä vaikkapa kirjojen lainaaminen kirjastosta. Siellä en saanutkaan lainata kirjoja tiskillä vaan virkailija patisti käyttämään automaattia. Vielä edellisellä viikolla tiskillä lainaaminen oli ok koska en pysty nostamaan edes kirjaa ja pitämään jotain skanneria yhtä aikaa toisessa kädessäni.

Siihen jäi kirjastossa käyminen. Lukemista en lopettanut vaan haalin ilmaiskirjoja Kierrätyskeskuksesta ja ostan välillä kirjoja alennuksella kirpputorilta.

Mihinkään vaivaan ei saa apua terveyskeskuksesta kun on sairaseläkeläinen vaikka olisi kuinka akuutti vyöruusu tai keuhkokuume meneillään.

Vierailija
19/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkinkö muka masennuksella pääsee sairaseläkkeelle??, masennua voi kyllä kestää vuosia, mutta ei kymmeniä vuosia

Vierailija
20/26 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhää ja erityisesti tylsää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän