Olenko julma, kun laitan lapsen kävelemään 1,5 km kouluun jääkiekkokypärän ja luistinten kanssa?
Viime viikolla latasin linkkukorttiin 7 euroa millä saa n. 5 matkaa, kaikki on käyttänyt kun ei ole jaksanut kävellä eikä kouluunkaan menoa ole ollut kuin viime viikolla. Lapsi käyttäytyy nyt kovin väärin kohdellusti. Minusta on hyvä saada liikuntaa ja oppia säästämään matkat todelliseen tarpeeseen.
Kommentit (54)
Minkä ikäinen?
Ennen 2-3 km välineiden kanssa oli ihan normaalia, jopa eka luokalta. Ennen tarkoittaa suunnilleen 90-lukua tässä tapauksessa.
Olet. Niitä on mäntti raahata. Kielteinen kasvattaminen ei ole koskaan järkevää.
No ei minusta ole julmaa. On tuo ihan käveltävissä oleva matka, eivätkä nuo varusteet nyt niin paljoa paina. Olettaen nyt siis, että olet selvästi sanonut silloin, kun linkkukortin latasit, mihin asti sen pitäisi riittää.
Mikä tässä kasvattamisessa on kielteisiä? Minusta kyse on ihan vaan syystä ja seurauksesta. Ap
1,5km ei oo matka eikä mikään! Muksu ruotuun vaan!
Itellä tuli koko kouluaika käveltyä kilometrin matkaa milloin suksien, milloin luistinten kanssa. Tarvittaessa pulkassa meni mukavasti kaikki tavarat.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä kasvattamisessa on kielteisiä? Minusta kyse on ihan vaan syystä ja seurauksesta. Ap
Seuraus on kielteinen ja kärppänä rangaistaan virhearviosta. Hyvin suomalaista.
Mikset ohjannut sitä lipun käyttöä selkeämmin?
Meillä joutuu varmaan perjantaina kävelemään kouluun 2,5km vaikka mukana sukset, sauvat ja monet. Ei kulje linja-autolla ja ei ole ketään kuka veisi kouluun.
Minkä ikäinen lapsi? Onko jo niin iso, että on jotain vapaa-ajanmenoja, joihin käyttää rahaa (esim. leffaa, kahviloita tms)? Entä saako muksu rahaa helposti esim. isovanhemmilta?
Tuo kävelymatka kuulostaa varsin kohtuulliselta. Itse luultavasti ottaisin sellaisen lähestymistavan, että esittelisin muksulle linja-autofirman hinnaston (kuukausikortti, kertamaksu, jne). Sitten antaisin hänelle kuukausirahan, jolla saisi katettua esim. sen kuukausikortin ja yhden kahvilareissun. Lapsi saisi sitten ihan itse päättää, käyttääkö rahansa linja-autoon vai muuhun kivempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mikään rangaistus ole, että matkaa on tuon verran ja se on kuljettava. Se on fyysinen tosiasia.
Puolelletoista kilometrille bussilippu? Sitä minä tässä enemmän ihmettelen kuin että kävelee luistinten ja kypärän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi olisi palkita virhearvioinnista, oppii varmasti jos SANOO, että yritäpä taas ens kerralla jooko, vaikka käytös antaa ymmärtää ihan muuta?
Tuollaisen matkan kävelisi minun muksuni joka päivä! Tulisi kuitattua osa lapsen liikunnan tarpeesta. Varaa kunnon kassi tavaroille.
Nojoo Minä olisin ostanut kk kortin
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi? Onko jo niin iso, että on jotain vapaa-ajanmenoja, joihin käyttää rahaa (esim. leffaa, kahviloita tms)? Entä saako muksu rahaa helposti esim. isovanhemmilta?
Tuo kävelymatka kuulostaa varsin kohtuulliselta. Itse luultavasti ottaisin sellaisen lähestymistavan, että esittelisin muksulle linja-autofirman hinnaston (kuukausikortti, kertamaksu, jne). Sitten antaisin hänelle kuukausirahan, jolla saisi katettua esim. sen kuukausikortin ja yhden kahvilareissun. Lapsi saisi sitten ihan itse päättää, käyttääkö rahansa linja-autoon vai muuhun kivempaan.
10-vuotias. Sai hiljattain joulurahaa, minkä halusi käyttää uuteen näyttöön. Mummilta saa helposti rahaa pienistä askareista. Tuo kuukausiraha on hyvä idea! Ap
No et ole :D Meidän lapsilla 2 km koulumatka, ei täällä mitään busseja mene. Luistimet on ihan normaali kantamus heillä. Sukset mies on joskus käynyt jättämässä koululle töihin mennessään.
Meillä on teinillä koulumatka 3,5 km. Sukset on viety autolla koululle hiihtopäivinä, mutta muut urheilukamat raahaa kyllä itse (myös monot hiihtopäivinä kulkee tytön mukana). Pyöräilee muutenkin mieluummin kuin menee bussilla, vain ihan pahimmilla pakkasilla on tainnut bussia käyttää.
Että siihen nähden 1,5 km kävellen kuulostaa pikkujutulta. Ja omaan kouluaikaani 1980-1990-luvuilla verrattuna ihan normaalilta, niin sitä raahattiin suksia ja luistimia kouluun kävellen pidempiäkin matkoja.
Kypärä päähän ja luistimet pyörän tai kunnon lumikelillä potkurin sarviin/pulkkaan ja matkaan vaan!
Vierailija kirjoitti:
Puolelletoista kilometrille bussilippu? Sitä minä tässä enemmän ihmettelen kuin että kävelee luistinten ja kypärän kanssa.
Samaa mietin. Omilla lapsilla hieman vielä pitempi koulumatka ja just eilen toinen kantoi luistimet ja kypärän. En ollut ennen edes ajatellut että olisi kiusaamista.
Niin siis koulua ei ole ollut kuin eilen, piti sanoa. Ja eilen olis voinu kävellä kun ei ollut kantamuksia. Viime viikolla on kulkenut vain kavereille, joista kenellekään ei ole yli 1,5 km. Ap