Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin sain painoni pysymään kurissa laihdutuksen jälkeen. Lue vinkkini, tai kerro oma tarinasi!

Vierailija
08.01.2019 |

En ole koskaan ollut sairaalloisen lihava, mutta sitäkin ahkerampi jojoilija. Aina välillä sain tsempattua ja laihdutin itseni hoikaksi, mutta seuraavassa hetkessä olinkin jo lievästi lihava. Laihduttaminen onnistui aina tiukalla kalorilaskennalla ja itsekurilla, mutta painon pitäminen vakaana laihdutuksen jälkeen oli haastavaa, sillä en jaksanut samanlaista tiukkuutta loputtomiin. Nyt olen vihdoinkin ollut hoikka jo viisi vuotta putkeen eikä loppua näy! Ajattelin siis jakaa teille vinkkini, joiden avulla onnistuin.

- Vahdi painoa säännöllisesti

Minä olen onnistunut parhaillaan lihomaan jopa 10 kg huomaamattani, sillä käytän useimmiten löysähköjä vaatteita. Painoa ei kannatta vahdata neuroottisesti päivittäin, mutta käy esimerkiksi kerran viikossa/kuukaudessa vaa'alla. Pienen korjausliikkeen tekeminen on vaivattomampaa kuin laihduttaa taas kerran ne samat kilot pois. Määritä itsellesi paino, jonka jälkeen on aika ryhtyä toimiin. Pieni painonvaihtelu on kuitenkin normaalia esimerkiksi kuukautiskierron takia. Minä laihdutin aikoinaan 60-kiloiseksi, ja 62 kg on oma "hälytyspainoni". Jos et halua käydä vaa'alla, voit toki myös käyttää mittanauhaa tai vaikkapa tiukkoja farkkuja vahdinnan tueksi.

- Opettele annoskoot ja luo rutiineja

Tiukkaa ruokapäiväkirjaa tai kalorien laskentaa harva jaksaa loputtomiin. Opettele siis hahmottamaan silmämääräisesti/sopivan astian mukaan kohtuulliset annoskoot ja luo arkeesi niitä helpottavia rutiineja. Perinteinen lautasmalli on tähän oiva väline. Tarkista kuitenkin, että käyttämäsi lautanen on kohtuullisen kokoinen. Erilaisia aamu-, väli- ja iltapalamalleja voi luoda valmiiksi. Tiedät ennestään, että syömällä tämän mallin mukaisen aamupalan saan kohtuudella kaloreita ja riittävästi ravintoaineita!

- Suunnitelmallisuus

Älä varastoi herkkuja kaappeihin odottamaan heikkoja hetkiä. Pidä sen sijaan huoli, että kotona on aina jotain fiksua syötävää. Suunnittele kauppalista etukäteen, äläkä mene nälkäisenä kauppaan. Kuitenkin jos älytön mieliteko iskee, lupaa itsellesi syödä ensin jotain terveellisempää, sen jälkeen odottaa vartti ja katsoa mielitekoa uudestaan. Usein viisaasti koostettu välipala vie mieliteon mennessään, tai ainakin hillitsee sitä mukavasti.

- Laita elämäsi järjestykseen

Univaje, liiallinen stressi ja liikkumattomuus saa helposti syömään pahaan oloon. Laita elämäsi järjestykseen, tarvittaessa asiantuntijan avustuksella, ja katso painonhallintaa sen jälkeen uudelleen.

- Muista myös herkutella!

Viimeisenä muttei todellakaan vähäisimpänä... Totaalikieltäytyminen ainakin minulla johti lopulta aina repsahtamiseen ja hillittömään ahmimiskohtaukseen. Herkut eivät maailmasta lopu, etkä sinä joudu olemaan loppuelämääsi ilman. Löydä herkkujen suhteen itsellesi parhaiten toimiva tapa: söisitkö päivittäin/usein pienen määrän jotain hyvää, vai pidätkö kunnon herkuttelupäivän harvemmin? Itselleni jälkimmäinen on toimivampi, vaikka usein terveyden kannalta suositellaan ensimmäistä vaihtoehtoa. Paras juuri sinulle on se, jolla saat herkuttelusi pysymään aisoissa.

Kaikki painonhallinnassa onnistuneet jakakaa lisää vinkkejä! Kukaan painon kanssa kamppaileva ei tarvitse ilkeitä kommentteja ja lyttäämistä, vaan vertaistukea ja positiivista kannustusta! :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on paha lihottaja. Alkoholi on jo itsessään turhaa energiaa, alkoholijuomat sisältävät usein paljon sokeria ja alkoholi vielä kaiken kukkuraksi lisää ruokahalua. Alkoholista ei toki tarvitse luopua kokonaan, käyttötiheyttä kannattaa pohtia uudelleen. Voisiko vaikka saunominen tai lenkkeily olla uusi arjen rauhoittumiskeino, ja alkoholi kuulua vain juhlaan?

Vierailija
2/10 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Herkkukalorit” kannattaa priorisoida sen mukaan, mistä todella saa nautintoa. Ennen en ikinä ottanut vesipulloa mukaani, ja janon yllättäessä saatoin käydä kaupasta hakemassa limun tai mehun. Okei, ne maistuu ihan hyvälle, mutta en saa niistä suuria kiksejä. Usein kiireessä kuitenkin haluaa vain äkkiä saada janon sammutettua. Vaihtamalla nuo turhat sokerilitkut veteen, säästän paljon turhia kaloreita. Voin sitten hyvällä omatunnolla viikonloppuna syödä suolaisen leivoksen, joka on suurin ruokarakkauteni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaikuttanut antibioottien syöminen?

Vierailija
4/10 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman lyhyehkön antibioottikuurin olen joutunut syömään, mutta se ei ole vaikuttanut painooni mitenkään. Onko siis yleistäkin, että antibiootti vaikuttaa painonhallintaan? Minulle aivan uusi juttu!

Ap

Vierailija
5/10 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/10 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöö

Vierailija
7/10 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/10 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman lyhyehkön antibioottikuurin olen joutunut syömään, mutta se ei ole vaikuttanut painooni mitenkään. Onko siis yleistäkin, että antibiootti vaikuttaa painonhallintaan? Minulle aivan uusi juttu!

Ap

Antibiootit vaikuttavat suoliston bakteerien toimintaan. Näistä suolistobakteereista saadaan tietoa koko ajan lisää tutkimuksen avulla.

Vierailija
9/10 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

aluksi kaloreiden laskeminen eli punnitsin ruokani. siitä sitten alkoi punnitsemattakin tajuta sopivaa annoskokoa. syön säännöllisesti. juon riittävästi vettä tasaisesti pitkin päivää. pidän huolta että proteiinia ja rasvaa on tarpeeksi, hiilareita vähemmän. hiilareilla eläminen ei oikein sovi painonhallintaan eikä laihduttamiseen ja eikä jaksa työssä energisenä paahtaa leivän voimalla. punnitsen itseni aina silloin tällöin ja merkitsen luvun ylös. hitaat pysyvät muutokset ovat paras apu painonhallintaan ja ruokaostoista se kaikki lähtee. se mitä kotona syödään on tietysti myös sitä mitä kaupasta on ostettu.

Vierailija
10/10 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on sopinut 8:16 - elämäntapa. Tykkään syödä kerralla paljon, joten mätän ruokani 8 tunnin aikana. Käytännössä syön reilun aamupalan, koska tykkään syödä aamulla ja runsaan lounaan jälkkäreineen (yleensä pulla, kakkua tms.). Mutta lounaan jälkeen (joka sijoittuu mulla klo 12 ja 14 välille) ei sitten yhtään mitään. Tadaa! Yleensä ei ole kova nälkäkään illalla. Juon monta isoa lasia vettä illalla. Olen huomannut, etten muista juoda tarpeeksi, ja usein illalla nälkä onkin vain janoa. Eli jos tuntuu nälkää, juon vettä.

Nukun mainiosti ja vatsa toimii joka aamu hyvin. Tämä elämäntapa sopii mulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan