Tärykalvo puhki?
Heei, apua en nyt yhtään tiiä onks mulla mennyt tärykalvo puhki. Mitään kipua mulla ei oo erityisemmin ollut korvaan, mutta mulla on ollut viime perjantaista asti mun toinen korva tukossa. Korva soi ja tinnittää ja saattaa kuulua jotain huminaa joskus D: tää on niin rasittavaa, ja oon yrittänyt saada korvaa auki esim. nieleskelemällä ja haukottelemalla (jotka on yleensä toiminut) tai sitten korvan 'pumppaamisella', mutta ei oo auttanu.
Mulla oli about 8kk sitten viimeeksi korvatulehdus, joten siten muistan sen ilkeän kivun, jota ei nyt ole.
Kommentit (6)
En usko että on puhki. Tulehdusta siellä melko varmasti muhii, oireista päätellen.
Itselläni puhjennut useamman kerran, ja mätää valuu korvasta. Myös kuulo heikkenee ja sellasta erikoista vaimeaa sykkimistä kuuluu jostain sieltä sisältä. Kipu ei enää siinä vaiheessa on kova, mutta kun se poksahtaa sen kyllä tietää!
Minulla tulehdus etenee tunneissa, monta kertaa pääsee puhkeamaan ennen kuin pääsen lääkärille ja saan haukut kun en tullut ajoissa! Vasen korva kyseessä. Tärykalvo arpeentunut ja siksi kai sitten antaa helpommin periksi. Kuulo heikentynyt siitä korvasta. Nyt onneksi ollut muutaman vuoden hiljaa (koputtaa puuta).
Kerran puhkesi myös lentokoneessa ja se oli kauhea kipu ennen sitä!
Jos tärykalvo puhkeaa, kipu on infernaalinen.
T. lääkäri
mee lääkäriin jokatapauksessa kirjoitti:
Jos tärykalvo puhkeaa, kipu on infernaalinen.
T. lääkäri
Mulla on puhjennut tai puhkaistu kymmeniä kertoja, eikä se mitään infernaalista ole ollut. Kerran arpeutunut tärykalvo repeytyi kokonaan irti, ja senkin huomasin vasta siitä etten kuullut ko. korvalla mitään. Jouduin sitten leikkaukseen jossa minulle muotoiltiin korvan takaa otetusta lihaskalvosta uusi tärykalvo. 80-luvulla, kun olin korvakierrelapsi, hoitomuoto tulehdukseen oli juurikin tärykalvon puhkaisu. Monista puhkaisuista johtuen se arpeutui lopulta niin pahasti, että tulehduksen yhteydessä repeytyi kokonaan irti.
Kaada jotain etanoli pitoista korvaan, itse käytän sitä lasipullossa olevaa eau de cologne toilettea kun korvassa tuntuu kutinaa tai kuumotusta, hieman voi kirvellä.
En ole asiantuntija mutta kuulo on vielä tallella vaikka olen yli 10 vuotta näin tehnyt silloin tällöin.
Ei se varmaan ilman kipua puhkee. -70 luvulla ehkä myöhemminkin tärykalvo usein puhkaistiin lääkärin toimesta korvakivun hoidossa. Sulje nenä ja puhalla ilma korvista,tuntuu ikävälle,mut voi auttaa