Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jätkä luuli pääsevänsä meille töihin ilman ruotsin kielen taitoja!

Vierailija
08.01.2019 |

Olen ison kansainvälisen korporaation CFO ja haastattelin yhtä kandidaattia. Luuli polo, että englanti riittää. Päätin ottaa jätkältä luulot pois ja aloin puhua ruotsia. Jätkä kalpeni. Minä taas totesin, että kuinka luulet pärjävääsi ruotsalaisten kanssa neuvotteluissa. Englantia tarjosi taas. Lähetin jätkän kadulle.

CFO

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin nussin sun pomoasi ja huudan sun nimee 💁💋

Vierailija
22/43 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ison kansainvälisen korporaation CFO ja haastattelin yhtä kandidaattia. Luuli polo, että englanti riittää. Päätin ottaa jätkältä luulot pois ja aloin puhua ruotsia. Jätkä kalpeni. Minä taas totesin, että kuinka luulet pärjävääsi ruotsalaisten kanssa neuvotteluissa. Englantia tarjosi taas. Lähetin jätkän kadulle.

CFO

Teitkö myös katan ja potkaisit koivua?

Teki takakierrepotkun "pysärinä" tulostimen eteen hallitusti, niin että puvunhousun lahkeet napahti ja osotti sormella ovea että tosta exit uuttande.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani ruotsalaiset pikemminkin loukkaantuvat yrittäessäni puhua ruotsia, kun luulevat että mielestäni he eivät osaa englantia. Ovat sivistyneempiä kuin suomalaiset, näet. Erittäin mukavaa ja kansainvälistä väkeä. 

Jotkut pietarsaarelaiset rantaruotsalaiset käyttävät toki mieluusti kansalaisoikeuttaan kaksikielisyyteen. En nyt voi syyttääkään. Kuka nyt haluaa jumittua ainoastaan Suomi/Englanti-akselille, sivistynyt ihminen osaa muutakin. 

PS. Tietysti sivistynyt ihminen osaa perinpohjaisesti englantia, sitä en tahdo sanoa. 

Vierailija
24/43 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jagex kirjoitti:

Tuntemani ruotsalaiset pikemminkin loukkaantuvat yrittäessäni puhua ruotsia, kun luulevat että mielestäni he eivät osaa englantia. Ovat sivistyneempiä kuin suomalaiset, näet. Erittäin mukavaa ja kansainvälistä väkeä. 

Jotkut pietarsaarelaiset rantaruotsalaiset käyttävät toki mieluusti kansalaisoikeuttaan kaksikielisyyteen. En nyt voi syyttääkään. Kuka nyt haluaa jumittua ainoastaan Suomi/Englanti-akselille, sivistynyt ihminen osaa muutakin. 

PS. Tietysti sivistynyt ihminen osaa perinpohjaisesti englantia, sitä en tahdo sanoa. 

Lisäisin tuohon vielä venäjän ja ranskan.

Saksan osaaminen on vähän epäkorrektia. Siitä voidaan luulla että tulee valkoisesta suvusta.

Sellainen aiheuttaa hiljaisen hetken, jos saksaksi möläyttää jotain ja on suomalainen.

Vierailija
25/43 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin kielen tärkeys tuli taas osoitetuksi!

Anneli

Yhtä hyvin voisi olla pakkoitaliaa kouluissa jos perusteena on että YKSITTÄINEN KANSALAINEN voi päätyä sellaiseen firmaan töihin.Ruotsia muistaakseni yritettiin työkieleksi Stora Ensoon ja Nordeaan ja kaatui suomalaisten vastustukseen,hyvä niin.

Vierailija
26/43 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CFO

Kerro ihmeessä korporaatiosi nimi. Taitaa olla jokin never heard anyways.

Vierailija
27/43 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsä provo, mutta faktaa: 

Mun pomo on ruotsinkielinen, itse asiassa olen ainoa suomenkielinen koko firmassa. En puhu ruotsia juuri lainkaan töissä, vaan enemmän vapaalla. Sama kun poika oli työharjoittelussa pohjois-Ruotsissa, lähellä Torniota. Kuulemma ainoat ruotsinkieliset sanat sanoi kaupassa käydessään. 

Vierailija
28/43 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CFO

Joo, tämmöstä se on, kun Suomessa ei pärjää/riitä oma äidinkieli, jota lähes  koko västö puhuu (95%)

Pitäisi muka osata jotain vähemmistökieltä, jolla ei sitten taas oikeasti pärjää oikeastaan missään päin Suomea, pieniä rannikkokuntia lukuunottamatta. Ummikkona ruotsinkielinen Suomessa saa olla.

Ap:lle sen verran tiedoksi, ettei ne ruotsalaisetkaan mitään tyhmiä ole, nekin pystyy oppimaan englantia.

Halveksit aloituksessasi länsinaapureita luulemalla, etteivät he opi vierasta kieltä. 

Muutenkin provosi on huono.

Vierailija
29/43 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse onnistuin keplottelemaan ammattiruotrin läpi vaikken osaa käytännössä sanoa paljoa mitää ruotsiksi.

Kyllä tuntuu hyvältä.

Vierailija
30/43 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuuskaralli parilla pakettiautolla Ruotsista Suomeen ei tee firmasta suurta kansainvälistä toimijaa, ja se että heität Repalle ja Börjelle pari pötköä rasioita per keikka ei tee sinusta kovinkaan korkeatasoista pomoa.

Vierailija
31/43 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäkää v 1 t t u päähänne sen s a a t a n a n basgaruotsinne kanssa. Englannilla pärjää ja se on ainoa kieli, joka Suomessa tarvitaan suomen kielen lisäksi. Sekä suomi että englanti on osattava, mutta suomikin riittää. Sillä pitää saada palvelua.

Vierailija
32/43 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jagex kirjoitti:

Minä olen täällä Vaasassa kohdannut sen, että he eivät halua puhua ruotsia, koska suomenkieliset puhuvat sitä niin huonosti. Ainakin pomoni haukkuu kaikki, jotka eivät puhu natiivin tasolla. Hänen oma suomenkielentaitonsa on hyvä, mutta ei täydellinen. Perheenjäseniään olen tavannut, kun on pieni firma, jossa käyvät joskus, ja heistä yksi ei osaa suomea juuri yhtään, muut kohtalaisesti. Mutta yvin ovat tappaneen itseltäni innon edes yrittää. Haukkuvat myös suomenkielisten ruotsinopettajien kielitaitoa huonoksi. Tässä ei ole kohdallani väärinkäsitystä, vaan tämä on tehty selväksi erittäin selvästi ja useaan kertaan. 

Vierailija
33/43 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jossain joku pikkuliikkeen kassa alkaa sönköttää suomenruotsia eikä suostu suomea puhua niin kyllä jää tavarat siihen.

Vierailija
34/43 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun töissä ruotsinkieliset osaa enkkua. 😊

Vierailija
35/43 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jagex kirjoitti:

Minä olen täällä Vaasassa kohdannut sen, että he eivät halua puhua ruotsia, koska suomenkieliset puhuvat sitä niin huonosti. Ainakin pomoni haukkuu kaikki, jotka eivät puhu natiivin tasolla. Hänen oma suomenkielentaitonsa on hyvä, mutta ei täydellinen. Perheenjäseniään olen tavannut, kun on pieni firma, jossa käyvät joskus, ja heistä yksi ei osaa suomea juuri yhtään, muut kohtalaisesti. Mutta yvin ovat tappaneen itseltäni innon edes yrittää. Haukkuvat myös suomenkielisten ruotsinopettajien kielitaitoa huonoksi. Tässä ei ole kohdallani väärinkäsitystä, vaan tämä on tehty selväksi erittäin selvästi ja useaan kertaan. 

Ei oo ihme että haukkuvat. Kouluruotsi on eri kieli kuin se sekava kokoelma suomenruotsalaisia murteita mitä täällä rannikolla puhutaan.

Hauskana esimerkkinä töistä löytyy työpari muurari-lekari. Olivat suomenruotsalaisia mutta eri paikkakunnilta. Työt hoitui erittäin murteellisella suomenkielellä ja ympärillä työskentelevät vielä tulkkasivat minkä ehtivät kun ei niillä kahdella ollut yhteistä kieltä.

Vierailija
36/43 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi opetetaan peruskoulussa jo.

Normaaliälyinen suoriutuu siitä vaivatta.

Kyllähän se jotain kertoo henkilön poliittisesta suuntautuneisuudesta, jos ei osaa veronmaksajien kustantamaa toista kieltä.

Yksi simppeli kieli. Vaikka ei tule käytettyä niin ei pitäisi olla vaikeaa.

Kertoo todella paljon henkilön arvomaailmasta jos haaskaa veronmaksajien rahoja mielenosoituksellisesti.

Vierailija
37/43 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaaa exit uuttande kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

CFO

Teitkö myös katan ja potkaisit koivua?

Teki takakierrepotkun "pysärinä" tulostimen eteen hallitusti, niin että puvunhousun lahkeet napahti ja osotti sormella ovea että tosta exit uuttande.

Aika harva osaa tehdä takakiertopotkun hallitusti noin. Hyvin harva.

Kova pomo pitää olla.

Vierailija
38/43 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

CFO kirjoittelee täällä... Legit.....

Vierailija
39/43 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuuskaralli parilla pakettiautolla Ruotsista Suomeen ei tee firmasta suurta kansainvälistä toimijaa, ja se että heität Repalle ja Börjelle pari pötköä rasioita per keikka ei tee sinusta kovinkaan korkeatasoista pomoa.

PIDÄHÄN SUUTA SOUKEMMALLE NYT!

Vierailija
40/43 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä kun kuulee itkua että tukiin menee niin paljon rahaa ja köyhiä elätetään.

Sitten kun kyselee ruotsin kielen taitoja, niin kovasti on tuhlattu aikoinaan veronmaksajien rahoja kankkulan kaivoon. Siinä on kyllä melkoinen määrä rahaa mennyt hukkaan.

Puhumattakaan siitä itkusta kun tänne tulee muualta porukkaa ja ovat hätää kärsiviä. Menee rahaa.

Paljonko on mennyt sun ruotsin kielen opintoihin rahaa ja osaatko yhtään?

Olisi takasin maksun aika.