Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko julma, kun laitan lapsen kävelemään 1,5 km kouluun jääkiekkokypärän ja luistinten kanssa?

Vierailija
08.01.2019 |

Viime viikolla latasin linkkukorttiin 7 euroa millä saa n. 5 matkaa, kaikki on käyttänyt kun ei ole jaksanut kävellä eikä kouluunkaan menoa ole ollut kuin viime viikolla. Lapsi käyttäytyy nyt kovin väärin kohdellusti. Minusta on hyvä saada liikuntaa ja oppia säästämään matkat todelliseen tarpeeseen.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä kasvattamisessa on kielteisiä? Minusta kyse on ihan vaan syystä ja seurauksesta. Ap

Seuraus on kielteinen ja kärppänä rangaistaan virhearviosta. Hyvin suomalaista.

Mikset ohjannut sitä lipun käyttöä selkeämmin?

Parempi olisi palkita virhearvioinnista, oppii varmasti jos SANOO, että yritäpä taas ens kerralla jooko, vaikka käytös antaa ymmärtää ihan muuta?

Ei vaan äiti ohjaa rahankäytön ennakkoon, eikä odota kärppänä, milloin tulee moka.

Vierailija
22/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä saa bussilippua kuukausikorttina? Eihän viisi matkaa riitä kuin 2 edestakaiseen reissuun. Mä ymmärrän hyvin, että on kireä tunnelma tällä hetkellä. Ihme kyykyttämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen lapsi? Onko jo niin iso, että on jotain vapaa-ajanmenoja, joihin käyttää rahaa (esim. leffaa, kahviloita tms)? Entä saako muksu rahaa helposti esim. isovanhemmilta?

Tuo kävelymatka kuulostaa varsin kohtuulliselta. Itse luultavasti ottaisin sellaisen lähestymistavan, että esittelisin muksulle linja-autofirman hinnaston (kuukausikortti, kertamaksu, jne). Sitten antaisin hänelle kuukausirahan, jolla saisi katettua esim. sen kuukausikortin ja yhden kahvilareissun. Lapsi saisi sitten ihan itse päättää, käyttääkö rahansa linja-autoon vai muuhun kivempaan.

10-vuotias. Sai hiljattain joulurahaa, minkä halusi käyttää uuteen näyttöön. Mummilta saa helposti rahaa pienistä askareista. Tuo kuukausiraha on hyvä idea! Ap

Ennen kuin ryntäät toteuttamaan, niin keskustele vielä sen mummin kanssa, ettei mummi vesitä kasvatuksellista ideaa.

Vierailija
24/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä joutuu kävelemään reilu 2km, jotta edes pääsee lähimmälle bussille, eikä ne kulje kuin paria linjaa lähimpiin kaupunkeihin. Täällä siis kävellään aina (ellei vanhemmat kyyditse), haluaa sit minne vaan, kavereille, luistelemaan, kouluun. Absurdi ajatus tuollainen bussin kayttäminen lyhyille matkoille!

Pistä lapsi kävelemään. Hyvä kassi vaan mukaan, mihin tavarat mahtuvat hyvin ja sitä on hyvä kantaa.

Vierailija
25/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista vielä marmattaa että ”minä minä sanoin, et sinä tätäkään osannut, arvasin ettei sinusta mihinkään ole” oikein perinteiseen kyykytystyyliin.

Vierailija
26/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi latasit matkakortille niin vähän rahaa että matkoja pitää "säästellä"? Etkö olisi voinut ostaa kautta tai ladata arvoa sen verran että lapsi pääsisi kulkemaan normaalisti, ilman että tarvitsisi miettiä että montako lippua pystyy ostamaan.

Vierailija
27/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen lapsi? Onko jo niin iso, että on jotain vapaa-ajanmenoja, joihin käyttää rahaa (esim. leffaa, kahviloita tms)? Entä saako muksu rahaa helposti esim. isovanhemmilta?

Tuo kävelymatka kuulostaa varsin kohtuulliselta. Itse luultavasti ottaisin sellaisen lähestymistavan, että esittelisin muksulle linja-autofirman hinnaston (kuukausikortti, kertamaksu, jne). Sitten antaisin hänelle kuukausirahan, jolla saisi katettua esim. sen kuukausikortin ja yhden kahvilareissun. Lapsi saisi sitten ihan itse päättää, käyttääkö rahansa linja-autoon vai muuhun kivempaan.

Omasta mielestäni bussilippu ei ole mikään "ylimääräinen" juttu joka lapsen pitäisi itse maksaa taskurahoistaan vaan asia joka vanhempien kuuluu ostaa.

1,5km koulumatka on aika lyhyt, mutta sen kävelemiseen menee silti aikaa ja jos on kätevämpi kulkea matka bussilla, miksi pitäisi laittaa lapsi kävelemään? Itse kävelin yläasteikäisenä pysäkiltä kouluun suunnilleen tuon 1,5km suuntaansa (pk-seudulla) koska koulun lähelle ei mennyt busseja, mutta ei tulisi mieleenkään että jonkun pitäisi kävellä vain siksi koska "silloin ennen" tehtiin niin.

Vierailija
28/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kolikoilla voi maksaa matkaa, jos kortilla ei ole rahaa?

Vierailija
29/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolelletoista kilometrille bussilippu? Sitä minä tässä enemmän ihmettelen kuin että kävelee luistinten ja kypärän kanssa.

Mä olen maksanut aamuisin, jos ei pyörällä ole päässyt. Ei tuolla maantienlaidalla ole kiva pimeässä loskassa tarpoa, kävelköön sitten kotiinpäin kun on valoisaa. Ostin kyllä nastarenkaatkin fillariin.

Vierailija
30/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset kulki 2 km päässä kyläkoulussa joko pyörällä tai kävellen.

Nytkin poika 14 v lähtee ajamaan pyörällä kylälle 11 km matkan kouluun kun ei viitsi pitää odotustuntia koululla bussiaikataulusta johtuen. Onneksi on koko matkan kävely ja pyörätie.

Vierailija
31/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni bussilippu ei ole mikään "ylimääräinen" juttu joka lapsen pitäisi itse maksaa taskurahoistaan vaan asia joka vanhempien kuuluu ostaa.

1,5km koulumatka on aika lyhyt, mutta sen kävelemiseen menee silti aikaa ja jos on kätevämpi kulkea matka bussilla, miksi pitäisi laittaa lapsi kävelemään? Itse kävelin yläasteikäisenä pysäkiltä kouluun suunnilleen tuon 1,5km suuntaansa (pk-seudulla) koska koulun lähelle ei mennyt busseja, mutta ei tulisi mieleenkään että jonkun pitäisi kävellä vain siksi koska "silloin ennen" tehtiin niin.

Joo hei liikunta on pahasti kun sitä niinku tehtiin sillon ennekin. Tosi loistava ajatus ja silleen. Nyt pitäisi jo jonkun kellon soida päässä, jos ei tuota matkaa kykene marisematta kävelemään.

Vierailija
32/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites Nämä vanhemmat Täällä, kävelusittekö työpaikalle aamuin illoin 1,5 km?

Vierailija
33/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi latasit matkakortille niin vähän rahaa että matkoja pitää "säästellä"? Etkö olisi voinut ostaa kautta tai ladata arvoa sen verran että lapsi pääsisi kulkemaan normaalisti, ilman että tarvitsisi miettiä että montako lippua pystyy ostamaan.

Itse asiassa lapsi oli viimeiset loman päivät to-su mummin kanssa, jolla oli auto käytössä. En siis oikeastaan ymmärrä, mihin ne loput 3 matkaa on mennyt, jos eilen onkin bussilla kulkenut ja siihen on mennyt 2. Torstaina siis latasin tätä korttia. Ap

Vierailija
34/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelen töihin ja sinne on kyllä enemmän matkaa kuin 1,5 km. Mistä sä saat 10 000 askelta päivässä jos tuo on pitkä matka?

Vierailija
35/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sen takia, että se maksaa 1,40 suunta tai 50 euroa kuukaudessa ja sen rahan voisi muuhunkin käyttää. Totta kai linkulla kannattaa mennä, jos on pidempi matka, tosi kurja sää tai oikeasti paljon tavaroita, mutta 1,5 km on hyvää arkiliikuntaa ja saa happea samalla. Ap

Vierailija
36/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et ole julma. Kannattaa pyrkiä siihen, että tuollaiset arkiset matkat kuljetaan kävellen/pyörällä, koska se tapa voi kantaa aikuisuuteen asti. 1,5km on todella lyhyt matka ja lapsen olisi hyvä itsekin oppia ratkaisemaan, että miten hän sen suorittaa saaden välineet koululle.

Vierailija
37/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten koulussa kävelevät eskarilaisesta alkaen 2 km päähän tekojäälle edestakaisin, koko luokka niitä luistimia ja kypäriä kantaen. Kaikki ovat aina jaksaneet. Helsingissä ei olla niin veteliä kuin maalla.

Vierailija
38/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelen töihin ja sinne on kyllä enemmän matkaa kuin 1,5 km. Mistä sä saat 10 000 askelta päivässä jos tuo on pitkä matka?

Tossa matkassa ei ole mitään vikaa, paitsi tietty surkeella kelillä, mutta se luistinkassin raahaaminen painavan repun kanssa on Saatanasta.

Meillä on metrolle tommonen matka ja kövelen sen aina jos on normikantamus eikä sada, mutten nyt kyllä todellakaan kantamusten kanssa.

Vierailija
39/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten koulussa kävelevät eskarilaisesta alkaen 2 km päähän tekojäälle edestakaisin, koko luokka niitä luistimia ja kypäriä kantaen. Kaikki ovat aina jaksaneet. Helsingissä ei olla niin veteliä kuin maalla.

10-vuotiailla on lisäksi monen kilon koulureppu.

Vierailija
40/54 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10-vuotiailla on lisäksi monen kilon koulureppu.

Mutta paljon suuremmat voimat kuin 6-vuotiaalla ja lyhyempi matka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän