Olenko julma, kun laitan lapsen kävelemään 1,5 km kouluun jääkiekkokypärän ja luistinten kanssa?
Viime viikolla latasin linkkukorttiin 7 euroa millä saa n. 5 matkaa, kaikki on käyttänyt kun ei ole jaksanut kävellä eikä kouluunkaan menoa ole ollut kuin viime viikolla. Lapsi käyttäytyy nyt kovin väärin kohdellusti. Minusta on hyvä saada liikuntaa ja oppia säästämään matkat todelliseen tarpeeseen.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten koulussa kävelevät eskarilaisesta alkaen 2 km päähän tekojäälle edestakaisin, koko luokka niitä luistimia ja kypäriä kantaen. Kaikki ovat aina jaksaneet. Helsingissä ei olla niin veteliä kuin maalla.
10-vuotiailla on lisäksi monen kilon koulureppu.
Mutta paljon suuremmat voimat kuin 6-vuotiaalla ja lyhyempi matka.
No ei ne voimat nyt niiiiin ratkaisevasti erilaiset ole. Ja on kyllä eri asia taapertaa itsekseen pimeässä kantamusten kanssa kuin porukalla, jossa tietää saavansa apua tarvittaessa.
Itse vihasin maanantaiaamuja. Liikuntaa heti kasilta ja aina kamala arvuuttelu keliatä ja sitten sitä kassin raahaamista.
Oma koulumatkani 80-luvulla oli 3 km. Maaseudulla ei edes bussit kulkeneet. Ei minua ja urheiluvarusteitani kukaan kouluun kuljettanut. Itse menin kouluun polkupyörällä tai kävellen. Ikinä en ole koulumatkan pituudesta valittanut tai kärsinyt. Talvipakkasillakin kävelin tuon 3 km x 2 eli yhteensä 6 km arkiliikuntaa päivittäin. Enkä ollut ylipainoinen. Teininä 47 kg / 165 cm.
Meidän 10 v lapsi kävelee koulusta kotiin tuon 1,5 km. Matka on aivan sopiva. Lapsi pysähtyy joskus leikkimään koulumatkan varrella vaikka lumikasoihin.
En tajua miksi se lippu piti vain lykätä lapselle ja sitten itkeä. Meillä tuossa tilanteessa se lippu olisi vanhemmalla tai ainakin vanhemman tiukassa valvonnassa niin, että sitä käytettäisiin järkevästi. Kun on huono sää/paljon kannettavaa/jostain syystä puolikuntoinen/kiire niin sitten bussilla. Muuten matka on oivallista liikuntaa.
Tuollaisella toisaalta välinpitämättömyydellä tai toisaalta mäntillä nipottamisella ei kyllä saada aikaan kuin vahinkoa. Huonoa vanhemmuutta, ap.
Vierailija kirjoitti:
Mites Nämä vanhemmat Täällä, kävelusittekö työpaikalle aamuin illoin 1,5 km?
Voi luoja, mä kävelin kotoa juna-asemalle 2km aamuin illoin, ja toisessa päässä juna-asemalta työpaikalle 1km. Tätä 5v (työmatka kesti 1,5h yhteen suuntaan, yksi junan vaihto välissä). Nyt poljen pyörällä 5km kesät, talvet yhteen suuntaan eli 10km päivässä. 1,5km on todella lyhyt matka!
Et ole. Mä varmaan en pakottaisi kävelemään, mutta mä olenkin nössö. Mutta lapsen pitäisi jaksaa tuo hyvin ja kun kerran käytti rahat niim tuo on hyvä opetus. Tosin olisit voinut ajoissa sanoa selkeästi, että saa rahaa seuraavan kerran vasta X päivänä niin opetus olisi ollut parempi.
Meillä ekaluokasta lähtien kulkevat kävellen 2,7 km. Luistimet ja sukset kuljettavat itse mennessään. Hiihtopäivinä välillä hiihtävät kouluun (latu melkein koko matkan). Potkukelkat ja pulkat välillä apuna. Jos kantavat, niin kunnollisella repulla. Luistimet kiinni repun sivuissa ja kypärä repun päällä. Maila kädessä.
Ei ole kiusaamista. Ihan normi arkea täällä keskisuuressa kaupungissa, missä ei jokaisella asuinalueella kulje bussit.
Kävellen kulkevat myös aikuiset vastaavat harrastus- ja työmatkat, ellei samaan reissuun ole suunniteltu kauppareissua.
Minua harmittaa näin aikuisiällä kun pienenä opittu rutiinilla kävely on jäänyt poiS. Kyllä se teki kaikin puolin hyvää kun kunnolle ja terveydelle kun käveli ees taas päivässä yhteensä 7km (3,5km matka kouluun). Kävely oli myös sosiaalinen hetki sillä usein joku muukin käveli samaa matkaa ja sai seuraa.
Kun täytin 18 sain vähän töitä ja aloin kulkea lähinnä bussilla tai pyörällä. Siitä alko tasainen kunnon lasku, jota ei huomannut ennenkuin yriti uudelleen kävellä sen 7km päivässä.
Tältä pohjalta mielestäni jokainen joka ostaa kuukausilipun alle 2 km matkalle tekee todellakin lapselle karhunpalveluksen. Kypärä ja luistimet menee kassissa helposti. Ehdottamasti ap saa myös asettaa rajoja bussin käytölle.
Ihanko oikeesti tällasesta ees keskustellaan!? Et lapsi ei kykene ees tollasta matkaa kävelee kamojen kanssa? Meillä on kouluun 1,5km matka alaasteikäsillä ja ovat kyllä matkan kulkeneet suksinee ja luistimineen heti 1. luokasta asti. Ei tulis mieleenkää ostaa jtn bussikorttia.
Meillä on yli 2 km matka bussipysäkille ja minusta se on ihan normaali kävelymatka. Itse olen kävellyt/pyöräillyt/hiihtänyt koko ala-asteen 6 km päivässä koulumatkaa, eikä tehnyt yhtään tiukkaa. Jotenkin ihan älyttömän tuntuinen ajatus, että ei voisi 1,5 km kävellä, luistinkassi mukana tai ei.
Eikö se siis saa luistella vaikka ne on jalassa?
Mun lapsen koulumatka on juuri tuo, eikä hänellä mitään bussia siihen kulje. Eikös se ole niin, että jos koulumatka yli 5km niin sitte saa koulukyydin? Mun lapsi siis talvet kävelee ja muuten polkupyörällä.
Kylläpäs tästä nyt kehitty keskustelua :D koulusta tultua lapsi oli ihan hyvällä tuulella taas, ei ollut kärsinyt. Kiukutti itseäkin aamulla niin tuli aloitettua keskustelu purkauksena kiistaan. Mutta hyvää tässä oli tuo kuukausirahan ehdotus, lapsi vois jo vähän opetella suunnittelemaan rahankäyttöään ja voitais sopia tuosta bussin käytöstä, että maksan vaikka 6 matkaa/kk ja lopun saa maksaa kk-rahastaan. Uskon, että mieluummin kävelee. Ap
No et ole julma, tuon matkan kävelee vaikka käsillään, luistimia ja kypärää hampaissa roikottaen.
Voi elämä. Mä kävelin/pyöräilin/hiihdin/potkukelkkailin JOKA päivä tokaluokasta lähtien 2,5 kilsaa bussille - kannettiin ihan ite luistimet, sukset ja kirjastonkirjat. Aikaa meni vartista puoleen tuntiin riippuen kulkuvälineestä.
Teette lapsillenne ihan hirveän hallanpalveluksen, jos tuollaisia matkoja ei automaattisesti kävellä.