Luokanopettaja vs. aineenopettaja
Mikä on realistinen työtilanne aineenopettajien ja luokanopettajien välillä? Harkitsen äidinkielenopettajaksi opiskelua, mutta mietin, että luokanopettajalla saattaisi olla enemmän työpaikkoja vapaana. Mikä on opettajan alkupalkka?
Kommentit (12)
Molempien tilanne on tasaisen huono
Minä olen molempia, työtön tälläkin hetkellä. Pätkätöitä saanut silloin tällöin. Ei kannata kumpikaan.
Äikänopettajana saat saman palkan pienemmällä opetustuntimäärällä - tai vastaavasti samalla tuntimäärällä enemmän palkkaa kuin luokanopena. Työttömänä ei tarvitse olla, jos olet valmis muuttamaan työn perässä ja sietämään määräaikaisuuksia ensimmäiset kymmenen vuotta valmistumisen jälkeen.
Kannattaa opiskella molemmat pätevyydet. Haet luokanopettajaksi ja sivuaineena luet äikänopen pätevyyden.
Mutta eriasia on kannattaako se. Kaksoipätevyys työllistää paremmin, mutta töitä on aika vaikea saada luokanopettajankin. Hakijoita paljon, virat jäässä, koska lapsia syntyy vähän. Tiedossa siis pätkätyötä ja jatkuvaa muuttoa työnperässä. Ja kesätyöttömyys. Se kannattaa miettiä, onko tuohon valmis unelma-ammatin vuoksi.
Kas siitä palkat ja palkkiot
Peruspalkka peruskoulun opella on n. 2800 €. Jos sulla on lukujärjestyksessä tunteja enemmän kuin opetusvelvollisuutesi (äikänopella 18, luokanopella 24), saat peruspalkan päälle ylituntipalkkion, joka on useita satasia kuukaudessa. Itse tienaan tällä hetkellä peruskoulun äikänopena 3500 € ylituntien ansiosta. Viiden työvuoden jälkeen alkaa lisäksi kokemuslisät juosta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opiskella molemmat pätevyydet. Haet luokanopettajaksi ja sivuaineena luet äikänopen pätevyyden.
Mutta eriasia on kannattaako se. Kaksoipätevyys työllistää paremmin, mutta töitä on aika vaikea saada luokanopettajankin. Hakijoita paljon, virat jäässä, koska lapsia syntyy vähän. Tiedossa siis pätkätyötä ja jatkuvaa muuttoa työnperässä. Ja kesätyöttömyys. Se kannattaa miettiä, onko tuohon valmis unelma-ammatin vuoksi.
Järkevämpää on tehdä toisinpäin: haet äikänopekoulutukseen ja luet sivuaineena luokanopettajan monialaiset opinnot. Näin saat pätevyyden työskennellä myös lukiossa (pelkät sivuaineopinnot äikästä ei anna lukion kelpoisuutta) sekä minkä tahansa kouluasteen suomi toisena kielenä -opettajana (vaatii äidinkielen opettajan kelpoisuuden) ja työllistymismahdollisuutesi kasvaa huomattavasti.
Aineenopettajalla on parempi alkupalkka ja pienempi opetusvelvollisuus. Jos S2-opettaminen kiinnostaa, työmahdollisuudet äikän opena moninkertaistuvat. Valmistuin itse 5 vuotta sitten äikän opeksi ja S2-työtä riittää ainakin pääkaupunkiseudulla. Äidinkielen ja kirjallisuuden paikkoja taas ei juuri ollenkaan. Luokanopettajille pääkaupunkiseudulla myös runsaasti töitä. Suomen kieltä ei ole kovin helppo päästä opiskelemaan, mutta tosiaan töitä ollut koko ajan ja muutaman määräaikaisen työn jälkeen sain viran.
Mä valmistuin äidinkielen opeksi pari vuotta sitten. Päivääkään en ole oman alani töitä tehnyt. Varmaan siksi etten kestä epävarmuutta tuloista tilanteessa, jossa tekee yhden päivän mittaisia sijaisuuksia siellä sun täällä. Ei mitään varmuutta tuloista.
Tällä hetkellä olen vakituisessa työssä toisella alalla. Olen ihan tyytyväinen - en sentään joudu istumaan kotona peukaloita pyörittelemässä.
Vierailija kirjoitti:
Mä valmistuin äidinkielen opeksi pari vuotta sitten. Päivääkään en ole oman alani töitä tehnyt. Varmaan siksi etten kestä epävarmuutta tuloista tilanteessa, jossa tekee yhden päivän mittaisia sijaisuuksia siellä sun täällä. Ei mitään varmuutta tuloista.
Tällä hetkellä olen vakituisessa työssä toisella alalla. Olen ihan tyytyväinen - en sentään joudu istumaan kotona peukaloita pyörittelemässä.
Mikähän ala työllisti?
Ei kannata. Olen sen lisäksi toisen kielen opettaja ja 15 vuotta uraa takana ja yhteensä 3 vuotta pätkätyötä saanut kokemusta. Ansiosidonnainen on ollut toistaiseksi se juttu tällä alalla.
Pätkien välissä voi tehdä lapsen ja pari ja mennä äitiyslomalle ja sitten pumpata ansiosidonnaista, jos ei töitä löydy.
Opeksi ei kannata alkaa.