Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku selittää uuden verotuksen

Vierailija
08.01.2019 |

Olen tietoinen, että verotus muuttuu tänä vuonna ja esimerkiksi veronpalautukset jäävät historiaan. En kuitenkaan millään jaksa perehtyä asiaan tarkemmin. Voisiko joku jo asiasta tietävä selittää mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Jos ei enää saa palautuksia, miten pidetään huoli siitä ettei maksa veroja liikaa? Pitääkö itse seurata koko ajan vai onko tämä automaattista palkanlaskennan puolelta? Ja sama homma tietysti toisin päin, eli miten pidän huolen etten maksa liian vähän veroja? Miten nämä verot nyt sitten tasataan kun ei enää tule palautuksia? Matkakorvaukset haetaan ilmeisesti kuitenkin vanhaan tapaan?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltisti vero.fi-sivuille ihan itse lukemaan. 

Vierailija
2/9 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

palautukset muuttuvat niin että ellei ole lähetellyt mtään lappusia verohallintoon, niin palautukset tulevat aikaisemmin tilille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni sinun pitää edelleen seurata itse tulojoasi, mutta ne on helpommin nähtävissä tulorekisterissä ja halutessasi voit muuttaa veroprosenttia.

Vierailija
4/9 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saako tänä vuonna kuitenkin vielä viimevuoden veronpalautukset?

Vierailija
5/9 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa, mutta ymmärtääkseni ne voivat tulla aiemmin kuin joulukuussa

Vierailija
6/9 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa

Vierailija
7/9 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta mooses. Niitä aletaan palauttaa vaiheittain elokuusta alkaen joulukuun sijasta. Kullekin sitä mukaa kuin tämän verotus valmistuu.

Vierailija
8/9 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tässä nyt muuttunut mikään muu kuin se että on tulorekisteri, josta voi itse seurata omia tulojaan. Eli eihän tämä poikkea juurikaan siitä tilanteesta joka on ollut normaalisti henkillä jolla on yksi vakituinen työpaikka, ne samat tiedot ovat näkyneet tilinauhassa. Nyt näkee tulorekisteristä helpommin jos on useita työnpaikkoja joista tulee tuloja. Tulorekisteri myös nopeuttaa verotuksen valmistumista, eli palautuksia ja mätkyjä ei tarvi odotella marraskuulle, vai koska ne nykyisin ovat tulleet.

Nythän on voinut saada suuriakin palautuksia, jos tekee osan töistä tavallisella verokortilla ja osan lisäveroprosentilla, näiden seuraaminen helpottuu.

Joskus puhuttiin että palautukset ja mätkyt poistuu niin että ne vain siirtyy plussana tai miinuksena seuraavan vuoden verotukseen pohjalle, mutta se ei ole tainnut toteutuakkaan.

Vierailija
9/9 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet maksanut liikaa veroa viime vuonna, niin tietenkin saat liikaa maksetun takaisin palautuksena. Samoin, jos olet maksanut liian vähän veroa, maksat puuttuvan veron jäännösverona.

Noihin palautusaikoihin on tullut jotain muutoksia. Aiemmin ne on maksettu vuoden lopussa, jatkossa osa voi saada ne jo loppukesästä.

Omien tulojen seurantaan ei käsittääkseni ole tullut muutoksia eli jatkossakin kannattaa ja pitää seurata omia tuloja ettei tuloraja ylity vuoden aikana, niin välttyy ylimääräisiltä maksuilta.

Ja tosiaan luulisi sieltä verottajan sivuilta löytyvän asiasta ihan selväsanaista tietoa asiasta :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme